با بهترین تبلت های سال 2019 آشنا شوید

به گزارش مجله جاودان، خبرنگاران - سهیل بالینی: سال 2019 سال مبارزه سه شرکت گوگل، مایکروسافت و اپل در زمینه فراوری تبلت های قدرتمند و نوآورانه است. گوگل برای اولین بار تبلتی با سیستم عامل کروم را ارائه نموده است. مایکروسافت نسخه ششم از سرفیس پرو را در اختیار علاقه مندان قرار داده و اپل هم با آیپد پرو 2018 میخواهد بازار تبلت ها را در دست بگیرد.

با بهترین تبلت های سال 2019 آشنا شوید

این روزها انتخاب یک تبلت قدرتمند برای انجام کارهای روزمره، اداری و حتی طراحی، سخت تر شده است. چند سال قبل در این بازار خاص تنها مایکروسافت و سری تبلت های سرفیس حضور داشت اما سال جاری گوگل و اپل هم پا به این مبارزه جذاب گذاشته اند. گزینه های زیادی برای انتخاب پیش روی شما قرار گرفته است.

اینکه آیپد با سیستم عامل iOS برای شما مناسب است، یک کروم بوک قدرتمند کار شما راه می اندازد یا سرفیس مایکروسافت با فعالیت شما هماهنگی دارد، تا حدود زیادی به سلیقه شما برمی گردد. ما در برترینها اما فراتر از سلیقه شخصی در این مقاله به آنالیز این سه پرچم دار دنیای فناوری خواهیم پرداخت. در سرانجام این مقاله شما به راحتی می توانید برای انتخاب یکی از این سه گزینه تصمیم گیری کنید.

طراحی

طراحی هر سه تبلت تا حدود زیادی به هم شباهت دارد. حاشیه های کناری آیپد پرو 2018 کمی از دو تبلت دیگر بیشتر است بااین حال آیپد ضخامت کمتری دارد. از نظر وزن آیپد کمی از سرفیس و اسلیت سبک تر است که می تواند برای افرادی که تبلت را به همراه خود حمل می نمایند، گزینه مناسب تری باشد.

سرفیس پرو 6 در قسمت پشتی تبلت به یک کیک استند و پایه مجهز است که می تواند بدون صفحه کلید هم تبلت را در موقعیت افقی و عمودی قرار دهد. این امکان در آیپد و اسلیت تنها با استفاده از صفحه کلید اضافه وجود دارد.

اگر درگاه های دستگاه را در نظر بگیرید، این سرفیس مایکروسافت است که همواره گزینه های بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهد. امکان اتصال USB در سرفیس وجود دارد و البته پورت های دیگری از جمله پورت های تصویری برای این تبلت در نظر گرفته شده است. گوگل در اسلیت تنها به پورت های USB-C بسنده نموده که با استانداردهای فعلی کاربران هماهنگ نیست.

صفحه کلید و قلم در هر سه تبلت باید به صورت جداگانه تهیه گردد. طراحی صفحه کلید سرفیس و اسلیت به هم شباهت دارد اما اپل طراحی ساده تری را برای صفحه کلید آیپد در نظر گرفته است. هرچند این طراحی باعث شده تا در صفحه کلید آیپد شاهد استفاده از تاچ پد نباشیم. از نظر عکس العمل کلیدها، طراحی اسلیت گوگل کمی مناسب تر به نظر می رسد. در واقع اگر مدت زمان زیادی را مشغول تایپ کردن هستید، بهترین گزینه پیش روی شما گوگل پیکسل اسلیت است. اسلیت گوگل به سنسور اثر انگشت مجهز شده است و اپل نیز مثل همواره از تاچ آی دی استفاده می نماید. سیستم تشخیص Windows Hello نیز در سرفیس به کار برده شده که گزینه ای متفاوت اما کارآمد است.

اگر درگاه های سرفیس و البته پایه نگه دارنده را به عنوان گزینه های بهتر در نظر بگیریم، در بخش طراحی، مایکروسافت سرفیس پرو 6 با فاصله ای نه چندان زیاد از گوگل اسلیت، صندلی بهترین طراحی را به خود اختصاص خواهد داد. طراحی آیپد پرو تا حدود زیادی کهنه است و البته درگاه های زیادی را نیز در اختیار کاربران قرار نمی دهد.

صفحه نمایش

گوگل پیکسل اسلیت به یک صفحه نمایش با کیفیت 12/3 اینچی با رزولوشن 3000 در 2000 مجهز است که PPI بسیار مناسب 293 را در اختیار کاربران قرار می دهد. صفحه نمایش اسلیت بسیار شفاف است و رنگ ها نیز زنده و طبیعی هستند.

آیپد پرو 2018 صفحه نمایشی 12/9 اینچی دارد که مقداری از صفحه نمایش پیکسل بزرگ تر است. البته یک نسخه 11 اینچی نیز از آیپد پرو معرفی شده که تفاوت چندانی از نظر طراحی با نسخه 12 اینچی ندارد. آیپد با رزولوشن 2732 در 2048، PPI معادل 264 را به دست می آورد که با استانداردهای سال 2018 فاصله دارد. بااین حال صفحه نمایش رتینا آیپد پرو در استفاده روزمره شما را ناامید نخواهد کرد. پردازش رنگ ها در آیپد مثل همواره به خوبی انجام می گردد و زوایای دید نیز کامل است.

مایکروسافت در سرفیس پرو 2018 از یک صفحه نمایش 12/3 اینچی استفاده نموده که رزولوشن 2736 در 1824 و PPI تقریبی 267 دارد. این صفحه نمایش از هر دو تبلت آیپد و اسلیت ضعیف تر و بی کیفیت تر است. پردازش رنگ ها چندان مناسب نیست و البته زوایای دید نیز کامل به نظر نمی رسد. مایکروسافت همچنان در زمینه استفاده از صفحه نمایش با کیفیت در سرفیس خساست به خرج می دهد.

در آنالیز صفحه نمایش، اسلیت گوگل با فاصله ای کم از آیپد صندلی بهترین صفحه نمایش را به خود اختصاص داده است. آیپد با افزایش رزولوشن می توانست در کنار اسلیت در رده نخست قرار بگیرد. مایکروسافت سرفیس پرو 6 هم با فاصله زیاد در رده ضعیف ترین صفحه نمایش قرارگرفته است.

سخت افزار

سرفیس پرو 6 در دو نسخه و با پردازنده های i5 و i7 معرفی شده است. میزان رم نیز 8 و 16 گیگابایت است که برای استفاده در ویندوز 10 بسیار مناسب به نظر می رسد. حافظه داخلی سرفیس می تواند از 128 گیگابایت تا 1 ترابایت متغیر باشد. این موضوع باعث می گردد که گزینه های متعددی پیش روی کاربر قرار بگیرد.

گوگل در پیکسل اسلیت امکان انتخاب پردازنده ضعیف و یا قدرتمند را به کاربر داده است. شما می توانید از بین گزینه هایی مانند پردازنده Celeron، Core m3، i5 و i7 یک پردازنده را برای دستگاه خود انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که پردازنده سلرون بسیار ضعیف است و تنها می تواند برنامه های تحت وب سیستم عامل کروم را پشتیبانی کند. حافظه داخلی از 32 گیگ تا 256 گیگ متنوع است و میزان رم نیز به انتخاب کاربر می تواند 4، 8 و یا 16 گیگابایت باشد.

اپل در آیپد پرو 2018 از پردازنده اختصاصی A12X Bionic استفاده می نماید که قدرتی نزدیک به پردازنده i7 اینتل دارد. البته تفاوت سیستم عامل ها باعث شده تا این شباهت بین دو پردازنده پدید بیاید و البته مقایسه دو CPU تا حدود زیادی سخت گردد. حافظه داخلی نیز از 128 گیگابایت تا 1 ترابایت متنوع است. مشکل بزرگ اما در میزان رم استفاده شده در آیپد است. هرچقدر هم سیستم عامل iOS را سبک در نظر بگیریم، باز هم 4 تا 6 گیگابایت رم، گزینه ای قدیمی و مالی از اپل به نظر می رسد.

با مقایسه گزینه های مختلف سخت افزاری، حداقل روی کاغذ، سرفیس از دو گزینه دیگر قدرتمندتر است. انتخاب پردازنده در سرفیس به درستی اجرا شده و البته حافظه داخلی و رم نیز می تواند به انتخاب کاربر افزایش یابد. گوگل با قرار دادن پردازنده سلرون در گزینه ها، سطح این تبلت را بسیار پایین آورده و اپل نیز باید یاد بگیرد که در انتخاب سخت افزار این قدر خساست به خرج ندهد.

نرم افزار

مقایسه نرم افزاری این سه تبلت می تواند بسیار جذاب و البته سخت باشد. یک طرف سرفیس مایکروسافت واقع شده است با سیستم عامل آشنای ویندوز و در سمت دیگر اپل با iOS که هواداران بسیار زیادی را در بازار موبایل دارد. گزینه نا آشنا برای ایرانیان هم سیستم عامل بسیار امن شرکت گوگل با نام Chrome OS است.

در گذشته نزدیک، کروم اواس تنها یک مرورگر کروم در بستری از سیستم عامل لینوکس بود. سیستم عاملی ساده که برای مدارس و استفاده دانش آموزان از اینترنت طراحی شده بود. گوگل اما انگیزه ها و برنامه های بزرگ تری برای کروم اواس در نظر داشت. خیلی زود استفاده از برنامه های اندروید در این سیستم عامل کم حجم ممکن شد و پس از آن نیز برنامه های لینوکس به لیست برنامه های قابل نصب در کروم بوک ها اضافه شد. هرچند استفاده از این برنامه ها در اغلب کروم بوک ها در حالت بتا واقع شده است، اما وجود چنین گزینه ای، تعداد برنامه های قابل نصب در این سیستم عامل را بسیار بالا می برد. این موضوع را باید در نظر داشت که از نظر امنیت، کروم از دو سیستم عامل ویندوز 10 و iOS قدرتمندتر است.

ویندوز 10 نصب شده بر روی سرفیس هرچند تغییرات زیادی را از نظر ظاهری در دستور کار قرار داده اما هنوز هم حسی آشنا را برای کاربران ایرانی به ارمغان خواهد آورد. امکان نصب برنامه های کلاسیک ویندوز در این سیستم عامل وجود دارد. بااین حال بزرگ ترین مشکل ویندوز 10، عدم هماهنگی لازم با صفحات لمسی است. ویندوز کوشش زیادی نموده که به یک سیستم عامل تاچ تبدیل گردد اما برنامه های این سیستم عامل عملاً هماهنگی لازم با صفحات لمسی را ندارند. استفاده از مرورگرها، برنامه های دانلود و ویرایشگرهای مشهور عکس در ویندوز بدون استفاده از موس غیرممکن است. یعنی هرچند سرفیس شکل یک تبلت را دارا است اما در عمل شما با یک لپ تاپ ویندوزی روبرو هستید.

اپل در آیپد از سیستم عامل مشهور iOS استفاده نموده که سرعت و تنوع زیادی را در اختیار کاربر قرار می دهد. برنامه های زیادی در این سیستم عامل قابل نصب است و استفاده همزمان از برنامه ها بهتر از کروم و ویندوز انجام می گردد. میزان رم استفاده شده در این سیستم عامل نیز از دو سیستم عامل مورد بحث پایین تر است. متأسفانه iOS در بخش شخصی سازی کوشش چندانی را انجام نداده و استفاده از موس نیز تقریباً غیرممکن به نظر می رسد. نبود موس باعث می گردد که کیبورد و حالت لپ تاپ آیپد 2018 تا حدود زیادی غیر قابل استفاده باشد.

ویندوز 10 در حالت تبلت چندان قابل استفاده نیست و iOS نیز شکل صحیحی از حالت لپ تاپ را به کاربران ارائه نمی دهد. کروم اواس تنها سیستم عاملی است که برای هر دو حالت پیش بینی شده در این تبلت ها قابل استفاده است. از نظر امنیت و برنامه ها هم کروم با هردو سیستم دیگر برابری می نماید. گوگل 6 سال از پشتیبانی نرم افزاری را برای اسلیت در نظر گرفته که فوق العاده به نظر می رسد.

قیمت

قیمت فروش تبلت ها از فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب کاربران است. فروش آیپد پرو 2018 از 999 دلار شروع می گردد و با سفارش کیبورد و قلم تا 1300 دلار افزایش خواهد یافت که قیمتی بسیار بالا برای یک تبلت است. سرفیس پرو 6 نیز قیمتی 899 دلاری دارد که با خرید صفحه کلید و قلم تا 1150 دلار هزینه روی دست خریدار خواهد گذاشت. قیمت اسلیت در نسخه ضعیف تر 600 دلار است اما اگر نسخه i5 را مدنظر داشته باشید تا 1000 دلار هزینه را باید برای خرید این تبلت کنار بگذارید. درواقع ارزان ترین گزینه پیش روی شما اسلیت گوگل است و گران ترین نیز آیپد پرو 2018. دلیل مشخصی برای گرانی آیپد وجود ندارد زیرا اپل در این تبلت از سخت افزاری ضعیف تر از دو تبلت دیگر استفاده نموده است.

حرف آخر

مقایسه سه تبلت قدرتمند که جز شکل ظاهری، شباهت چندانی به هم ندارند کار ساده ای نیست. تمامی مقایسه های اجرا شده و البته برندگانی که در بخش های مختلف انتخاب شده، در حالت کاربری عمومی اجرا شده است. بدون شک شکل استفاده شما به عنوان یک کاربر، معین نماینده ترین فاکتور در انتخاب یکی از این سه تبلت است.

سرفیس در حالت لپتاپ از دو تبلت دیگر قدرتمندتر است و از سیستم عامل آشنای ویندوز بهره می برد. هیچ چیز جدیدی برای یادگیری در تبلت مایکروسافت وجود ندارد که می تواند نکته ای مثبت یا منفی باشد. با این حال صفحه نمایش ضعیف و عملکرد ناامیدنماینده در حالت تبلت باعث شد تا ما اسلیت گوگل را به عنوان برنده انتخاب کنیم.

محدودیت های اپل در ایران نیز مشکل بزرگی برای کاربران ایرانی است. این محدودیت ها و البته نبود حالت لپتاپ در سیستم عامل iOS از دلایلی است که ما گوگل پیکسل اسلیت را به عنوان بهترین تبلت کیبورد دار سال جاری انتخاب نموده ایم.

منبع: برترین ها
انتشار: 11 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 233

به "با بهترین تبلت های سال 2019 آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با بهترین تبلت های سال 2019 آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید