زمینه ورود نرم افزارهای وطنی به بازار بین المللی فراهم می گردد

به گزارش مجله جاودان، خستین هاب صادراتی محتوای دیجیتال کشور در حوزه های مختلف چون نرم افزارهای تلفن همراه، محتوای ویدئویی و انیمیشن رونمایی شد. به بهانه رونمایی از این پروژه به سراغ حمیدرضا احمدیان، مدیر کل نوآوری و سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رفتیم تا درباره جزئیات این طرح و وضعیت بازار محتوا بیشتر بدانیم.

زمینه ورود نرم افزارهای وطنی به بازار بین المللی فراهم می گردد

هاب صادراتی محتوای دیجیتال چه ماهیتی دارد؟

این هاب ماهیت پایانه صادراتی دارد به طوری که تمامی خدمات مورد انتظار از آموزش، قرارداد تا انتقال مبالغ مرتبط با پروژه ها در قالب سرویس های مختلف را ارائه خواهد داد. به عبارتی این هاب به عنوان یک تسهیلگر به میدان می آید تا فعالیت در عرصه بین المللی حوزه فراوری محتوا را ساماندهی کند. این مجموعه طراحی شده، کوشش می نماید تا نرم افزارهای موجود برای ورود به بازارهای جهانی چندزبانه شوند و به عنوان واسطه ای بین المللی از حضور آنها در جهان حمایت می نماید.

این هاب چه وظایفی بر عهده دارد؟

وظیفه این هاب مطالعه بازار و برآورد حداقلی آن، ارائه مشورت های لازم، آماده سازی و در نهایت ارائه محصولات حوزه نرم افزاری به بازار بین المللی است. می توان گفت توسعه صادرات محتوای دیجیتال می تواند یک مفهوم جدید در ارائه محتوا با فرمت های مختلف، تقویت نهادهای تسهیلگری و شتاب دهنده های تخصصی باشد و اگر بدرستی و با تدوین شاخص های دقیق مدل گردد، شاهد ارزش افزوده بالایی در این حوزه خواهیم بود.

چه گروه های هدف هاب صادرات محتوای دیجیتال هستند؟

چند گروه هدف در هاب صادراتی محتوای دیجیتال مدنظر هستند. یک گروه هدف شامل تعامل و مذاکره و حضور در ابزار درباره پروژه های فراوری محتوا است. گروه هدف دیگر ظرفیت های موجود در آماده سازی محتواهایی است که یا شرایط ورود به بازار را دارند یا با حداقل تغییرات می توانند مهیای ورود به بازار شوند؛ از سوی دیگر محتوای دیجیتالی از مرحله ایده تا محصول وجود دارد ولی صاحبان و مالکان این نوع محتواها احتیاجمند دریافت خدمات مشاوره ای یا مشارکتی برای تکمیل و ارائه ایده های خود هستند بنابراین هاب صادراتی با ارائه مشاوره و مشارکت آنها را برای حضور در بازار های بین المللی آماده می نماید. به عنوان مثال اگر شخصی کتاب قدیمی باارزشی داشته باشد و محتوای این کتاب بدرستی دیجیتال گردد، می تواند مخاطبان زیادی را در داخل و خارج از کشور جذب کند. گروه دیگر شامل پروژه های کوچک و در قالب فرد یا گروه های کاری کوچک خواهد بود این گروه کاری می تواند منافع جدی برای توسعه اشتغال و بلوغ حوزه کاری بخش های مرتبط داشته باشد، چرا که از یک سو شاهد رونق و توسعه کسب و کارهای آزاد و از سوی دیگر باعث انتقال دانش و ارتقای سطح توانمندی داخلی خواهیم شد.

شما در حال حاضر وضعیت فراوری محتوا در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

فراوری محتوا در چند سال اخیر شتاب خوبی گرفته و دلیل آن هم وجود فارغ التحصیلان در حوزه فراوری محتوا و جوانان آشنا به این حوزه، وجود نیروی انسانی مستعد و آماده به کار است از سوی دیگر برگزاری دوره های کوتاه مدت، ایجاد کسب و کارهای پیشرو در این حوزه موجب شده تا فراوری محتوا رشد خوبی در کشور داشته باشد.

محتوای دیجیتالی شامل چه نوع محتوایی می گردد؟

محتوا شامل کارهای طراحی، آماده سازی محتوا با فرمت مورد نظر، گرافیک، انیمیشن، نگهداری سایت، فراوری اطلاعات متناسب با دامنه کاری کسب و کار و ... است.

از نگاه شما حوزه فراوری محتوای دیجیتالی با چه چالش هایی روبرو است؟

این حوزه با چالش ها و نگرانی هایی همچون نبود تدوین درست شاخص های مورد انتظار، نبود توسعه آگاهی، نبود شناخت مناسب و کافی از بازار و انتظارات روبرو است. چالش های مهم دیگری نیز در حوزه انتقال استانداردها و سطح دانش فنی مورد احتیاج وجود دارد که این هاب صادراتی قرار است این سرویس ها را به فعالان حوزه محتوای دیجیتالی ارائه دهد.

از نگاه شما شرکت های فراوری محتوا در حال حاضر آمادگی حضور در بازارهای بین المللی را دارند؟

واقعیت این است که شرکت های زیادی در حوزه فراوری محتوای دیجیتال در کشور فعال نیستند. از سوی دیگر شرکت هایی هم که در حوزه فراوری محتوای دیجیتالی فعال هستند به فکر بازارهای بین المللی نیستند اما با آنالیز های اجرا شده مشخص شده است بعضی از شرکت ها آمادگی ورود به بازارهای بین المللی را دارند.

آیا مدل حمایتی در پروژه هاب صادراتی محتوای دیجیتالی نیز مانند سایر طرح های حمایتی، اقتصادی است؟

متأسفانه مدل حمایتی دولت از کسب و کارها بیشتر اقتصادی است وقتی حمایت تنها اقتصادی باشد و تبدیل به مطالبه اصلی گردد، سبب می گردد کسب و کارها، مراحل بلوغ و رشد را به کندی طی نمایند. به همین دلیل باید با فرهنگ سازی، آگاهی رسانی و شفاف سازی در تعاملات بین بخش های دولتی و خصوصی مدل ها و نگاه های واقعی تر و جامع تری از حمایت ترسیم کنیم. یکی از آفت های جدی این مدل حمایت ها، اقدام های موازی در بخش های مختلف خواهد بود و این موضوع نقطه تاریکی در استفاده بهینه از منابع ملی خواهد شد.

به نظر می رسد حوزه فراوری و صادرات محتوای دیجیتال متولیان زیادی دارد برای بهبود صادرات در این حوزه چه کاری باید انجام بگیرد؟

بله. در حوزه فراوری و صادرات محتوای دیجیتال، نهاد های متولی در بخش دولتی زیاد هستند. در این حوزه متولیانی مانند مرکز ملی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد توسعه نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و انجمن های مردم نهاد فعال هستند در صورتی که تمام این نهادها باید موازی کاری را کنار گذاشته و به صورت شفاف و هدفمند در کنار هم کارنمایند. البته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به موضوعات جدی که در بخش توسعه صادرات نرم افزار و خدمات و برنامه توسعه صادرات فاوا دنبال می نماید خود را موظف می داند که در راستای توضیح وظایف و راهبردهای اساسی خود از این مهم نیز حمایت کند.

فعالان حوزه محتوای دیجیتال بخصوص بخش نرم افزاری و بازی ها معتقد هستند که محصولات باکیفیتی در کشور فراوری نمی گردد با این نظر موافق هستید؟

در حوزه فراوری بازی رایانه ای و نرم افزار، از حداقل های خوبی برخوردار هستیم و با توسعه بوت کمپ های برنامه نویسی در کوشش هستیم تا سطح توانمندی ها را ارتقا دهیم به همین دلیل تحقق کیفیت مطلوب در فراوری اصلاً دور از دسترس نیست چرا که کیفیت در فراوری یکی از شاخص های راهبردی برای ورود به بازار های هدف است.

مهم ترین احتیاجمندی فراوری محتوای دیجیتالی چیست؟

احتیاجمند بازارشناسی و بازارسنجی هستیم. باید مشتری های خود را بر اساس مدل همکاری های متعدد و با روش های مختلف بیابیم. باید با حضور در مناسبت ها و رویدادهای بین المللی ظرفیت شرکت ها و جوان های ایرانی را نشان دهیم.

با وجود شرایط تحریم امکان صادرات حوزه محتوای دیجیتالی وجود دارد، چرا که در این بخش بحث های انتقال اقتصادی به نظر می رسد مهم ترین دغدغه فعالان این حوزه باشد.

تحریم های غربی و نابخردانه، شاید روند کاری ما را با کندی روبرو نموده و راستا مذاکره ها و حضور در بازارهای بین المللی را اندکی پیچیده تر کند اما واقعیت این است که دانش و توان فنی شرکت ها و افراد قابل تحریم نیست. ما در کشور محصولات باارزش بسیاری داریم که با وجود تحریم، جوامع غربی و سایر کشورها خواستار آن هستند. بنابراین اگر متناسب با احتیاج بازار و با دانش قوی در عرصه تعاملات بین المللی وارد کشور کنیم قطعاً کمترین گزند را از تحریم ها خواهیم دید و تأکید می کنم که این مهم احتیاجمند همدلی، باور و مدل های مطلوب و البته با حصوله و زمانبندی مناسب است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 7 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 419

به "زمینه ورود نرم افزارهای وطنی به بازار بین المللی فراهم می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمینه ورود نرم افزارهای وطنی به بازار بین المللی فراهم می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید