رشد 100 درصدی نرخ مسکن ، ظرفیت افزایش قیمت وجود ندارد

به گزارش مجله جاودان، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور گفت: شرایط بازار مسکن در نیمه اول سال با وجود شیوع کرونا که تصور می شد رشد زیادی نداشته باشد شاهد رشد قیمت ها بود واین قیمت ها تقریبا 100 درصد رشد داشت.

رشد 100 درصدی نرخ مسکن ، ظرفیت افزایش قیمت وجود ندارد

جهت دریافت خدمات پتینه کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، به نقل از صدا و سیما، حسام عقبایی، با اشاره به اینکه در نیمه اول سال، بازار مسکن رشدی غیر معمولی و فراتر از سطح توقع داشت گفت: پیش بینی می کنیم در نیمه دوم امسال که هم اکنون در ماه دوم آن هستیم شاهد افزایش قیمت مسکن بیش از نرخ تورم نخواهیم بود.

وی اضافه نمود: شرایط بازار مسکن در نیمه اول سال باوجود کرونا در کشور که تصور می شد رشد زیادی نداشته باشد شاهد رشد نامتعارف و جهشی قیمت ها بود و این قیمت ها تقریباً 100 درصد رشد داشت بطوریکه میانگین قیمت متوسط آپارتمان در تهران به بالای 25 میلیون تومان در متر مربع رسید. این موضوع نشان داد دولت باید با توجه به تکالیف قانونی خود در این خصوص بیش از گذشته برنامه ریزی و اقدام کند تا عرضه و تقاضا در این بازار به توازن و تعادل برسد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با اشاره به اینکه در 6 ماه نخست سال بازار مسکن تحت تأثیر عواملی، چون کرونا، بازار های موازی از قبیل ارز و سکه و حتی بورس و همچنین مسائل کلان مالی کشور و فضای دلال بازی، رشدی نامتعارف و سونامی گونه داشت ادامه داد: ظرفیت افزایش قیمت مسکن در نیمه دوم سال وجود ندارد که این به معنای کاهش قدرت خرید مردم و دست نگهداشتن عموم برای معامله حتی برای تبدیل به احسن کردن خانه های خود است و فعلاً کسی این ریسک را نمی کند که خانه خود را بفروشد تا خانه عظیم تری بخرد چراکه قیمت ها روز به روز رشد می نمایند.

عقبایی اضافه نمود: بیش از 80 درصد کسانی که این روز ها در بازار معامله می نمایند نیز کسانی هستند که در حوزه سرمایه ای در این بخش ورود نموده اند و قدرت خرید مصرفی مردم برای مسکن به شدت کاهش یافته است.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در چند روز گذشته به دولت در مورد افزایش ثبات مالی و نظارت بر قیمت ها ابراز امیدواری کرد قیمت ها در بازار مسکن به سمت و سویی برود که شاهد جلوگیری از ایجاد حباب بیشتر قیمت مسکن باشیم و رشد ناهمگون و نامتعارف و ساختگی این بازار از بین برود.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در مورد اجاره بها نیز گفت: امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا ستاد ملی مبارزه با این بیماری مصوب کرد سقف اجاره بها در تهران 25، در کلانشهر ها 20 و در شهر های دیگر 15 درصد افزایش یابد که گرچه این مصوبه مغایر قانون روابط مالک و مستأجر بود، اما، چون مصوبه این ستاد بود کوشش کردیم این سقف در معاملات رعایت گردد و رشد قیمت اجاره بها که در تیر ایجاد شد به مرور در مرداد فروکش کرد.

وی اضافه نمود: پیک جابجایی ها هم که همواره در تابستان شروع می شد تغییر کرد و از قبل تابستان عده ای جابجا شدند و با توجه به اینکه عمده جابجایی ها در نیمه اول سال اتفاق می افتد و کمتر کسی در فصل زمستان تغییر مکان می دهد، تصور می کنم با توجه به نزدیک شدن زمستان و کاهش جابجایی مردم و همچنین ادامه دار بودن شیوع کرونا در کشور، شاهد افزایش تمدید قرارداد های فعلی باشیم.

عقبایی اضافه نمود: در نتیجه کاهش قرارداد ها حتی این احتمال وجود دارد که اجاره بها در فصل زمستان کاهش هم پیدا کند و نیمه دوم سال نسبت به نیمه اول آرام تر و توأم با آرامش بیشتری باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 آذر 1399 بروزرسانی: 19 آذر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1329

به "رشد 100 درصدی نرخ مسکن ، ظرفیت افزایش قیمت وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 100 درصدی نرخ مسکن ، ظرفیت افزایش قیمت وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید