بهمن، خودرو ملی می زند؟
به گزارش مجله جاودان، با اعلام رسمی تولید چند موتور کم مصرف و توربو در مجموعه قدیمی بهمن، برخی گزارش هااز ورود این شرکت به فاز تولید خودرو خبر می دهند.

بهمن خودروساز خوشنامی است. همه اعتبارش را مدیون کار با برندهای برجسته ای نظیر مزدا، ایسوزو، گریت وال/ هاوال و فاو است. شرکت های که در مقیاس جهانی کار می کنند و بهمن درس های تولید را از آنها به خوبی آموخته است. این شرکت گرچه همواره خودروهای کوچک مقیاس و کم رمق تولید کرده ولی باکیفیت ساخته و در بازار خدمات پس از فروش هم بد عمل نکرده است. این شرکت حالا با این سرمایه قصد تولید یک محصول مخصوص به خود را دارد. خودرویی که به عقیده برخی حاصل یک بازطراحی و ری بج از سدان فاو بسترن B30 است و برخی هم از تولید صفر تا 100 یک پلتفرم می گویند. البته در جایی مثل ایران که خیلی نمی توان به اخبار رسانه ها اعتماد کرد و روابط عمومی شرکت هم در خواب زمستانی به سر می برد، ادعای ما ادعای گزافی است. با این حال اگر این ادعای گزاف صحت داشته باشد، باید بابت ایجاد یک قطب جدید در صنعت خودرو خوشحال بود.
مزدا که پیش از بهم خوردن توافق ایران و آمریکا در قرارداد برجام قصد توسعه همکاری با مزدا بر سر تولید کراس اوور CX-5 و نیز تولید طیف وسیعی از شاسی بلندهای هاوال را داشت، گویا دور از چشم همه برخی سرمایه گذاری ها در حوزه ساخت قطعات پیشرفته نظیر موتور و گیربکس را صورت داده و از طریق شرکای کره ای، ژاپنی، چینی و آلمانی به تکنولوژی تولید این دو مجموعه مهم دست یافته است. این پیشرانه ها که در برخی منابع خبری به آنها لقب تیوان داده شده، در دو نوع بنزینی و گازسوز با آرایش سه سیلندر و حجم یک لیتر تولید شده و در کنار سیستم 12 سوپاپه و استاندارد یورو6 قادر به تولید 67 تا 122 اسب بخار قدرت هستند. توانی که برای طیف وسیعی از خودروهای تولید داخل کافی بوده و هدف گذاری برای عرضه محصولاتی در کلاس های کوچک A تا Cرا نشان می دهد.
آیا بهمن که اخیرا محصولات تجاری تازه ای را با نام شیلر روی همان مدل های محبوب ساخت ایسوزو سوار کرده، قادر است خودرو سواری ساخت خود را راهی بازار کند؟ باید منتظر ماند و دید. این یک داستان جالب است با یک پایان باز!
منبع: دیوار