فشار چین به پاکستان برای همراهی با روند صلح افغانستان تاثیرگذار است

به گزارش مجله جاودان، خبرنگاران: سفیر سابق آمریکا در افغانستان دلیل ناکامی صلح افغانستان را سیاست سازمان های اطلاعاتی پاکستان دانست و گفت که دولت چین برای برطرف این مشکل تاثیرگذار است.

فشار چین به پاکستان برای همراهی با روند صلح افغانستان تاثیرگذار است

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، زلمی خلیل زاد سفیر سابق آمریکا در افغانستان گفت: چین نفوذ قابل ملاحظه ای در پاکستان دارد و دو کشور سال ها با یکدیگر روابط ویژه ای داشته اند بنابراین اگر دولت پکن در خصوص مسائل افغانستان و پاکستان میانجیگری کند بر روابط کابل و اسلام آباد در جهت ایجاد صلح و آرامش در منطقه تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

وی اضافه نمود: چین می تواند با اعمال فشار به پاکستان، نقش مثبتی را حتی در خصوص روند صلح طالبان و دولت افغانستان ایجاد کند.

خلیل زاد اعلام نمود: فشار چین به پاکستان برای جلوگیری از فعالیت های مخرب این کشور علیه افغانستان و دعوت طالبان به میز مذاکره می تواند با همکاری آمریکا و عربستان نیز توام باشد.

سفیر سابق آمریکا در افغانستان گفت: نقطه ضعف افغانستان درباره تاثیرگذاری چین در پاکستان، نداشتن استراتژی و طرح راهبردی برای پیگیری آن است و هرچه قدر این این برنامه با قدرت و دقت بیشتری انجام گردد به همان اندازه درصد موفقیت آن نیز افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه در خصوص روابط مالی چین و افغانستان نیز توضیح داد که کشور های افغانستان و چین با هم مرز مشترک دارند و این مسئله می تواند بر روند روابط تجارت و قراردهای استخراج معادن، بویژه معدن مس عینک که دولت پکن مسئولیت استخراج آن را به عهده گرفته است تأثیر مثبتی داشته باشد.

خلیل زاد تأکید کرد: در صورت تکمیل پروژه معدن مس عینک، درآمد داخلی افغانستان صدها میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 28 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 544

به "فشار چین به پاکستان برای همراهی با روند صلح افغانستان تاثیرگذار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فشار چین به پاکستان برای همراهی با روند صلح افغانستان تاثیرگذار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید