آیا در سطح مریخ آب وجود دارد؟

به گزارش مجله جاودان، می دانیم که مریخ باوجود خشک بودن، آب مایع درخود داشته است. با این حال، تاریخچه آب در مریخ پیچیده است، و هنوز دانشمندان دقیقاً نمی دانند که چه مدت آب در آنجا بوده و چه زمانی این سیاره خشک شده است.

آیا در سطح مریخ آب وجود دارد؟

مهم ترین مؤلفه برای دانستن اینکه آیا مریخ قابل سکونت است وجود آب در آن است؛ زیرا همانطور که می دانیم، برای شکوفایی و حیات به آب احتیاج است.

می دانیم که مریخ باوجود خشک بودن، آب مایع درخود داشته است. با این حال، تاریخچه آب در مریخ پیچیده است، و هنوز دانشمندان دقیقاً نمی دانند که چه مدت آب در آنجا بوده و چه زمانی این سیاره خشک شده است.

این مسئله در شرف پیچیده تر شدن است، به گونه ای که سفینه Curiosity کشف جالبی نموده مبنی بر اینکه زمانی آب در منطقه ای از این سیاره وجود داشته که دانشمندان فکر می کردند خشک است.

سفینه Curiosity در دسامبر 2022 تصویری را از منطقه ای به نام Marker Band Valley گرفت.

نکته غیرمعمول در خصوص این کشف مکان آن است؛ به گونه ای که این مریخ نورد در حال حاضر در حال بالا رفتن از کوهی به نام کوه شارپ است که قدیمی ترین لایه های سنگ در پایین و جوان ترین لایه ها در بالا قرار گرفته است.

در نقطه ای که کاوشگر در حال حاضر در آن قرار گرفته است، حدود نیم مایلی از پایه کوه، محققان انتظار داشتند که شرایط خشک تری پیدا نمایند -، اما در عوض، آن ها شواهدی از یک دریاچه کم عمق پیدا کردند.

اشوین واساوادا، دانشمند پروژه Curiosity در آزمایشگاه رانش جت ناسا، در بیانیه ای گفت: این برترین شواهد آب و امواجی است که ما در کل ماموریت دیده ایم.

لایه های موزون با الگوی تکراری در این منطقه از مریخ وجود دارد که نشان می دهد نتیجه چرخه های منظم آب و هوا یا آب و هوا و طوفان های گرد و غبار بوده اند که به این معنی است که تاریخچه آب در منطقه ممکن است پیچیده تر بوده باشد.

واساوادا گفت: این شرایط، به ما می گوید که داستان انتقال از رطوبت به خشکی در مریخ ساده نبوده است. آب و هوای مریخ قدیم پیچیدگی زیادی شبیه به زمین داشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 28 بهمن 1401 بروزرسانی: 28 بهمن 1401 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2231

به "آیا در سطح مریخ آب وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا در سطح مریخ آب وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید