جاهای دیدنی سلفچگان قم را بیشتر بشناسید

به گزارش مجله جاودان، جاهای دیدنی سلفچگان استان قم

در این مقاله از معرفی جاذبه های گردشگری قم درباره جاهای دیدنی سلفچگان که یکی از شهرهای واقع در استان قم می باشد توضیح خواهیم داد. پس اگر تصمیم دارید که به استان قم سفر کنید در ادامه با مجله خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر درباره مکان های دیدنی این شهر بدانید

جاهای دیدنی سلفچگان قم را بیشتر بشناسید

بلیط هواپیما در طاهاگشت

مختصری درباره شهر سلفچگان بدانید :

یکی از شهرستان های استان قم می باشد که در سال 1387 با پیگیری مسئولان از وقت خود از بخش به شهر تبدیل شد . این شهرستان به دلیل عبور خط آهن جنوب - شمال - شرق و تهران از میان خود و همچنین وجود آزاد راه های بسیاری مانند تهران- ساوه - اراک دارای اهمیت زیادی می باشد. از همین رو دارای جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی می باشد که در ادامه بیشتر درباره جاهای دیدنی سلفچگان توضیح خواهیم دارد

دره قاهان

دره قاهان، دره ای به طول 30 کیلومتر، که در مرز استان قم و استان مرکزی و 35 کیلومتری جاده ساوه - سلفچگان قرار گرفته است؛ از جمله جاذبه های مهم گردشگری قم به شمار می رود.

این دره شامل روستاهای متعددی با نام های بنابر، نویس، انجیله، آقلک، جمزقان، کاسوا و قاهان است و روستاهای پایین ترِ دره یعنی کاسوا، نویس و انجیله فضای کوهستانی تری دارند. این منطقه دارای قنات های زیادی است که آب منطقه از طریق آن ها تأمین می گردد. رفتن به این دره بکر و زیبا که هر فصلِ آن زیبایی های منحصر به فردی دارد و بازدید از روستاهای بی نظیر آن را به دوستداران طبیعت پیشنهاد می کنیم.

آدرس دره قاهان قم : شهر قم، 35 کیلومتری جاده ساوه-سلفچگان

پل طایقان

پل طایقان بنایی تاریخی است که از دوره صفویه به یادگار مانده است. پل طایقان در روستای طایقان از توابع شهر سلفچگان قرار گرفته است. شکل قوس مانند پل که از جنس سنگ و آجر است نمای زیبایی را ایجاد کرده. این پل در سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

پلنگ دره

پلنگ دره منطقه ای حفاظت شده است که در شهرستان سلفچگان قرار گرفته است. رودخانه قم رود در این منطقه در جریان است و آب مورد نیاز آن را تأمین می کند. پلنگ دره در گذشته زیستگاه آهو بوده است اما اکنون جانداران بیشتری در این منطقه زندگی می کنند؛ قوچ، میش، گرگ، شغال، سوسمار، بزمجه و لاک پشت از حیوانات پلنگ دره اند. پوشش گیاهی دره شامل بادام کوهی، نسترن وحشی و پسته وحشی می گردد

دریاچه سد سنجگان

دریاچه سد سنجگان در فاصله 54 کیلومتری جنوب غربی شهر قم، در روستای سنجگان از توابع دهستان راهجرد شرقی بخش سلفچگان شهرستان قم قرار گرفته است. وجود مزارع سرسبز، آب و هوای ییلاقی و چشم انداز زیبای دریاچه سد، سبب جلب شمار زیادی از گردشگران به این منطقه در فصول بهار و تابستان می گردد.

روستای تاج خاتون

تاج خاتون، روستایی است از توابع بخش سلفچگان شهرستان قم. این روستا کوچه ها و خیابان های بسیار زیبا دارد.این روستا در دهستان راهجرد شرقی قرار گرفته است و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1385، جمعیت آن 268 نفر (81خانوار) بوده است. نام خانوادگی بیشتر مردم روستا وفائی یا وفائی تاج خاتونی می باشد. اولین معلم این روستا جناب آقای علی وفائی می باشدکه در سال1342شمسی درروستابه تدریس مشغول شد.مردم روستا لقب مدیر رابرای ایشان انتخاب نمودند که اکنون نیز به همین نام شناخته می شوند.

خانه تاریخی قاضی بالا

در روستای قاضی بالا، یکی از روستاهای توابع سلفچگان واقع شده است . خانه تاریخی قاضی بالا که به نام خانه وفایی نیز نامیده می گردد در کوچه مسجد این روستا قرار گرفته است . قدمت این بنا که یکی از ابنیه تاریخی استان قم می باشد به اواخر دوره قاجاریه برمی گردد .روستای قاضی بالا در گذشته به دلیل وجود رود پر آب، مکان بسیار زیبایی بود که انبوهی از درختان را در خود جای داده بود. آب و هوای مناسب و باغ های متعدد، از جمله عواملی بود که قاضی بالا را به مکانی برای گذراندن تعطیلات تابستان مبدل ساخته بود. بنای قاضی بالا، یک بنای زیباست که امروزه نیز می توان شکوه آن را مشاهده کرد.

آدرس : استان قم ، شهرستان سلفچگان ، روستای قاضی بالا ، کوچه مسجد

پل امامزاده عبدالله (پل سپه)

پل امامزاده عبدالله که با نام پل سپه نیز شناخته می گردد، متعلق به دوره قاجار است و در شهرستان قم، بخش کهک، روستای قلعه چم قرار گرفته است. روی کتیبه سنگی پل تاریخ ساخت آن به صورت حک شده دیده می گردد. همچنین در شمال غربی پل دیواره ای سنگی به طول 13.70 متر و عرض 1.60 متر جهت استحکام بخشی به این پل الحاق شده است. این اثر در تاریخ 9 اردیبهشت 1382 با شماره ثبت 8627 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مقالات بیشتر بخوانید :

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 25 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 935

به "جاهای دیدنی سلفچگان قم را بیشتر بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی سلفچگان قم را بیشتر بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید