تهیه نقشه باستان شناسی لازم است، برطرف معضل ساخت و ساز در حریم آثار

به گزارش مجله جاودان، مصطفی راستی دوست از کارشناسان و فعالان حوزه باستان شناسی به خبرنگاران گفت: ما نیازمند این هستیم که در کشور توسعه ایجاد کنیم اما در عین حال کشورمان ویژگی های مهمی دارد از جمله تاریخی بودن بعضی از مناطق آن در زیر زمین. بنابراین توسعه پیدا کردن در روی سطزح زمین مانند توسعه خطوط راه آهن آسیبی به آنها وارد می نماید. اتین آسیب ممکن است اتفاقی باشد و یا اینکه از قبل بدانیم در کنار یک محوطه تاریخی عملیات عمرانی انجام داده ایم.

تهیه نقشه باستان شناسی لازم است، برطرف معضل ساخت و ساز در حریم آثار

راستی دوست گفت: نقشه باستان شناسی کشور جدی گرفته نمی شود در صورتی که باید بدانیم نقشه باستان شناسی تنها یک نقشه نیست بلکه لایه های متعددی از اطلاعات را دارد که در کنار هم می تواند یک پیش زمینه برای فعالیت های سازمانهای دیگر باشد.

این باستان شناس گفت: اگر نقشه باستان شناسی کل کشور تهیه و به آن اهمیت داده شود، نقاط دارای آثار تاریخی تعیین خواهد شد و در آن محدوده هر اقدامی با ضوابط انجام می شود. چون به این ترتیب در نقطه صفر هر عملیاتی مشخث می شود که این محدوده آثار وجود دارد یا نه. اگر ما در فاز صفر عملیاتی این اطلاعات را در اختیار سازمانهای توسعه ای قرار دهیم قبل از ایجاد سد و یا عملیات عمرانی مانند ساخت بناهای جدید، جلوی آسیب به مناطق میراث فرهنگی و محوطه ها و آثار تاریخی زیر زمین را خواهیم گرفت.

معاون سابق پژوهشکده باستان شناسی گفت: این مناطق اپر روی نقشه باستان شناسی تعیین شوند، آن سازمان توسعه ای با علم بر اینکه اینجا راستا تاریخی هست یا نهف می تواند راستا توسعه و عملیات عمرانی را تغییر دهد و یا تصمیم دیگری بگیرد. این کار بهتر از این است که وقتی مطالعات انجام شد و 40 درصد کار جلو رفت، تازه آن زمان متوجه شویم که آن عملیات تا چه حد آثار تاریخی ما را از بین برده است. این موضوع به مدیریت سازمان میرث فرهنگی برمی شود و اینکه چقدر در دراز مدت بتواند در این زمینه برنامه ریزی کند و از سازمانهای توسعه ای بخواهد که از سازمان میراث فرهنگی قبل از انجام هر عملیاتی استعلام بگیرد.

وی اضافه کرد: با یک بازدید از محوطه و نشانه های آن در سطح زمین می توان به تاریخی بودن یک سایت و یا باستانی بودن محوطه پی برد. در بعضی از مناطق دیگر با عکس های هوایی نیز می توان تشخصی داد که بافت خاک طبیعی هست یا نه.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 816

به "تهیه نقشه باستان شناسی لازم است، برطرف معضل ساخت و ساز در حریم آثار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه نقشه باستان شناسی لازم است، برطرف معضل ساخت و ساز در حریم آثار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید