واکنش آمریکا به مذاکرات بین افغانی در ایران

به گزارش مجله جاودان، خبرنگاران، گروه بین الملل؛ ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به برگزار مذاکرات بین افغانی در ایران، گفت: میزبانی ایران از مذاکرات صلح افغانستان ممکن است سازنده باشد. همسایگان افغانستان باید نقشی سازنده برای برقراری صلح پایدار در این کشور داشته باشند.

واکنش آمریکا به مذاکرات بین افغانی در ایران

تبادل نظرهای بین افغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت های عالی جمهوریت و هیات عالی سیاسی طالبان به میزبانی جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در وزارت امور خارجه ایران برگزار گردید.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظها در ادامه گفت: ما می دانیم که ایران میزبان هیأت طالبان بوده و نقش همسایگان افغانستان را در آینده درک می کنیم. هر حکومتی ممکن است با استفاده از زور و اسلحه در افغانستان به قدرت برسد، اما مشروعیت و حمایت جامعه بین المللی و پشتیبانی مردم افغانستان را نخواهد داشت.

تبادل نظری وزیران دفاع آمریکا و ترکیه

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در تماس تلفنی با خلوصی آکار همتای ترکیه ای خود درباره شرایط افغانستان، فرایند کاهش نظامیان آمریکایی و امنیت فرودگاه کابل تبادل نظر کرد.

این تبادل نظر با توجه به آنکه خبرهایی درباره سپردن امنیت کابل به ترکیه مطرح شده، دارای اهمیت است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه ای خاطرنشان کرد طرفین در این تبادل نظری تلفنی در خصوص همکاری های دو جانبه و فرایند کار کاهش نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان تبادل نظر نموده اند.

طرفین بعلاوه درباره امنیت فرودگاه کابل با یکدیگر مذاکره نموده اند.

ترکیه با توجه به توافق اخیر با آمریکا در خصوص تامین امنیت فرودگاه کابل اعلام نموده است نیروهای بیشتری به افغانستان اعزام نخواهد کرد.

بایدن فرایند خروج نظامیان آمریکا از افغانستان را آنالیز می نماید

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا امروز پنجشنبه در نشستی با تیم امنیت ملی دولت خود فرایند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را آنالیز می نماید.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای اعلام نموده است بایدن با تیم امنیت ملی خود ملاقات می نماید تا گزارش دوره ای پیشرفت فرایند کاهش نظامیان در افغانستان را دریافت کند.

به گزارش رسانه های آمریکایی بایدن در پاسخ به سوالی درباره شرایط فعلی افغانستان به خبرنگاران گفته است فردا (پنجشنبه) درباره فرایند خروج از افغانستان صحبت می نماید.

پاکستان برای از سرگیری مذاکرات بین الافغانی کوشش می نماید

منیر اکرم سفیر دائم پاکستان در سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران در شهر نیویورک آمریکا با اشاره به تداوم فرایند مذاکرات بین الافغانی گفت: این فرایند به علت ایجاد اختلافات در پی تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تعلیق شد. پاکستان به طور فعال برای ازسرگیری مذاکرات بین طالبان و دولت افغانستان کوشش می نماید.

به گزارش رادیو پاکستان، سفیر دائم پاکستان در سازمان ملل متحد بعلاوه با اشاره به نقش این کشور در زمینه تسهیل شروع مذاکرات مذکور، از تصمیم طالبان برای ارایه یک طرح صلح به دولت افغانستان ابراز خرسندی کرد و گفت که این امر می تواند موجب پیشرفت مذاکرات گردد.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان هم طی اظهاراتی در پنجم جولای تمامی کشورهای منطقه را به مسئولیت پذیری در قبال حفظ افغانستان از جنگ داخلی دعوت نموده بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 مرداد 1400 بروزرسانی: 5 مرداد 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1752

به "واکنش آمریکا به مذاکرات بین افغانی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش آمریکا به مذاکرات بین افغانی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید