ساجدی: ترکیه به دنبال اخذ امتیاز از ایران و روسیه است، معادلات میدانی حکایت از پیشرفت شرایط به نفع بشار اسد دارد

به گزارش مجله جاودان، یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: کرد های شمال سوریه که معمولا با دولت بشار مخالف هستند به دلیل یافتن دشمن مشترک یعنی ترکیه ناخودآگاه به سمت بشار اسد تمایل پیدا کردند یعنی همان شرایطی که او از قبل به دنبال آن بود.

ساجدی: ترکیه به دنبال اخذ امتیاز از ایران و روسیه است، معادلات میدانی حکایت از پیشرفت شرایط به نفع بشار اسد دارد

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

محمد ساجدی، کارشناس مسائل غرب آسیا در تبادل نظر با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در مورد درگیری ها میان ارتش سوریه و ترکیه در شمال سوریه گفت: ترک ها معتقدند که کرد ها گروه های تروریستی هستند. به خصوص گروه پ. ک. ک را گروه تروریستی و عامل ناامنی ترکیه می دانند.

وی اضافه کرد: ترک ها معتقد بودند تا زمانی که آمریکایی ها در منطقه حضور داشتند از حمله کرد ها به آن ها جلوگیری می کردند ولی پس از تبانی با آمریکایی ها و انتقال حضور آمریکایی ها بر سر چاه های نفت سوریه، ترک ها تصمیم گرفتند خودشان به فکر محافظت از خود باشند و از این رو به سمت نوار شمالی سوریه تغییر جهت دادند.

ساجدی اضافه کرد: ایران نیز با توجه به روابط مناسب و منعطف خود با ترکیه نمی خواهد مستقیما با آنها درگیر گردد ولی معتقد است هرگونه راه چاره مسالمت آمیز در حل بحران سوریه امکان پذیر است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه ترک ها به خوبی می دانند این راستا به جایی نخواهد رسید، گفت: آن ها منتظر هستند که در این کش و قوس امتیازاتی را دریافت نمایند مثلا اینکه ایران و روسیه به آن ها اطمینان دهند که کرد ها هیچ گونه خطری برای آن ها نخواهند داشت.

وی ادامه داد: در این بین اتفاقات میدانی به نفع سوریه تمام شد و کرد های شمال سوریه که معمولا با دولت بشار مخالف هستند به دلیل یافتن دشمن مشترک یعنی ترکیه، ناخودآگاه به سمت دولت سوریه تمایل پیدا کردند یعنی همان شرایطی که بشار اسد از قبل به دنبال آن بود و از آن استقبال می کرد.

ساجدی سخنان خود را با طرح این سوال ادامه داد که آیا اساسا سوریه به تنهایی قادر خواهد بود که شمال کشور خود را پس بگیرد یا خیر؟ گفت: قطعا دولت سوریه می تواند این کار را انجام دهد اما سقف زمانی برای آن نباید معین کرد. از سوی دیگر جمهوری اسلامی نیز مسائل سیاسی در منطقه را مدیریت می نماید و روس ها هم با توجه به اینکه بنادر لاذقیه و ترسوس در اختیارشان قرار گرفته شده (در واقع سهم خود را دریافت نموده اند) مترصد بازپس گیری مناطق شمال سوریه توسط دولت رسمی این کشور هستند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گریزی به انگیزه ترامپ از حضور در منطقه زد و یادآور شد: ترامپ از همان ابتدا گفت که آمریکا برای نفت به این منطقه آمده است و تمام حواس خود را متمرکز بر نفت سوریه و منطقه شرق این کشور در همسایگی عراق نموده است، اما به نظر می رسد معادله ای که الان وجود دارد، در دراز مدت به نفع دولت سوریه تمام خواهد شد.

وی انگیزه دیگر آمریکایی ها از حضور بر سر چاه های نفت سوریه احیای بازماندگان داعش مطرح کرد و گفت: اساسا ترامپ از شرایط سوریه به دنبال بهره برداری سیاسی در انتخابات پیش روی آمریکاست.

ساجدی در انتها گفت: به نظر می رسد شاید شرایط فعلی سوریه چندان آرام نباشد، اما شرایط میدانی و استراتژیک گام به گام در حال تمام شدن شرایط به نفع بشار اسد خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 580

به "ساجدی: ترکیه به دنبال اخذ امتیاز از ایران و روسیه است، معادلات میدانی حکایت از پیشرفت شرایط به نفع بشار اسد دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساجدی: ترکیه به دنبال اخذ امتیاز از ایران و روسیه است، معادلات میدانی حکایت از پیشرفت شرایط به نفع بشار اسد دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید