مرغ زنگوله ای سفید؛ فراوری بلندترین صدای دنیای پرندگان برای جذب جفت

به گزارش مجله جاودان، شاید تعجب کنید اگر متوجه شوید که پرنده ای با بلندترین صدا در دنیای پرندگان قادر به ایجاد صوتی گوش خراش است. این پرنده به نام مرغ زنگوله ای سفید (White bellbird) در اعماق جنگل آمازون زندگی می نماید.

مرغ زنگوله ای سفید؛ فراوری بلندترین صدای دنیای پرندگان برای جذب جفت

به گزارش عصرایران، در حقیقت، پرنده های مرغ زنگوله ای سفید نر به مقدار ای بلند آواز می خوانند که صدای آنها با صدای پیشرانه جت هنگام برخاستن هواپیما از زمین قابل مقایسه است.

پرنده مرغ زنگوله ای سفید نر به طور معمول با فراوری صدایی در محدوده 116 دسی بل ارتباط برقرار می نماید، اما قادر است برای جذب جفت احتمالی خود با شدت صوتی 125 دسی بل نیز آواز بخواند.

نکته جالب توجه درباره آواز پرنده های مرغ زنگوله ای سفید این است که از صدای آزاردهنده خود نه تنها برای برقراری ارتباط در فواصل دور، بلکه حتی در فواصل کوتاه چند متری نیز استفاده می نمایند.

بنابر مطالعه ای که در نشریه Current Biology منتشر شد، تا پیش از این که پژوهشگران برای ثبت بلندی صدای مرغ زنگوله ای سفید راهی جنگل آمازون شوند، تاریک مرغ جارزن (Screaming piha) فراوری بلندترین صدا در دنیای پرندگان را به خود اختصاص داده بود. اما بلندی صدای مرغ زنگوله ای سفید با شدت 125 دسی بل، 9 دسی بل بیشتر از صدای تاریک مرغ جارزن است.

برای مقایسه این شرایط را در نظر بگیرید: بلندی صدای ترافیک شهری حدود 85 دسی بل است و قرار گرفتن مداوم در معرض صدایی با شدت بین 80 تا 90 دسی بل خطر از دست دادن شنوایی را به همراه دارد. صدای اره برقی از فاصله حدود یک متری برابر با 110 دسی بل است و صدای ماشین آلات سنگین، مانند چکش بادی در نزدیکی بدن 120 دسی بل است.

تمام این موارد هنوز به مقدار صدای جیغ پرنده ای نسبتا کوچک که حدود 30 سانتیمتر طول و 227 گرم وزن دارد، بلند نیستند.

از آنجایی که 125 دسی بل نقطه ای است که در آن صدا به شدت دردناک می گردد، تعیین نیست این جیغ گوش خراش چه جذابیتی برای پرنده مرغ زنگوله ای سفید ماده دارد.

افزون بر صدای بلند، پرندگان مرغ زنگوله ای سفید نر دارای یک ویژگی عجیب دیگر هستند که پژوهشگران معتقدند به عنوان گزینه ای برای اغوا کردن پرنده های ماده تکامل یافته است. آنها دارای یک زائده بلند آویزان از روی نوک خود هستند. همانطور که صدای بلند پرنده های نر برای پرنده های ماده جذابیت دارد، این زائده نیز ممکن است در نگاه آنها بر جذابیت نرها می افزاید.

منبع: فرارو
انتشار: 26 خرداد 1402 بروزرسانی: 26 خرداد 1402 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2277

به "مرغ زنگوله ای سفید؛ فراوری بلندترین صدای دنیای پرندگان برای جذب جفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرغ زنگوله ای سفید؛ فراوری بلندترین صدای دنیای پرندگان برای جذب جفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید