تشخیص زمین لرزه ها با یاری کابل های زیر دریا

به گزارش مجله جاودان، پژوهشگران آمریکایی در آنالیز جدیدی توانستند با یاری کابل های فیبر نوری زیر آب، به آنالیز و ثبت یک زمین لرزه بپردازند.

تشخیص زمین لرزه ها با یاری کابل های زیر دریا

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، کابل های فیبر نوری، کارآیی بالایی در دانلود پرسرعت دارند اما شاید یاری بزرگی در تشخیص زمین لرزه نیز باشند.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، برکلی(UC Berkeley)، 20 کیلومتر از کابل های فیبرنوری زیر آب را به صورت موقت به مجموعه ای از حسگرهای لرزه ای تبدیل کردند.

آنها توانستند با یاری این حسگرها، به ثبت زمین لرزه ای به بزرگی 3.5 ریشتر بپردازند و سیستم گسل جدیدی را در ساحل کالیفرنیا کشف نمایند.

کابل های فیبر نوری می توانند اطلاعات را به شکل نور انتقال دهند. یک شبکه زیرآبی گسترده از این کابل ها، همه قاره ها به جز قطب جنوب را به یکدیگر متصل می نماید و به انتقال داده های ارتباطی مانند تلفن و ترافیک اینترنت می پردازد.

پژوهشگران، از روشی استفاده کردند که با ارسال پالس های نوری به یاری کابل و تحلیل نوری که بازمی گردد، به شناسایی حرکات جزئی می پردازد.

ناتانیل لیندسی(Nathaniel Lindsey)، سرپرست این پژوهش گفت: اگر بخش خاصی از فیبر حرکت داده گردد، به دلیل وجود انتشار امواج لرزه ای، امکان دیدن فشار موج لرزه روی کابل وجود خواهد داشت.

این گروه پژوهشی طی آزمایشی به مدت چهار روز، توانستند به اندازه گیری یک زمین لرزه بپردازند. آنها طی آنالیز خود، با پراکندگی جبهه های موج زمین لرزه و شکستگی پوسته زمین در خلیج مونتری(Monterey Bay) روبرو شدند.

لیندسی ادامه داد: ما هنوز محل رخ دادن همه این نقص ها را نمی دانیم و به خصوص برای آنالیز مناطقی مانند نواحی زیر شهرها و یا کف دریا با مسائلی رو به رو هستیم.

وی اضافه نمود: شاید روش مورد استفاده ما برای تبدیل کابل های دیگر به حسگر نیز مناسب باشد و بتوان از آن برای نقشه برداری زیر آب، آنالیز مسائل زمین و پیش بینی زمین لرزه در سطح گسترده نیز استفاده کرد.

لیندسی اضافه نمود: تعداد حسگرهای ما در کف دریای ساحل غربی آمریکای شمالی، آنقدر کم است که می توان آنها را با انگشتان یک دست شمرد اما تعداد کابل ها نسبت به تعداد حسگرهای موجود، بسیار زیاد است.

کابل های مورد استفاده در این پژوهش، در یک منطقه ساحلی با عمق 100 متر قرار گرفته اند. پژوهشگران قصد دارند روش خود را در مناطقی که عمیق تر هستند و یا شیب بیشتری دارند نیز آزمایش نمایند.

این پژوهش، در مجله Science به چاپ رسید.

منبع:ایسنا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 601

به "تشخیص زمین لرزه ها با یاری کابل های زیر دریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص زمین لرزه ها با یاری کابل های زیر دریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید