اجرای تئاتر کمدی در تهران ساماندهی می گردد

به گزارش مجله جاودان، به گزارش خبرنگاران، شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با هیات مدیره انجمن تئاتر کمدی تهران، ضمن اظهار این که باید هر چه سریع تر شرایط فعالیت در تئاتر کمدی ساماندهی گردد، گفت: در این زمینه با مسائل عدیده ای روبرو هستیم و از صنف تئاتر کمدی برای حل این مسائل کمک می خواهیم.

اجرای تئاتر کمدی در تهران ساماندهی می گردد

مجید جعفری رییس هیات مدیره انجمن صنفی تئاتر کمدی در این دیدار، ضمن اعلام آمادگی صنف برای اصلاح شرایط نابسامان کنونی، درباره شرایط فعلی صنف یاد شده اعلام کرد: در سال های اخیر، به دلیل نبود نظارت کافی و شایسته، اگرچه به ظاهر کمیت تئاتر کمدی افزایش یافت اما به لحاظ کیفی، آثار بسیار نازلی به مردم عرضه شد و متعاقب آن دلزدگی شدید مخاطبان و افت شدید استقبال رخ داد.

وی با انتقاد از عملکرد مدیران اداره کل هنرهای نمایشی، متذکر شد: به دلیل نبود همکاری اداره کل هنرهای نمایشی برای ساماندهی این نوع نمایش در تهران، متاسفانه صنف کارکرد قانونی خود را از دست داده و در واقع از حیض انتفاع ساقط شده است به نحوی که پس از دلسردی هیات مدیره از بهبود شرایط و تاثیرگذاری در روند ارزشیابی نمایش های کمدی، حتی مدتهاست دفتر این انجمن صنفی تعطیل شده است.

جعفری ادامه داد: در واقع صنفی که با بیش از هزار نفر عضو و طی دقیق مراحل قانونی و برای احقاق حقوق صنفی اعضا و نیز بهبود شرایط فعالیت در این نوع نمایش راه اندازی شده بود و به طور کاملا خودگردان و بدون هر گونه پشتوانه مالی دولتی در حال فعالیت بود، به حالت تعلیق در آمده است.

وی با انتقاد از کسانی که نسبت به هیات مدیره انجمن صنفی تئاتر کمدی تهران اعتراض داشته اند، گفت: با وجود این که کلیه مراحل قانونی به دقت طی شده، اما چندی پیش، برای اتمام حجت، هیات مدیره با دعوت از کلیه اعضای این صنف، مجمع عمومی فوق العاده ای را برگزار کرد که پس از رای گیری کاملا قانونی در آن، اکثریت مطلق اعضا خواستار ادامه فعالیت هیات مدیره فعلی شدند اما متاسفانه با اهمال اداره کل هنرهای نمایشی در ارزشیابی های لازم، روند نزولی این نوع نمایش های به طرز تاسف باری سرعت گرفت و به شرایط نابسامان و مورد اعتراض فعلی منجر شد.

مدیرکل هنرهای نمایشی با ابراز تاسف از این که انجمن صنفی تئاتر کمدی تهران به حالت تعلیق در آمده است، ضمن درخواست ادامه فعالیت این انجمن، تاکید نمود: بدون تردید امور این نوع نمایش ها باید با همکاری و تعامل صنف مربوطه پیگیری و ساماندهی گردد.

وی با اشاره به این که اداره کل هنرهای نمایشی به طور جد خود را نسبت به بهبود شرایط اجرای تئاتر کمدی موظف می داند، یادآور شد: در طی چند ماه گذشته که این تصدی را پذیرفته ام به اشراف مناسبی درباره تئاتر کمدی رسیده ام و در صدد هستم که در اولین فرصت ممکن مسئول کمیته تئاتر کمدی را منصوب کنم تا رابط بین اداره کل، انجمن صنفی و گروه های نمایشی باشد تا ضمن اینکه پیگیری امور پیوسته و با روند مطلوب انجام گردد، بهترین روش فعالیت این نوع گروه های نمایشی را شناسایی و اجرا کنیم.

رییس هیات مدیره تئاتر کمدی تهران درباره تعامل اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن صنفی تئاتر کمدی، مطرح کرد: چندی پیش شیوه نامه مبسوطی با حضور رییس شورای نظارت و ارزشیابی و تنی چند از کارشناسان آن اداره کل و نماینده انجمن صنفی، طی ماه ها جلسه و همفکری و ... طراحی شد و حتی توسط رحمت امینی رییس وقت شورای نظارت به اطلاع عموم هم رسانده شد اما به طرز عجیبی متوقف شد و بی نتیجه ماند. در واقع اداره کل هنرهای نمایشی کافیست شیوه نامه ای را که توسط کارشناسان خودش طراحی نموده، اجرایی کند که در این صورت به سرعت می توان به بهبود شرایط امیدوار شد.

محسن زهتاب، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و از دست اندرکاران تئاتر کمدی در دیدار با مدیر کل هنرهای نمایشی گفت: متاسفانه مدیران اداره کل درک نادرستی از صنف دارند و بر این گمان نادرست هستند که صنف می خواهد به گروه ها مجوز بدهد در حالی که به هیچ وجه چنین داعیه ای نداشته و نداریم و فقط خواستار این هستیم که وزارت ارشاد مطابق وظایف خود به نظارت صرف بسنده نکند و پیش از نظارت، برای ارزشیابی نیز ارزش قائل گردد به خصوص که در این زمینه انجمن صنفی تئاتر کمدی در طی سال های متمادی و با حضور اکثریت قریب به اتفاق اعضای گرایش های مختلف، برای کلیه مشاغل این نوع نمایش آیین نامه های دقیق و کارشناسانه ای تدوین نموده است که می تواند در بهبود شرایط بسیار کاربردی باشد.

کرمی تاکید نمود: ما قائل به این هستیم که صنف باید صلاحیت دست اندرکاران این حوزه را ارزیابی و تائید کند در این صورت است که امکان فعالیت به علاقه مندان داده گردد.

وی ضمن تاکید بر اینکه باید به تدریج و پله به پله این شرایط اصلاح و ارتقا یابد، خواستار افزایش جلسات همفکری و تبادل نظر با هیات مدیره انجمن صنفی تئاتر کمدی شد.

در دیدار محسن زهتاب، حمید ساعتچی و عبدالله حسینی از اعضای هیات مدیره و دست اندرکاران تئاتر کمدی تهران نیز حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 96

به "اجرای تئاتر کمدی در تهران ساماندهی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای تئاتر کمدی در تهران ساماندهی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید