تنها 20 درصد سیلاب ها با طرح آبخیزداری کنترل می گردد

به گزارش مجله جاودان، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها گفت: در حال حاضر با اجرای طرح های آبخیزداری، 280 میلیون مترمکعب معادل 20 درصد از سیلاب کنترل و مدیریت شده است درحالی که بیشتر دشت های کشور سیل گیر هستند.

تنها 20 درصد سیلاب ها با طرح آبخیزداری کنترل می گردد

به گزارش خبرنگاران ابوالقاسم حسین پور در گردهمایی معاونان آبخیزداری منطقه 3 در مرکز آموزش منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران واقع در کلارآباد با بیان اینکه اتفاقاتی که سال جاری به علت جاری شدن سیل روی داد، اهمیت آبخیزداری کشور را پررنگ تر جلوه می نماید، اظهار کرد: با وجود محدودیت هایی که در کشور وجود داشت اما به این موضوع به خوبی توجه شد.

وی با اشاره به اجرای مدل جدید آبخیزداری در سازمان جنگل ها گفت: اعتبارات موتور محرکه سازمان از محل صندوق ملی بوده است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها با بیان اینکه در حال حاضر هم صندلی سازمان ارتقا یافته است و هم بخش ها فعال شدند، اظهارکرد: در استان ها و شهرستان های دیگر نیز در قالب سند آبخیزداری، این حوزه فعال شده است.

حسین پور با اشاره به تحولات مناسب در ابعاد مختلف مردمی و پررنگ شدن اطلاع رسانی توضیح داد: در صورتی که اعتبارات سال 97 و 98 افزایش چشمگیری پیدا کند بخش زیادی از عملکرد و انعکاس آن، مناسب این فعالیت ها خواهد بود.

وی مشارکت موثر مردم را در عرصه های منابع طبیعی از علل موفقیت در اجرای پروژه های آبخیزداری عنوان نمود و گفت: با یاری تسهیلگران تسری اقدامات موثری در بخش آبخیزداری و آبخوان داری اجرایی می گردد.

وی با بیان اینکه کشور سیل خیز ما دچار بحران کم آبی است و می توان از فرصت سیلاب در طرح های آبخیزداری استفاده کرد،اظهارکرد: خسارت های سیل مهرماه نشان می دهد در صورتی که حتی یک ریال برای آبخیزداری هزینه گردد چقدر می تواند اثربخشی داشته و در جلوگیری از خسارت ها تاثیرگذار باشد.

حسین پور افزود: در مکان هایی که شبکه سرشاخه گیر بوده میزان خسارت های سیل به حدود 50 درصد کاهش یافته در حالی که در جاهای دیگر صد درصد بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با اجرای طرح های آبخیزداری، 280 میلیون مترمکعب معادل 20 درصد از سیلاب کنترل و مدیریت شد درحالی که بیشتر دشت های کشور سیل گیر هستند، توضیح داد: در قانون برنامه ششم توسعه سالانه 5 درصد خدمت کشور به آبخیزداری اختصاص یافته و حدود 40 هزار و 800 قنات داریم که بیش از 32 هزار رشته آن دایر است و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 169

به "تنها 20 درصد سیلاب ها با طرح آبخیزداری کنترل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها 20 درصد سیلاب ها با طرح آبخیزداری کنترل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید