تعویض مفصل زانو؛ همه چیز درباره این شیوه درمانی

به گزارش مجله جاودان، خبرنگاران: یکی از مهم ترین بخش های بدن، مفاصل هستند که شاید در بسیاری از مواقع به آن ها بی توجه نیز هستیم و یا کنار از اهمیت وجود آن ها خیلی ساده می گذریم. آسیب هایی که به زانو ها وارد می شوند تا جای ممکن قابل درمان هستند و می توان با انجام راه های مختلف آن ها را بهبود بخشید. در بعضی از مواقع، اما مسئله به این سادگی نیست و به علت این آسیب ها مفصل نیز مورد تخریب واقع می شوند. به همین دلیل نیز درد های شدید و غیرقابل تحملی دامن گیر فرد می گردد و او را از فعالیت های ساده روزانه مثل نشستن و راه رفتن نیز باز می دارد.

تعویض مفصل زانو؛ همه چیز درباره این شیوه درمانی

باید گفت که مفصل زانو یکی از پیچیده ترین مفصل های موجود در بدن انسان است که به دلایل مختلفی از جمله آرتروز استخوانی، آرتروز های ناشی از ضایعه، آرتریت روماتوئید و... می تواند مورد تخریب واقع شده و از بین برود. در چنین شرایطی است که به تجویز پزشک تنها راه باقی مانده تعویض مفصل زانو خواهد بود. در این مطلب همراه ما باشید تا در رابطه با جراحی تعویض مفصل زانو بیشتر بدانیم.

درباره تعویض مفصل زانو

به طور کلی می توان گفت که تعویض مفصل زانو که به آن آرتروپلاستی زانو نیز می گویند نوعی از عمل جراحی است که با یاری آن سطح مفصلی استخوان های ران و ساق پا در مفصل زانو را با یاری یک سطح مصنوعی جایگزین می نمایند. یکی از مهم ترین اهداف تعویض مفصل زانو در واقع از بین بردن دردی است که در زانو ها و بر اثر ساییدگی، روماتیسم، آرتروز و یا تخریب سطح مفصلی به وجود آمده است.

باید گفت که عملکرد این مفاصل زانوی مصنوعی، مانند نمونه های طبیعی هستند و به طور معمول نیز بسته به شرایط فرد و همین طور نحوه استفاده می توانند طول عمر بالایی داشته باشند. با این حال اگر فرد در طول زندگی خود دچار اضافه وزن، تمرین شدید فیزیکی و سایر مسائلی که به اضافه بار یاری می نمایند شود احتمال شکستگی، جداشدگی و یا دررفتگی این مفاصل وجود خواهد داشت.

می توان به این موضوع نیز اشاره نمود که عمل جراحی تعویض مفصل زانو در چهار نوع جراحی تعویض کامل مفصل زانو، جراحی تعویض یکپارچه (جزئی) مفصل زانو، جراحی تعویض کاسه زانو و همین طور جراحی تعویض اصلاحی مفصل زانو صورت می گیرد.

دلایل تعویض مفصل زانو

با همه این توصیفات، وقت آن می رسد که آنالیز علل و دلایل تعویض مفصل زانو بپردازیم. به طور کلی می توان دلایل انتخاب راه درمانی تعویض مفصل زانو را در این موارد خلاصه نمود:

آرتروز استخوان:

آرتروز استخوان معمولاً با افزایش سن و یا بر اثر کار زیاد رخ می دهد. این نوع آرتروز با از بین رفتن غضروف هایی شکل پیدا می نماید که استخوان ها را نگه می دارند. در نتیجه استخوان ها به هم ساییده می شوند و فرد احساس درد بسیاری می نماید. در صورتی که مفصل زانو دچار آرتروز بشود فعالیت هایی ساده همچون پیاده روی نیز با مشکل روبه رو خواهد شد.

رماتیسم:

در بیماری رماتیسم، نوار سینوال اطراف مفصل ها متورم و ضخیم تر می شوند و در نتیجه غضروف ها آسیب می بینند. به همین دلیل نیز فرد درد بسیاری را متحمل خواهد شد.

آرتریت روماتوئید:

در این مورد، لایه سینوویال رشد نموده و التهاب پیدا می نماید و به دنبال آن نیز مایع زیادی از آن ترشح می شود. در چنین شرایطی به مرور غضروف مفصلی زانو صدمه پیدا می نماید و در نتیجه آن برای فرد محدودیت هایی حرکتی پیش می آید که بسیار هم آزاردهنده خواهد بود.

استئوآرتریت:

این عارضه که در واقع همان آرتروز مفصلی زانو است شایع ترین بیماری ای است که به تخریب میان مفاصل بدن منجر می شود. در این حالت مفاصل خشک و دردناک می شوند و این حالت نیز فرد را بسیار آزار خواهد داد.

آرتروز های ناشی از ضایعه:

این حالت نیز به عنوان یکی دیگر از دلایلی شناخته می شود که می تواند به تعویض مفصل زانو منجر شود. شکستگی استخوان های اطراف زانو و یا کشیدگی لیگامنت ها به مرور زمان می تواند به غضروف های زانو آسیب وارد نموده و عملکرد آن را کاهش دهد.

مزایای عمل جراحی تعویض مفصل زانو

طبیعتاً این عمل جراحی مزایای بسیاری دارد که در ادامه می توان به آن ها پرداخت:

از بین رفتن درد زانوها:

قاعدتاً درد یکی از اصلی ترین عواملی است که باعث تجویز این جراحی توسط پزشک برای بیمار می شود؛ بنابراین بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو از بین رفتن درد، یکی از اصلی ترین و معمول ترین مزایای تعویض مفصل زانو به شمار می آید.

تغییر شکل ظاهری پاها:

معمولاً کسانی که به عمل جراحی تعویض مفصل زانو نیاز پیدا می نمایند زانو هایی به شکل پرانتزی و یا ضربدری دارند. در این میان مفصل مصنوعی زانو بعد از این عمل جراحی تأثیراتی را بر مفصل ران ایجاد می نماید که شکل پا را به حالت طبیعی خود باز می گرداند.

آسودگی در انجام فعالیت های روزمره:

در بیشتر موارد، کسانی که به عمل جراحی تعویض مفصل زانو نیاز پیدا می نمایند به دلیل محدودیت های حرکتی خود به اطرافیانشان وابسته می شوند. به همین دلیل هم یکی از بهترین تأثیرات عمل جراحی تعویض مفصل زانو بازگرداندن استقلال فرد در انجام فعالیت های روزانه اوست. این در حالی است که فرد می تواند حتی فعالیت های بدنی خود را بعد از این عمل جراحی افزایش هم بدهد.

خطرات عمل جراحی تعویض مفصل زانو

اگر بخواهیم خطرات احتمالی عمل جراحی تعویض مفصل زانو را مورد آنالیز قرار دهیم می توانیم به عواملی همچون لخته شدن خون در پا ها اشاره کنیم. در چنین شرایطی ممکن است که این لخته خون به ریه ها برسد و در نتیجه باعث آمبولی ریه شود. به دنبال آن نیز آمبولی ریه باعث مسائلی همچون کوتاه شدن تنفس، درد قفسه سینه و یا حتی ایجاد شوک می شود.

علاوه بر این خطرات دیگری که احتمال بروز آن ها در جراحی تعویض مفصل زانو وجود دارد عبارت هستند از عفونت مجاری ادرار، حالت تهوع و استفراغ و... البته ناگفته نماند که معمولاً علت بروز حالت تهوع و استفراغ در فرد بیمار ناشی از مصرف دارو های بیهوشی خواهد بود که ممکن است در بعضی از افراد رخ دهد.

در این میان باید به این موضوع نیز اشاره نمود که عوامل بسیاری همچون سفتی و درد مزمن زانوها، خونریزی در درون مفصل زانو، آسیب های عصبی و یا آسیب های وارد شده بر عروق خونی و همین طور عفونت زانو پس از عمل جراحی تعویض مفصل زانو نیز می تواند باعث شود که فرد به عمل جراحی مجدد نیاز پیدا کند.

منبع: برترین ها
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1099

به "تعویض مفصل زانو؛ همه چیز درباره این شیوه درمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعویض مفصل زانو؛ همه چیز درباره این شیوه درمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید