آلیس در سرزمین عجایب!

به گزارش مجله جاودان، بعضی معتقدند که لوئیس کارول هنگام ایجاد ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب تحت تأثیر علائم میگرن خود قرار گرفته است.

آلیس در سرزمین عجایب!

به گزارش خبرنگاران، اگر نمی دانید سندرم آلیس در سرزمین عجایب (AIWS) چیست ، جای تعجب نیست - این یک اختلال عصبی بسیار نادر است به طوری که برخی از متخصصان مغز و اعصاب - حتی کسانی که در بیماری هایی معمول از جمله میگرن و صرع تخصص دارند - ممکن است در بین بیمارانشان با آن رو به رو نشوند.

افرادی که مبتلا به سندرم آلیس در سرزمین عجایب هستند، قسمت هایی دارند که اشیا و حتی قسمت هایی از بدن خودشان بسیار کوچکتر یا بزرگتر از حد واقعی به نظرشان می رسند.

سندرم آلیس در سرزمین عجایب اولین بار در سال 1952 توصیف شد و نام آن در سال 1955 توسط جان تاد، روانپزشک انگلیسی نامگذاری شد.

این بیماری بیشتر در بچه ها مشاهده می گردد، هرچند که ممکن است تا حدی ناشی از عدم تمایل بزرگسالان برای توصیف مشکلاتی باشد که مشاهده می نمایند.

آنت گرف، متخصص مغز و اعصاب بچه ها در وینستون می گوید: این یک حدس است ، اما برخی از بزرگسالان ممکن است این فکر را بنمایند که مردم فکر می نمایند آنها به نوعی دیوانه هستند ، زیرا آنچه آنها تجربه می نمایند مثل نوعی توهم است.

در اینجا نحوه ابتلا به سندرم آلیس در سرزمین عجایب و همچنین نحوه تشخیص و درمان آن شرح داده شده است.

1. چیزها خیلی بزرگتر یا خیلی کوچکتر از آنچه واقعاً هستند به نظر می رسند

به گفته متخصص مغز و اعصاب در فیلادلفیا، افراد مبتلا به AWIS گزارش می دهند که تغییر در محیط اطراف خود حس می نمایند.

دکتر چاترجی می گوید: معمولاً یک دوره ای که در آن میکروپسی ، یعنی در جایی که اجسام کوچک به نظر می رسند یا ماکروپسی که در آن چیزها بزرگتر از آنچه واقعاً هستند به نظر می رسند وجود دارد.

در برخی موارد، به نظر می رسد فقط یک شی خارجی نیست که تغییر اندازه می دهد.

وی می گوید: افرادی که سندرم آلیس در سرزمین عجایب را تجربه می نمایند ممکن است اعضای بدن خود را، بسیار بزرگتر یا بسیار کوچکتر درک نمایند.

چاترجی می گوید: این حالت ها می توانند برای چند دقیقه و برخی اوقات بیشتر ادامه پیدا نمایند .این حالت یک تا دو ثانیه ای است و وقتی که چشمان خود را می مالید و همه چیز بهتر می گردد.

به طور واضح، افراد می توانند نسبت به علت ایجاد این ادراکات اضطراب و ترس داشته باشند ، به ویژه هنگامی که برای اولین بار AIWS را تجربه می نمایند.

او می گوید: برای برخی از افرادی می تواند بیشتر گیج نماینده باشد تا ترسناک، اما این به شخصیت فرد بستگی دارد.

2. لوئیس کارول ممکن است خودش هوش مصنوعی داشته باشد

لوئیس کارول (نام کوچک چارلز لوتویج دودسون) نویسنده کتاب ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب بود و احتمالاً او در نوشتن کتاب تحت تأثیر تجربه خود از میگرن قرار گرفته است.

در کتاب، آلیس یک بطری با عنوان من را بنوش پیدا می نماید ، و وقتی این کار را می نماید، قد او به کمتر از یک پا کاهش می یابد. تقریباً بلافاصله پس از آن، او کیکی را مصرف می نماید که باعث می گردد خیلی بلند گردد تا سرش به سقف برسد.

چاترجی می گوید: در واقع معلوم می گردد که نویسنده لوییس کارول بر اساس برخی از خاطرات خود احتمالاً میگرن داشته است.

گفته می گردد که وی ممکن است خود سندرم آلیس در سرزمین عجایب را تجربه نموده باشد.

3. کارشناسان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث سندرم آلیس در سرزمین عجایب می گردد

گریف می گوید: ما دقیقاً نمی دانیم چه اتفاقی می افتد که باعث می گردد مردم اجسام را از اندازه واقعی بزرگتر یا کوچکتر ببینند.

او می گوید: برخی از نظریه ها وجود دارد که از اساس آناتومیکی معنا پیدا می نمایند.

به گفته گریف ، وقتی سندرم آلیس در سرزمین عجایب با میگرن همراه گردد، ممکن است منشاش قسمت جداری-پس سری مغز باشد.

گریف می گوید: ناحیه جداری با درک بدن و درک فضا و ناحیه پس سری با بینایی ارتباط دارد.

هنگامی که AIWS به صرع مربوط می گردد، به نظر می رسد که از لوب فرونتال منشأ گرفته باشد ، اما هنوز چیزهای زیادی برای فهمیدن وجود دارد.

4. هوش مصنوعی نادر است اما ممکن است تحت تشخیص نباشد.

سندرم آلیس در سرزمین عجایب بسیار نادر است به طوری که بسیاری از متخصصان ممکن است در زندگی حرفه ای خود هرگز با آن روبرو نشوند.

منبع: بهداشت نیوز

اگرچه کارشناسان اتفاق نظر دارند که نادر است ، اما شیوع کلی آن معین نیست. تا به امروز هیچ مطالعه اپیدمیولوژیکی انجام نشده است که نشان دهد شیوع AIWS در جامعه چقدر است.

بر اساس یک آنالیز منتشر شده در ژوئن 2016 ، هیچ روش پذیرفته شده جهانی برای تشخیص این سندرم نیز وجود ندارد. دو نفر می توانند علائم یکسانی را نشان دهند ، و یک نفر ممکن است AIWS را تشخیص دهد و دیگری نه.

عدم تشخیص ممکن است به این دلیل باشد که برخی از افراد دوست ندارند در خصوص علائم خود صحبت نمایند. آنها ممکن است از اینکه مردم تصور نمایند توهم دارند یا به یک بیماری روانی مبتلا هستند ، هراس داشته باشند.

5.سندرم آلیس در سرزمین عجایب ممکن است بخشی از حمله میگرن باشد.

اگرچه AIWS بسیار نادر است ، اما هنگام گزارش اغلب با میگرن در ارتباط است.

چاترجی می گوید: من فکر می کنم ممکن است در هنگام سردرد نیز اتفاق بیفتد.

وی می گوید ، مانند سایر تجربیات هاله میگرن ، تغییرات ادراکی ناشی از سندرم آلیس در سرزمین عجایب ممکن است بدون هیچ گونه سردردی اتفاق بیفتد.

طبق بنیاد میگرن آمریکا ، هنگامی که فردی دچار میگرن بدون سر درد می گردد ، هاله معمولی بدون سردرد یا گاهی اوقات میگرن خاموش نامیده می گردد.

6. این سندروم همچنین می تواند مرتبط با صرع ، عفونت ها و سایر اختلالات مغزی باشد.

گریف می گوید ، سایر موارد غیر از میگرن همراه با سندرم آلیس در سرزمین عجایب نیز وجود دارد.

او می گوید: این می تواند شامل صرع و همچنین انواع خاصی از عفونت ها باشد- عفونت های ویروسی ، مانند مونو یا آنفولانزا.

مونو یا مونونوکلئوز عفونی ، بیشتر اوقات توسط ویروس Epstein-Barr (EBV) ، نوعی ویروس هرپس و یکی از رایج ترین ویروس های انسانی ایجاد می گردد ، طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC). بیشتر افراد در دوره ای از زندگی به آن مبتلا می شوند. در موارد نادر ، EBV می تواند منجر به عوارضی مانند انسفالیت (تورم مغز) گردد ، که اغلب علت AIWS در بچه ها است.

چاترجی می گوید ، بندرت سندرم آلیس در سرزمین عجایب نشانه سکته مغزی یا تومور مغزی است. وی می گوید: این بسیار نادر است و معمولاً علاوه بر علائم بینایی سندرم آلیس در سرزمین عجایب ، علائم بسیاری دیگری نیز خواهید داشت.

این سندروم همچنین ممکن است به دلیل داروهای خاص مانند LSD یا سایر توهم زاها ایجاد گردد.

7. درمان شامل درمان بیماری زمینه ای است.

اگرچه هیچ دستورالعمل استانداردی برای تشخیص AIWS توسط یک سازمان پزشکی صادر نشده است ، اما اکیداً توصیه می گردد وقتی فردی علائم این اختلال را دارد ، علل مختلف بالقوه زمینه ای را با آزمایش خون ، EEG (الکتروانسفالوگرام) و MRI مغز آنالیز کنید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1522

به "آلیس در سرزمین عجایب!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلیس در سرزمین عجایب!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید