همکاری سازمان سیا و اطلاعات چین برای هدف قراردادن روسیه

به گزارش مجله جاودان، خبرنگاران: یک مقام سابق پنتاگون در کتابی که به تازگی منتشر نموده به یکی از تاریک ترین اسرار دولت آمریکا اشاره نموده است: همکاری بین سیا و سرویس های اطلاعاتی چین.

همکاری سازمان سیا و اطلاعات چین برای هدف قراردادن روسیه

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه واشنگتن تایمز، مایکل پیلسبری مقام سابق وزارت دفاع آمریکا در تازه ترین کتاب خود به همکاری سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا با سرویس های اطلاعاتی چین برای هدف قراردادن روسیه اشاره نموده است.

این کتاب تحت عنوان صد سال ماراتن به چاپ رسیده است. چین واکنشی به افشاگری های این کتاب نشان نداده و همکاری های گذشته با سازمان سیا را تکذیب ننموده است،هرچند که یکی از مفسران چینی مرتبط با فعالیت های اطلاعاتی در این باره گفته است که نویسنده این کتاب در حال حاضر یک مشاور است و مطالبی که در این کتاب منتشر نموده است نشانگر دیدگاه اصلی آمریکا در قبال چین نیست.

همکاری پنهان سیا و چین بخشی از برنامه های پی در پی برای تضعیف اتحاد جماهیر شوروی بوده است، این همکاری ها زمانی افزایش یافته است که چین متوجه شده که مدل مالی مارکسیستی-لنینیستی مسکو محکوم به شکست است. چین با بازنگری در نظام مالی کمونیستی خود تصمیم گرفت تا برای کسب منافع مالی، با آمریکا همکاری کند.

افشاگری های مربوط به همکاری اطلاعاتی چین و آمریکا در دهه 1970 میلادی احتمالا موجب شرمساری پکن خواهد شد. چین بارها از کوشش های سیا برای شکل دهی انقلاب دموکراتیک در این کشور و حمایت از دالایی لاما به شدت انتقاد نموده است. پکن همچنین سیا را به سازماندهی تظاهرات گسترده اخیر در هنگ کنگ متهم نموده است. آمریکا نیز هرگونه دست داشتن در تحولات سیاسی هنگ کنگ را رد نموده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 627

به "همکاری سازمان سیا و اطلاعات چین برای هدف قراردادن روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری سازمان سیا و اطلاعات چین برای هدف قراردادن روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید