ارتفاعات لنین زیر پای ورزشکار نقده ای

به گزارش مجله جاودان، امید تنزیلی- نقده - خبرنگار: ناصر احدی، کوهنورد محمدیاری، به عنوان تنها نماینده جمهوری اسلامی ایران با حضور در تور بین المللی کوهنوردی، به کوه لنین صعود کرد. قله ابن سینا یا لنین با 7134 متر ارتفاع در مرز کشورهای تاجیکستان و قرقیزستان قرار گرفته است و دومین قله مرتفع در این کشورها به شمار می رود.

ارتفاعات لنین زیر پای ورزشکار نقده ای

راستا برفی و سنگ و یخی این قله نخستین بار از سوی کارل وین، اوژت آلوین و اروین اشنایدر در سال 1928 فتح شد. این قله در سال 1871 کشف شد و ابتدا به نام کنستانتین فن کافمن فاتح ترکستانی آن به نام قله کافمن معروف شد، اما از سال 1928 مقامات شوروی آن را لنین نامگذاری کردند و تاجیکستان در سال 2006 نام آن را قله ابوعلی ابن سینا گذاشت. احدی به همراه یک تیم بین المللی متشکل از کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، قرقیزستان و ترکیه صعود به این کوه را از 12 مرداد شروع کرد و در 30 مرداد به سرانجام رساند. به فاتحین این قله در آسیا مدال طلا و حکم قهرمانی از سوی شورای بین المللی کوهنوردی آسیا اهدا می گردد. به همین بهانه به سراغ این ورزشکار قهرمان و البته 2 مسئول ورزش نقده رفتیم. گفت وگوی کوتاه خبرنگاران را با آنها در ادامه بخوانید.

  • حمایت اداره ورزش از کوهنورد نقده ای

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان نقده می گوید: صعود ناصر احدی یک افتخار بزرگ برای جامعه کوهنوردی نقده است و اداره ورزش و جوانان این شهرستان نیز از این قهرمان نامی کشورمان حمایت می نماید و نام وی را در لیست قهرمانان شهرستان نقده قرار می دهد. نوروز علی مردان ادامه می دهد: اداره ورزش و جوانان شهرستان نقده پس از مذاکراتی که با شورای شهر و شهرداری نقده انجام داده است، به این کوهنورد قهرمان نیز مانند سایر ورزشکاران امتیاز تاکسی اهدا خواهد نمود.

  • ورزشکاران حمایت نمی شوند

رئیس کانون کوهنوردان اوراز و رئیس هیات کوهنوردی و صخره نوردی شهرستان نقده هم بیان می نماید: به دلیل نبود بودجه از این ورزشکار حمایت نشد و او با هزینه شخصی که مبلغی بالغ بر 30 میلیون تومان بود راهی این تور بین المللی شد. علی قربانی ادامه می دهد: با توجه به مکاتباتی که رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان نقده انجام داده، قرار شده است یاری هایی به این قهرمان نامی نقده انجام گردد.

قربانی از نبود امکانات در شهرستان نقده گله می نماید و می گوید: هیات کوهنوردی این شهرستان هیچ امکاناتی ندارد تا از ورزشکاران حمایت کند و آنها باید هزینه های صعود به قله های دنیا را به صورت شخصی بپردازند. هیات کوهنوردی شهرستان نقده حتی توانایی خرید کفش برای کوهنوردان را نیزندارد. این هیات فقط یک تابلوی خشک و خالی است که بر یکی از ساختمان های اداره ورزش و جوانان شهرستان نقده نصب شده است.

  • هدیه مسئولان را برای سفر بعدی خرج می کنم

احدی خود را متولد سال 1363 در شهرستان محمدیار معرفی می نماید و می گوید: نزدیک به 10 سال است که به طور حرفه ای در رشته کوهنوردی فعالیت دارم. تمامی کوه های مشهور ایران از جمله دماوند، سهند و سبلان را فتح نموده ام. زمستان سال گذشته نیز پیروز به صعود به کوه آرارات در ترکیه شدم که شرایط کوهنوردی در آن در این فصل بسیار سخت است. همچنین فتح قله های کازبک گرجستان و کوه لنین را نیز در کارنامه خود ثبت نموده ام.

این کوهنورد درباره فتح کوه لنین بیان می نماید: کوه لنین دومین کوه مرتفع کشور قرقیزستان و صعود به آن بسیار سخت است. ما در قالب یک تیم 18 نفره در 3 کمپ و یک بیس کمپ راهی این کوه شدیم که کمپ اول در ارتفاع 2 هزار متری، کمپ دوم در ارتفاع 4 هزار متری و کمپ سوم نیز در ارتفاع 6 هزار متری قرار داشت. شرایط آب و هوایی در کمپ های یک و 2 خوب بود، اما شرایط بسیار بد جوی موجود در کمپ سوم باعث شد صعود یک هفته به تاخیر بیفتد. 30 مرداد گذشته آخرین روز صعودمان بود و اگر نمی توانستیم این صعود را انجام دهیم باید برمی گشتیم که توانستیم در 18 روز قله برفی و سنگ و یخی کوه لنین را فتح کنیم. قله لنین چون در ارتفاع بالای 6 هزار متری واقع شده است، برای فتح آن نیازمند اکسیژن بودیم، ولی ما توانستیم بدون گاز اکسیژن این صعود را انجام دهیم.

این ورزشکار نقده ای درباره حسی که از فتح این قله دارد، می گوید: این حس را فقط باید تجربه کرد، آن لحظه خیلی مسرور بودم که توانستم پرچم جمهوری اسلامی ایران را بر قله لنین به اهتزاز درآورم. مایه غرور هر ورزشکاری است که بتواند برای کشورش افتخارآفرینی کند. برگشت بنده بسیار پرماجرا بود به طوری که بازگشتم از کوه لنین به ایران از صعود هم سخت تر بود.

از قرقیزستان به ایران پرواز مستقیم وجود ندارد و مجبور شدم به کشور آلبانی بروم تا از آنجا به ایران برگردم اما به دلیل سفر رئیس جمهوری 2 کشور پروازم کنسل شد و بنده مجبور شدم به دبی بروم و از آنجا به ایران برگردم. در آنجا نیز تنها یک پرواز وجود داشت و اولین پرواز به مقصد شیراز بود. با کوشش زیاد توانستم بلیت پرواز به ارومیه را پیدا کنم، اما از آن پرواز نیز جا ماندم چون کوله پشتی ام که حاوی تمام لوازم کوهنوردی ام بود، گم شد و مجبور شدم در فرودگاه دنبال کوله پشتی خود بگردم. آن را پیدا نکردم و مجبور شدم با ماشین سواری دربست خودم را به تبریز برسانم. همنوردها و رئیس کانون کوهنوردان اوراز برای استقبال آمده بودند و بنده را تا نقده همراهی کردند.

احدی درباره برنامه آینده اش هم بیان می نماید: مسئولان ورزش استان قول اهدای یک مجوز تاکسی را به من داده اند. اگر این مجوز صادر گردد، با فروش آن یک برنامه صعود به قله خان تانگری گرجستان را که 7010 متر ارتفاع دارد به همراه گروه کوهنوردی اوراز خواهیم داشت. در آینده نه چندان دور به قله خاشل نیز خواهم رفت تا این کوه فنی را که 8100 متر ارتفاع دارد و مرحوم محمد اوراز در آن دار فانی را وداع گفت، فتح و این صعود را تقدیم روح وی کنم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 329

به "ارتفاعات لنین زیر پای ورزشکار نقده ای" امتیاز دهید

1 کاربر به "ارتفاعات لنین زیر پای ورزشکار نقده ای" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتفاعات لنین زیر پای ورزشکار نقده ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید