تیرگی فزاینده روابط تجاری چین و آمریکا

به گزارش مجله جاودان، پکن - خبرنگاران - روابط چین و آمریکا که در زمینه های سیاسی و نظامی چندان خوشایند نیست حالا در بخش تجاری و مالی بیش از هر عرصه دیگری تیره شده است.

تیرگی فزاینده روابط تجاری چین و آمریکا

به گزارش خبرنگاران البته در این میان مقام های چین کوشش زیادی می نمایند تا اوضاع را آرام نشان دهند اما همتایان غربی آنها چنین دیدگاهی ندارند و اوضاع را بر وفق مراد نمی دانند.

اظهارات مسئولان ارشد آمریکایی در انتقاد از چین نشان می دهد که وضعیت گفت و گوهای تجاری هم خشنود نماینده نیست و طرفین بعید است بتوانند بر سر مسایل مورد نظر به آسانی به یک توافق خوب و برد - برد دست یابند.

همزمان آمریکا می گوید چین به جاسوسی از کشورهای غربی ادامه می دهد راهبردهای استعماری را دنبال می نماید در دریای جنوبی یکه تازی می نماید ارزش پول خود را دستکاری می نماید از شرکت های مخابراتی خود بهره وری سیاسی می نماید و همزمان راه ابریشم را برای اجحاف دیگر کشورها بنیان نهاده است.

در تحولی دیگر در آمریکا اعلام شده است که به شرکت های چینی دیگر پروانه های لازم کار در محافل فنی و علمی خاص و حساس داده نمی گردد.

شرکت های خارجی در آمریکا برای اینکه بتوانند در قلمروهای فنی حساس و فناوری های پیشرفته فعالیت نمایند باید مجوزهای ویژه دریافت نمایند که اعلام شده است این پروانه های کار دیگر به شرکت های چینی داده نخواهد شد.

وانگ شیایو از جمله کسانی است که در آمریکا فعالیت های فناوری دارد و می گوید که پیشتر توانسته بود با شرکت های آلمانی در این عرصه کار کند اما حالا پس از هشت سال در آمریکا برایش مسائل زیادی بروز نموده است.

وی می افزاید که هر چه زمان می گذرد و اوضاع تجارت میان چین و آمریکا بدتر می گردد، محدودیت برای افراد و شرکت های چینی در آمریکا بیشتر می گردد.

حالا اما نظرسنجی گالوب هم نشان می دهد که نیمی از مردم آمریکا از چین به عنوان یک تهدید مالی یاد می نمایند که هر روز قدرت بیشتری پیدا می نماید.

این در شرایطی است که نظرسنجی جدید نسبت به نظرخواهی های قبلی حاکی است که 12 درصد از شمار حامیان چین در آمریکا کمتر شده است.

این نظرخواهی نشان می دهد که پس از آغاز جنگ تجاری میان دو کشور و انتقادهای فزاینده رهبران آمریکا از چین، مردم این کشور نیز نسبت به چین بدبینی بیشتری پیدا نموده اند.

رابرت لایتیزر نماینده تجاری آمریکا که به سرسختی در برابر چین شهره است، می گوید هنوز مسایل بسیار عمده این میان دو کشور وجود دارد که مانع رسیدن به توافق می گردد.

در سال 2015 میلادی نزدیک به 40 درصد از مردم آمریکا می گفتند که چین یک تهدید مالی است اما حالا بیش از 46 درصد از مردم چنین اعتقادی دارند.

شین دینگلی از کارشناسان روابط خارجی در چین می گوید که نظر منفی آمریکایی ها درباره چین طبیعتا می تواند پشتیبانی برای دولت آمریکا با هدف اضافه کردن بر فشارها بر چین باشد.

او اضافه کرد که البته این به تنهایی نمی تواند مشکل اساسی برای دو کشور ایجاد کندو به هر صورت چین و آمریکا باید راه هایی برای برون رفت از این شرایط پیدا نمایند.

با این وصف به نظر می رسد که اگر تیرگی روابط دو کشور به این سمت از فزاینده بودن حرکت کند، آن موقع بعید به نظر می رسد که جنگ تجاری آنها بزودی خاتمه یابد و آنها به یک توافق دلچسب برای هر دوطرف دست یابند.

بعضی بر این باورند که چین کوشش می نماید تا با رفتاری معتدل تر دولت ترامپ را پای میز مذاکرات نگهدارد و اجازه ندهد چالش ها میان طرفین بیشتر گردد اما فعلا برآیند تحولات اضافه کرده شدن بر چالش های دو کشور بخصوص در عرصه های مالی و تجاری است.

با تور چین سفر کنیم.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 152

به "تیرگی فزاینده روابط تجاری چین و آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیرگی فزاینده روابط تجاری چین و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید