درخواست پیمان ملی تاجیکستان از رئیس شورای اروپا در آستانه سفر به دوشنبه

به گزارش مجله جاودان، پیمان ملی تاجیکستان طی بیانیه ای در آستانه سفر دونالد توسک، رئیس شورای اروپا به تاجیکستان، با یادآور شدن وضعیت آزادی های دینی و سیاسی، مساله زندانیان، مسائل دموکراتیک و حقوق بشر، خواستار توقف کمک های مالی اتحادیه اروپا به دولت تاجیکستان شده است.

درخواست پیمان ملی تاجیکستان از رئیس شورای اروپا در آستانه سفر به دوشنبه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از وب سایت انجمن آزاداندیشان تاجیک، پیمان ملی تاجیکستان در آستانه سفر دونالد توسک، رئیس شورای اروپا به آسیای مرکزی، از جمله تاجیکستان، ضمن استقبال از این سفر؛ آن را یک فرصت مناسب برای تقویت همکاری های اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی در راستای استراتژی جدید اتحادیه اروپا نسبت به این منطقه می داند. در این بیانیه آمده است:

پیمان ملی تاجیکستان امیدوار است که ضمن سفر رئیس شورای اروپا به تاجیکستان، در کنار مسائلی همچون روابط مالی، امنیت منطقه ای، مبارزه با افراط گرایی و غیره، مسائل مربوط به پایمال شدن حقوق بشر و محدودسازی آزادی های عمومی از طرف مقامات تاجیکستان نیز به صورت جدی مطرح شود. اگرچه این موضوعات همیشه در روزنامه ها و مقالات و گفت و گوهای مسئولین اتحادیه اروپا با تاجیکستان بوده است، ولی تا امروز نتیجه چشم گیری نداشته اند.

بالعکس، تاجیکستان در 10 سال اخیر از یک کشور امیدوارکننده به یکی از عقب مانده ترین کشورهای جهان در مسائل آزادی های عمومی و رعایت حقوق بشر تبدیل شده است. این در حالی است که تنها اتحادیه اروپا صدها میلیون یورو برای برنامه های گوناگون رشد اجتماعی، مالی و فرهنگی به تاجیکستان کمک بلاعوض کرده است، اما فساد سراسری مدیریت دولتی، کمبود شفافیت و وجود یک نظام اقتدارگرا تمام تلاش های داخلی و خارجی را برای بهتر شدن وضعیت در کشور ما بی اثر کرده است. با وجود این همه تلاش ها، تاجیکستان در تمام شاخص های مالی، سیاسی و آزادی ها رو به عقب حرکت کرده که باید باعث نگرانی عمیق شرکای کشور ما، همچون اتحادیه اروپا باشد.

امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان از سال 2010 پس از تصمیم تمدید قدرت خویش و به میراث گذاشتن آن به فرزندانش، که مخالف سازشنامه صلح تاجیکان و نیز مخالف معیارهای پذیرفته شده برای انتقال قدرت در جوامع دموکراتیک می باشد، زمینه سیاسی و حقوقی را برای این نقشه های خود فراهم ساخته است. در این راستا، فعالیت احزاب و حرکت های اپوزوسیون را ممنوع کرده و رهبران آن ها را برای مدت طولانی زندانی کرده است. محمدروزی اسکندراف، رهبر حزب دموکرات تاجیکستان (23 سال)، زید سعیداف، رهبر حزب تاجیکستان نو (29 سال)؛ سیدعمر حسینی و محمدعلی حیت، معاونین رهبری حزب نهضت اسلامی تاجیکستان (حبس ابد) و ده ها تن دیگر از فعالان این حزب به مدت های طولانی حبس محکوم شده اند. وکلای مدافع، اسکندر یاروف (29 سال) و نورالدین محکم اف (21 سال) نیز تنها برای کمک حقوقی به این زندانیان سیاسی به مدت طولانی محکوم به زندان شده اند.

همچنین در این مدت ده ها رسانه مستقل خبری و سایت ها بسته شده و یا مسدود گشته اند. در نتیجه، تاجیکستان در رده بندی آزادی بیان، یک باره به ده ها رتبه پایین تر رفته است.

در مساله محدود کردن آزادی های دینی، تاجیکستان یکی از بدترین کشورها در سطح جهان محسوب می شود. تحت پوشش مبارزه با تروریسم هزاران دیندار مورد تعقیب و فشار قرار می گیرند که خود زمینه رشد افراط گرایی را بیشتر کرده است. بستن مساجد و مدارس دینی، مبارزه با امور ظاهری مذهبی مانند ریش و لباس، منع وارد شدن جوانان و زن ها به موسسه های دینی از جمله سیاست هایی است که چند سال اخیر پیوسته عمل شده اند.

پیمان ملی تاجیکستان امیدوار است رئیس شورای اروپا ضمن سفر خود وضع بد زندانیان، به خصوص زندانیان سیاسی را به میان آورد. در 6 ماه اخیر دو حادثه پرقربانی در زندان های کشور رخ داد که جان ده ها نفر را گرفت. عذاب و شکنجه، فساد مالی و اداری در نظام زندان های کشور زمینه را برای سر زدن چنین تخلف هایی به وجود آورده است.

طی سه سال اخیر هزاران شهروند تاجیکستان در نتیجه سرکوب های دولت به اتحادیه اروپا مهاجرت کرده اند و اکثر آن ها پناهندگی سیاسی را دریافت کرده اند. شمار پناهندگان سیاسی به کشورهای اتحادیه اروپا روز به روز بیشتر شده و این بیانگر بدتر شدن وضعیت در مساله حقوق بشر می باشد.

پیمان ملی تاجیکستان باور دارد که رهبری اتحادیه اروپا این سفر را همچون فرصتی خوب نه تنها برای تقویت روابط دوجانبه، بلکه برای حمایت از ارزش های عمومی بشری و آزادی های انسانی استفاده خواهد کرد.

پیمان ملی تاجیکستان ائتلافی است از چهار گروه اپوزوسیون تاجیک از جمله حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، انجمن آزاداندیشان تاجیک، جنبش رشد و اصلاحات تاجیکستان و انجمن مهاجرین آسیای مرکزی که در سال 2018 اعلام موجودیت کرد. این ائتلاف سیاسی طی یک سال اخیر فعالیت های گسترده ای را صورت داده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 223

به "درخواست پیمان ملی تاجیکستان از رئیس شورای اروپا در آستانه سفر به دوشنبه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست پیمان ملی تاجیکستان از رئیس شورای اروپا در آستانه سفر به دوشنبه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید