افتتاح پروژه بن &ndash بروجن ارتباط صنعت چهارمحال و بختیاری با آب های زیرزمینی را قطع می نماید

به گزارش مجله جاودان، چهارمحال و بختیاری در گذشته حدود 11 درصد از آب کشور را تامین می کرد و سرچشمه رودخانه های بزرگ کارون و زاینده رود است اما طی سنوات گذشته با خشکسالی روبرو شده و اکنون به عنوان هفتمین استان خشک کشور شناخته می گردد.

افتتاح پروژه بن &ndash بروجن ارتباط صنعت چهارمحال و بختیاری با آب های زیرزمینی را قطع می نماید

به گزارش خبرنگاران، اکنون چهارمحال و بختیاری دارای روستاها و شهرهایی است که با مشکل تامین آب روبرو هستند و آبرسانی به بسیاری از آن ها در گرو تامین اعتبار و اجرای پروژه های انتقال آب همانند خط انتقال آب بن – بروجن است تا نفسی نه اینکه تازه بلکه ادامه حیات این سرزمین پرآب، را رقم بزند.

این استان اکنون احتیاجمند مدیریت صحیح و جهادی در حفظ منابع آب های سطحی و زیرزمینی است تا این مایه حیات که این روزها و حتی به تعبیر برخی، طلای سال های آینده در جهان محسوب می گردد، برای آیندگان حفظ گردد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص آب مصرفی در بخش صنعت با اشاره به اینکه در صنعت استان از آب های سطحی استفاده نمی گردد، اظهار کرد: صنعت استان از آب از کارون و زاینده رود برداشتی ندارد.

سیدنعیم امامی با بیان اینکه تمام آب مصرفی در واحدها و شهرک های صنعتی استان از آب های زیرزمینی تامین می گردد که اتفاق خوبی نیست، اضافه نمود: در حوزه صنایع آب بر، یک صنعت به نام فولاد سفید دشت را در استان داریم که کوشش کردیم تا سرانجام سال تمام احتیاج آبی آن به وسیله پساب شهر بروجن تامین گردد اما در حال حاضر به وسیله یک حلقه چاه تامین می گردد لذا اساسا مسئله ای به نام اسراف یا استفاده بیش از حد آب (بیش از نرم) در صنعت استان وجود ندارد.

امامی در خصوص اعمال مدیریت سازمان صنعت، معدن و تجارت در زمینه مصرف آب در خشکسالی موجود، توضیح داد: برخی فرآیندها در کارخانه هایی مانند فولاد و صنایع فلزی پایین دست اصلاح شد و در تمام شهرک های صنعتی پساب های فاضلاب همان شهرک در حال استحصال است که حداقل احتیاجآبی شهرک را تامین می نماید و این به معنای جداسازی احتیاج آب فضای سبز از آب شرب است.

وی تاکید نمود: سال گذشته تقریبا 7.5 میلیون متر مکعب آب در صنعت استان استفاده شد که به این میزان آب نیز احتیاج داشتیم و امسال سعی شد با حفظ میزان فراوری سال گذشته، استفاده از آب به حداقل معادل هفت میلیون متر مکعب برسد و با وجود اینکه برخی کارخانه ها در امسال افرایش فراوری دارند اما مصرف آب کمتر از 7.5 میلیون متر مکعب شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به اینکه اکنون در شهرک صنعتی شهرکرد چاه ها خشک شدند و در حال حفر و خرید چاه هستیم و پشته می زنیم، اعلام نمود: استفاده از آب زیرزمینی در صنعت کاری بسیار غیر اقتصادی و آسیب رسان به محیط زیست است که امید است با افتتاح خط انتقال آب بن – بروجن ارتباط صنعت با آب های زیرزمینی به طور کامل قطع گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 69

به "افتتاح پروژه بن &ndash بروجن ارتباط صنعت چهارمحال و بختیاری با آب های زیرزمینی را قطع می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح پروژه بن &ndash بروجن ارتباط صنعت چهارمحال و بختیاری با آب های زیرزمینی را قطع می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید