سهمیه بندی و جیره بندی دارو نداریم

به گزارش مجله جاودان، سخنگوی سازمان غذا و دارو نحوه ارائه داروهای گران قیمت و خاص به بیماران را تشریح کرد.

سهمیه بندی و جیره بندی دارو نداریم

دکتر کیانوش جهانپور در گفت وگو با خبرنگاران، درباره نحوه توزیع داروهای گران قیمت و خاص به بیماران، گفت: در زمینه ارائه داروهای بیماران خاص باید گفت که درباره بیماران هموفیلی و تالاسمی مسئله ای وجود ندارد؛ چراکه اطلاعات این بیماران از گذشته ثبت شده و بر همان اساس داروهایشان را دریافت می نمایند.

وی اضافه نمود: ساز و کاری را هم برای بیماران پیوندی و دیالیزی در نظر گرفتیم و فعلا داروهایشان به صورت کنترل شده ارائه می شوند، اما در حال راه اندازی سامانه ای برای ارائه منظم و کنترل شده این داروها هستیم که پس از برطرف اشکالات فنی اش، راه اندازی می گردد و بیماران می توانند این داروها را در سراسر کشور بر اساس اطلاعات ثبت شده ای مانند کد ملی ، از داروخانه ها تهیه نمایند. به این ترتیب کنترل بر داروهای بیماران خاص کامل می گردد.

جهانپور با بیان اینکه شیرخشک های متابولیک هم قبلا در سامانه ای مستقل به همین شیوه عرضه می شدند، گفت: این شیرخشک ها همچنان هم به همان صورت عرضه می شوند و شیرخشک های رژیمی هم به نوعی تحت پوشش همین سامانه توزیع می شوند. در سایر موارد هم اگر احساس گردد که در تهیه و توزیع دارو یا فرآورده ای مسئله ای وجود دارد، آن را وارد سامانه می کنیم؛ به طوریکه شاید حتی شیرخشک های معمولی هم به آن بپیوندند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ایجاد این سامانه ها به معنای سهمیه بندی و جیره بندی دارو و شیرخشک نیست، اضافه نمود: ایجاد این سامانه صرفا برای اطمینان از این است که مصرف نماینده واقعی ایرانی محصول یا دارو را دریافت می نماید. با وضعیتی که در یک ماه گذشته ایجاد شد و شرایط دارو هم به وضعیت عادی خودش بازگشته است، خیلی ضرورتی برای ورود بسیاری از اقلام دارویی به سامانه توزیع، احساس نمی گردد، اما به محض اینکه احساس گردد در توزیع هر دارو یا فرآورده ای ممکن است خللی ایجاد گردد، حتما از سامانه استفاده می گردد.

جهانپور همچنین گفت: اطلاعات بیمارانی که قرار است داروهایشان در قالب سامانه توزیع گردد، بر اساس معرفی پزشک یا به وسیله تمهیدات دیگر ثبت می گردد و به این ترتیب بیماران می توانند داروهایشان را از داروخانه مورد نظرشان تهیه نمایند. کوشش بر این است که ثبت داروخانه ها هم در سامانه به گونه ای انجام گردد که انتخاب داروخانه با بیمار باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 105

به "سهمیه بندی و جیره بندی دارو نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهمیه بندی و جیره بندی دارو نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید