خالکوبی عجیب زنان مصر باستان پیش از زایمان

به گزارش مجله جاودان، محققان معتقدند زنان مصر باستان برای محافظت از خود در هنگام زایمان، در قسمت پایین گودی کمر و سایر نقاط بدن، طرح های مقدسی را خالکوبی می کردند.

خالکوبی عجیب زنان مصر باستان پیش از زایمان

زنان مصر باستان بیش از 3،000 سال قبل از اینکه در اواخر دهه 1990، خالکوبی های پایین کمر رواج پیدا نمایند، این کار را انجام می دادند. محققان معتقدند زنان مصر باستان برای محافظت از خود در هنگام زایمان، در قسمت پایین گودی کمر و سایر نقاط بدن، طرح های مقدسی را خالکوبی می کردند. خالکوبی زنان مصر باستان موردی است که به تازگی نظر محققان را به خود جلب نموده است.

دو مومیایی کشف شده در کرانه غربی رود نیل دارای نشانه های باستانی بر روی قسمت های نگهداری شده در پشت خود بودند که به گفته محققان مربوط به خدای بِس (Bes) است که مصریان معتقد بودند از زنان و بچه ها به ویژه در هنگام زایمان محافظت می نماید. همراه با تصاویری از بِس، نشانه هایی مانند یک کاسه، که نمادی از یک مراسم پس از تولد است، چشم حورس (Horus) که نماد محافظت و سلامتی است و بُزها که نماد خوش شانسی هستند، دیده می شوند.

مجسمه های متعددی با این مومیایی ها کشف شده است که نشانه های مشابهی در قسمت پایین کمر و بالای ران دارند و محققان می گویند که این شواهد، بیشتر نشان می دهد که از خالکوبی ها برای محافظت استفاده می شده است.

این مومیایی ها در شهر باستانی دیر المدینه، که از سال 1550 تا 1070 قبل از میلاد، منطقه ای شلوغ بود، کشف شدند. این شهر زمانی جامعه ای برای مردانی بود که مقبره های بزرگ را برای نخبگان مصری ساخته بودند. کسانی که در این شهر باستانی زندگی می کردند افراد عادی به حساب می آمدند و چندین مومیایی کشف شده با شواهدی از خالکوبی در آنجا پیدا شده است.

دو محقق که دو مومیایی کشف شده را تجزیه و تحلیل می کردند، یافته های خود را در سال 2019 منتشر کردند. آن آستین، یکی از این محققان گفت: هرچه خالکوبی های بیشتری پیدا کنیم، بیشتر به این فکر می کنم که آیا از خالکوبی ها در بقایای مومیایی های دیگر مصر باستان غافل شده ایم. با رشد فناوری و مهارت های ما در شناسایی خالکوبی ها، من فکر می کنم ممکن است شواهد بیشتری از این دست در مومیایی ها پیدا کنیم. در بعضی موارد در کار خودم، اگر از قبل در پی آن ها نبودم و نمی دانستم چگونه آن ها را تشخیص دهم، خالکوبی ها کاملا نادیده گرفته می شدند.

محققان از عکاسی مادون قرمز برای شناسایی خالکوبی زنان مصر باستان استفاده کردند که از نور مادون قرمز برای کشف رنگ های کاذب استفاده می گردد و به تیم اجازه می دهد مومیایی ها را بدون آسیب رساندن به آن ها تجزیه و تحلیل نمایند. آن ها از یک اسکنر برای گرفتن تصاویری از گوشت خالکوبی شده استفاده کردند که به آن ها اجازه می داد تا علائم باستانی را بازسازی نمایند.

یکی از مومیایی ها در هنگام مرگ، بین 25 تا 34 ساله بوده و حداقل 30 خالکوبی روی گردن، شانه ها، بازو ها و پشتش داشته است. یک چشم انسان روی گردن او یافت شد که نمادی از محافظت است. او بعلاوه یکی را در قسمت پایین کمر خود داشت که نشان می داد خدای بِس تاجی از پر بر سر دارد.

این خالکوبی بعلاوه شامل یک خط زیگزاگی در زیر سایر پیکره هاست که احتمالاً نمایانگر مردابی است که مردم آن موقع برای خنک شدن و گاهی برای کاهش درد هایی مانند درد زایمان، به آنجا می رفتند.

زن دیگر که در همان سن از جهان رفته است، دو شکوفه نیلوفر آبی در هر طرف کمرش دارد و طبق فرهنگ مصر باستان، این نماد، نشان دهنده تولد دوباره است. در کنار هر گل یک بز قرار گرفته است که مصریان باستان از آن برای اشاره به باروری، فراوانی و خوش شانسی استفاده می کردند.

منبع : روزیاتو

خبرنگاران وب گردی مجله تفریح

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 آبان 1401 بروزرسانی: 22 آبان 1401 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2184

به "خالکوبی عجیب زنان مصر باستان پیش از زایمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خالکوبی عجیب زنان مصر باستان پیش از زایمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید