توافق روسیه و آمریکا درباره آغاز سریع مذاکرات درباره ثبات راهبردی

به گزارش مجله جاودان، روسای جمهوری روسیه و آمریکا در بیانیه ای مشترک از توافق برای آغاز گفت وگوهای جامع درباره ثبات راهبردی در آینده نزدیک خبر دادند که هدف از آن کاهش خطر از سر گیری مسابقه تسلیحاتی و تهدید بروز جنگ هسته ای است.

توافق روسیه و آمریکا درباره آغاز سریع مذاکرات درباره ثبات راهبردی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، در بیانیه مشترک ولادیمیر پوتین و جو بایدن روسای جمهوری روسیه و آمریکا در انتها مذاکرات دو طرف در ژنو تأکید شده است که فدراسیون روسیه و ایالات متحده در آینده نزدیک گفت وگوهای جامع، اصولی و پرانرژی را در خصوص ثبات راهبردی آغاز خواهند کرد.

در این بیانیه که متن آن در سایت رسمی کاخ کرملین منتشر شده، آمده است: روسیه و آمریکا در آینده نزدیک مذاکرات دوجانبه جامعی را درباره ثبات راهبردی آغاز می کنند که بسیار پرمحتوا و با انرژی خواهد بود. دو کشور از طریق این گفتگوها تلاش خواهند کرد تا اساس کنترل تسلیحات در آینده و اقدامات برای کاهش خطرات مربوط به آن را تعیین کنند.

رهبران دو کشور همچنین یادآور شدند که روسیه و آمریکا نشان داده اند که حتی در دوران تنش در روابط دوجانبه قادر هستند تا در تحقق اهداف مشترک در راستای تأمین قابل پیش بینی بودن در عرصه ثبات راهبردی و کاهش خطر از سر گیری مسابقه تسلیحاتی و تهدید بروز جنگ هسته ای به توافق رسیده و پیشرفت کنند.

در این سند تأکید شده است که تصمیم اخیر مسکو و واشنگتن برای تمدید 5 ساله توافقنامه مربوط به اقدامات برای ادامه کاهش و محدود سازی تسلیحات راهبردی تهاجمی (معروف به پیمان استارت-3) گویای پایبندی هر دو طرف به لزوم کنترل تسلیحات هسته ای است و این موضوع بار دیگر در جریان مذاکرات روسای جمهوری روسیه و آمریکا مورد تأیید طرفین قرار گرفت.

در این رابطه، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز شب گذشته در انتها نشست سران روسیه و آمریکا در ژنو گفت که مقامات مسکو امیدوارند که مختصات گفتگوهای آینده دوجانبه درباره ثبات راهبردی هر چه سریعتر تعیین شود.

ریابکوف یادآور شد که طرف روسی برای نتیجه نشست سران پوتین-بایدن که در شکل یک بیانیه مشترک درباره ثبات راهبردی منتشره ارزش زیادی قائل است که نشان دهنده پایبندی به توافقات اصولی بین دو کشور در سال 1985 در رابطه با این واقعیت است که جنگ هسته ای احتمالی هیپ برنده ای نخواهد داشت و هیچیک از طرفین خواستار افزایش چنین ریسکی نیست .

این دیپلمات بلندپایه روس یادآور شد که هنوز زود است درباره جزییات دقیق مذاکرات دوجانبه در این زمینه سخن گفت، هرچند انتظار می رود که تعیینات این گفتگوها به زودی تعیین شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 تیر 1400 بروزرسانی: 16 تیر 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1715

به "توافق روسیه و آمریکا درباره آغاز سریع مذاکرات درباره ثبات راهبردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق روسیه و آمریکا درباره آغاز سریع مذاکرات درباره ثبات راهبردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید