دوباره نویسی قانون اساسی در سوریه

به گزارش مجله جاودان، روزنامه فایننشال تایمز انگلیس گزارشی را درباره موفقیت تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه منتشر کرد.

دوباره نویسی قانون اساسی در سوریه

روزنامه فایننشال تایمز انگلیس نوشت: تشکیل این کمیته به منزله بزرگترین دستاورد برای گی یر پدرسن، فرستاده سازمان ملل به سوریه از زمان توافق کشورهای عضو برای ازسرگیری مذاکرات در سال 2015 است. تحلیلگران و دیپلمات ها هشدار داده اند که دشواری در رسیدن به این مرحله به شکننده بودن مذاکرات منجر می شود.

این روزنامه نوشت: اولین گام برای اصلاح قانون اساسی احتمالا به کشورهای دوست سوریه کمک می کند تا به عادی سازی روابط با بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور بپردازند. دمشق به اموال کشورهای غربی برای بازسازی نیاز دارد.

این روزنامه نوشت: به رغم اینکه مسکو از نظام حمایت نظامی می کند اما می خواهد غرب هزینه بازسازی سوریه را بپردازد. کمیته ای که متشکل از 50 عضو از دولت سوریه و 50 عضو از مخالفان و 50 عضو از جامعه مدنی است با مأموریت سختی درباره نوشتن قوانین کشوری ازهم پاشیده روبرو خواهد شد. سازمان ملل می گوید که این یک طرح اصلاح قانون اساسی است.

از سوی دیگر، صباح حلاق، فعال مقیم لبنان که عضو مستقل این کمیته است، گفت: قانون اساسی جدید احتمالا قوانین حقوق بشر را درباره زنان و گروه های دینی و نژادی مختلف تدوین می کند اما اولین چیزی که باید آن را بررسی کنیم نام کشورمان است. اگر سوریه به جمهوری عربی نامگذاری شود در این صورت قومیت های دیگر نادیده گرفته می شوند.

از سوی دیگر، یک دیپلمات اروپایی بیان نمود که موضع اروپا همچنان این است که قطعنامه 2254 شورای امنیت اساس روند سیاسی را تشکیل خواهد داد. این قطعنامه بر حمایت شورای امنیت از برگزاری انتخابات آزاد و شفاف براساس قانون اساسی جدید ظرف 18 ماه تأکید دارد.

این روزنامه نوشت: بسکمک در این مساله شک دارند که نظام اجازه اصلاحاتی را خواهد داد که از نفوذش کم کند یا خیر. هنوز واضح نیست که باید پیشنهادات کمیته به قانون تبدیل شوند یا خیر.

این روزنامه به نقل از این دیپلمات نوشت که قانون اساسی هیچ چیزی را برای کسانی که در سوریه زندگی می کنند، تغییر نخواهد داد.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 14 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 436

به "دوباره نویسی قانون اساسی در سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوباره نویسی قانون اساسی در سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید