افسر سابق سیا به جاسوسی برای چین متهم شد

به گزارش مجله جاودان، براساس اعلام وزارت دادگستری آمریکا، یک افسر سابق آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) بازداشت و به جاسوسی برای چین در توطئه ای که یکی دیگر از کارکنان سیا هم در آن نقش داشته و خویشاوند آن افسر بوده، متهم شده است.

افسر سابق سیا به جاسوسی برای چین متهم شد

به نقل از خبرگزاری رویترز، در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده است که الکساندر یوک چینگ ما، 67 ساله روز جمعه به جرم توطئه با یکی از خویشاوندانش که او هم افسر سابق سیاست، برای انتقال اطلاعات محرمانه به مقام های اطلاعاتی چینی بازداشت شده است. این شکایت کیفری روز دوشنبه علنی شد.

الکساندر یوک چینگ ما که تابعیت آمریکا را گرفته بود، در سال 1982 در سیا مشغول به کار شد و مجوز امنیتی فوق محرمانه داشت. به گفته دادستان ها، او در سال 1989 سیا را ترک کرد و برای کار و زندگی به شانگهای چین رفت و در سال 2001 به هاوایی آمد.

دادستان های آمریکایی گفتند، یکی از بستگان الکساندر یوک چینگ ما هم که با او تبانی کرده، سابقا جاسوس سیا بود اما در سال 1983 بعد از ادعاهایی مبنی بر اینکه آنها از موقعیت خودشان استفاده می کنند تا به ورود شهروندان چینی به ایالات متحده کمک کنند، استعفا داد.

به گفته دادستان ها، در حدود سال 1998 خویشاوند الکساندر در پرونده بیان اظهارات نادرست به یک نهاد وام دهی محکوم شد اما او که اکنون 85 سال سن دارد، در پرونده کنونی متهم نیست و علت آن بیماری شناختی پیشرفته و ناتوان کننده او ذکر شده است.

دادستان های آمریکایی گفتند، جاسوسی الکساندر در مارس 2001 شروع شد و این دو افسر سابق سیا درباره پرسنل، عملیات ها و متدهای پنهان کردن ارتباطات سیا اطلاعاتی در اختیار چین قرار دادند. به گفته آنها، تصاویری ویدیویی وجود دارد که نشان می دهد الکساندر در حال شمارش 50 هزار دلاری است که بابت این اسرار دریافت کرده بود.

براساس اسناد دادگاه، بعد از اقامت الکساندر در هاوایی، او به دنبال یافتن کار در اف بی آی بود تا دوباره به اسرار دولت آمریکا دسترسی پیدا کند و آنها را به مقام های اطلاعاتی چین بدهد. طبق این اسناد، دفتر اف بی آی در هونولولو، الکساندر را در سال 2004 به عنوان یک زبانشناس پیمانی استخدام کرد.

سیا و اف بی آی هنوز اظهارنظر نکرده اند که چرا بازداشت این فرد آنقدر زمان برده است. وکیل الکساندر هم اطلاعاتی ارائه نکرد. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1191

به "افسر سابق سیا به جاسوسی برای چین متهم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسر سابق سیا به جاسوسی برای چین متهم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید