اراضی کشاورزی گیلان مورد تهدید تغییرکاربری و آلودگی زیست محیطی

به گزارش مجله جاودان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: از مردم و مسئولان تقاضا دارم که همه دست به دست یکدیگر بدهیم و نگذاریم زمین های کشاورزی گیلان درگیر آلودگی زیست محیطی گردیده و یا تغییر کاربری پیدا نمایند.

اراضی کشاورزی گیلان مورد تهدید تغییرکاربری و آلودگی زیست محیطی

به گزارش خبرنگاران، علیرضا شعبان نژاد با بیان این که در استان گیلان سه مسیر از جمله منطقه آزاد انزلی، بندر انزلی و بندر آستارا برای واردات و صادرات وجود دارد که اخیرا راه آهن آستارا- آستارا که گیلان را به کشور آذربایجان متصل می نماید نیز اضافه گردیده است، گفت: از این مسیرها حجم بسیار زیادی واردات و صادرات صورت می گیرد. پیش از صادرات در قرنطینه هایی که داریم نظارت بسیار شدیدی بر محصولات صادراتی اعمال می کنیم و به منظور تسریع در کار، بخش خصوصی را نیز مشارکت داده ایم و هم اکنون مرحله ای که طی چند روز طی می شد در عرض چند ساعت قابل انجام است.

وی اضافه کرد: در پی سرعت بخشیدن به صادرات، بسیاری از تجار دیگر استان ها مسیر صادرات خود را تغییر داده اند و از طریق گیلان اقدام می نمایند.

شعبان نژاد ادامه داد: به طور کلی، صادرات محصولات کشاورزی گیلان از نظر وزنی و ارزش ریالی روند رو به رشدی را طی می نماید.

وی در خصوص وضعیت فراوری و بازار مرغ گیلان گفت: سالانه حدود 160 هزار تن گوشت مرغ معادل 5 درصد فراوری کشور از طریق گیلان تأمین می گردد و 25 درصد از فراوری جوجه و مرغ مادر نیز در این استان صورت می گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاروزی گیلان اضافه کرد: مهم ترین بازار هدف خارجی ما در زمینه گوشت مرغ، کشور روسیه است اما از آنجایی که طبق مقررات جهانی پس از شیوع آنفلوانزای مرغی تا مدتی صادرات با محدودیت روبرو می گردد، صادرات ما کاهش پیدا کرد ولی اکنون در نزدیکی خاتمه دوره محدودیت ایجاد گردیده هستیم.

شعبان نژاد توضیح داد: در گیلان طی سال های اخیر برای توسعه بخش صادرات، سردخانه هایی با ظرفیت بیش از 200 هزار تن ایجاد کردیم و بیش از 100 هزار تن نیز در دست احداث است.

وی در خصوص بیمه محصولات کشاروزی استان با اشاره به این که در زمینه محصولات کشاورزی هنوز بیمه اجباری نداریم و کشاورز باید داوطلبانه اقدام کند، اعلام کرد: بیمه بخش کشاورزی از جمله بیمه های زیان ده است و 70 درصد خسارت را دولت از ردیف های اعتباری خودش پرداخت می نماید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: کشور ما از جمله کشورهایی است که سالانه حوادث طبیعی بسیاری در آن رخ می دهد و طبیعتاً کشاورزی نیز دچار خسارت های زیادی می گردد. بیمه اگر در سایر زمینه ها لازم محسوب می گردد، در کشاورزی واجب است و ما همواره به کشاورزان توصیه می کنیم که از این خدمت استفاده نمایند.

شعبان نژاد در خصوص برنامه جهاد کشاورزی گیلان برای یکسال آینده گفت: علاوه بر سند چشم انداز 20 ساله کشور که به عنوان یک سند بالادستی مطرح است، برنامه 5 ساله ای داریم که برای آن برش یکساله تدوین نموده ایم. علت تهیه برش یکساله نیز این است که با توجه به محدودیت ها و ظرفیت های جدیدی که ایجاد می گردد بتوانیم برنامه را به روز کنیم.

وی اضافه کرد: اعتقاد دارم که اگر بخواهیم کار کنیم پول هست و تنها باید برنامه داشته باشیم و برای جذب اعتبار همت کنیم و به هیچ وجه اهداف دست نیافتنی ترسیم نمی کنیم. هدف ما برنامه ریزی واقع گرایانه بر اساس ظرفیت های موجود است که با رشد کمی و کیفی نسبت به برنامه سال های گذشته همراه باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان توضیح داد:از مردم و مسئولان تقاضا دارم که همه دست به دست یکدیگر بدهیم و نگذاریم زمین های کشاورزی گیلان درگیر آلودگی زیست محیطی گردیده و یا تغییر کاربری پیدا نمایند.

وی اعلام کرد: باور کنیم که 36 میلیون مسافر در سال برای تماشای ویلاهای لوکس و آنچنانی به این استان نمی آیند و اگر مزارع استان نابود شوند چیزی جز بیابان برای ما نمی ماند.

شعبان نژاد یادآور شد: 15 گشت نظارت بر اراضی کشاورزی در گیلان داریم و انتظار می رود که مردم نسبت به تغییر کاربری اراضی کشاورزی حساسیت نشان داده و تخلفاتی که مشاهده می نمایند را از طریق سامانه 131 گزارش دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 48

به "اراضی کشاورزی گیلان مورد تهدید تغییرکاربری و آلودگی زیست محیطی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اراضی کشاورزی گیلان مورد تهدید تغییرکاربری و آلودگی زیست محیطی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید