خرید خودروهای برقی نو با قیمت های فضایی ، مقایسه با قیمت جهانی

به گزارش مجله جاودان، کمی پیش تر برای خرید خودروهای برقی باید مانند سایر خودروها به وب سایت سامانه فروش یکپارچه خودرو مراجعه می شد. اما بنا به دلایل مختلف حالا یک وب سایت تازه برای فروش این خودروها در نظر گرفته شده است. علاوه بر خودروهای برقی چینی، محصولاتی از شرکت های هوندا و آئودی نیز در وب سایت تازه فروش خودروهای برقی قرار گرفته اند. در ادامه گزارش روش خرید خودروهای برقی به همراه مشخصات فنی و قیمت خودرو برقی از نظرتان می گذرد.

خرید خودروهای برقی نو با قیمت های فضایی ، مقایسه با قیمت جهانی

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: متقاضیان خرید خودروهای برقی در ابتدا می توانستند برای خرید خودرو، در سامانه یکپارچه فروش خودرو ثبت نام کنند. این طرح برای اولین بار در تاریخ 16 اردیبهشت ماه امسال اجرایی شد. سپس بنا به دلایل مختلف یک وب سایت تازه که صرفا خودروهای برقی در آن فروخته می شوند راه اندازی شد.

وب سایت www.evauto.ir برای فروش خودورهای برقی در نظر گرفته شده است. در اطلاعیه این وب سایت آمده است: به اطلاع کلیه متقاضیان خودروهای برقی می رساند، از روز یکشنبه مورخ 1403/02/30 لغایت روز شنبه 1403/03/05 تا ساعت 23:59 می توانند ثبت نام انجام داده و یک اولویت از سبد محصولات اعلامی انتخاب کنند.

متقاضیان محترم باید از تاریخ شنبه 1403/02/29 لغایت روز چهارشنبه 1403/03/02 تا ساعت 13:00 یکی از حساب های خود را نزد شعب بانک های واجد شرایط اعلامی در سامانه به نام خودرو برقی وکالتی و مبلغ یک میلیارد ریال مسدود کنند.

برای اطلاع بیشتر از نحوه ثبت نام و بلوکه کردن مبلغ مورد احتیاج، کافی است به وب سایت این شرکت مراجعه کنید.

مطابق اعلام قبلی سازمان گمرک ایران، تعرفه واردات خودروهای برقی چهار درصد در نظر گرفته شده است. اما کدام خودروها و با چه قیمتی در این سامانه عرضه می شوند؟

آئودی Q5 E-Tron گزینه ای مجذوب کننده برای خرید خودروهای برقی

می توان گفت آئودی Q5 برقی مجذوب کننده ترین خودرو عرضه شده در سامانه خرید خودروهای برقی است. این خودرو محصول مشترک شرکت سایک موتور چین و فولکس واگن است. موتور برقی نصب شده روی محور عقب این خودرو با استفاده از یک پک باتری 85 کیلووات ساعتی، قادر به فراوری 204 اسب بخار قدرت و 310 نیوتون متر گشتاور است.

وزن این خودرو به طرز هولناکی زیاد و معادل 2400 کیلوگرم است که وزن ناخالص آن (با احتساب وزن سرنشینان) به حدود سه تن می رسد! شتاب صفر تا صد این خودرو نیز حدود 9.5 ثانیه است.

مطابق کاتالوگ اعلامی شرکت سایک موتور، مقدار مسافت قابل پیمایش به وسیله این خودرو 560 کیلومتر با یک بار شارژ کامل است.

این خودرو به فهرست تجهیزات بسیار کاملی مانند هدآپ دیسپلی با واقعیت مجازی، دوربین 360 درجه، رادار پیشگیری برخورد از جلو، ترمز اضطراری، سیستم های کنترل پایداری، سیستم هشدار خروج از خط، پیش گرمایش باتری در هوای سرد و… مجهز است. این خودرو به وسیله شرکت تعیین موتور وارد می گردد.

با وجود تعرفه گمرکی چهار درصدی، خودروهای برقی قرار است حدود 100 درصد گران تر از قیمت جهانی آن ها فروخته شوند.

قیمت آئودی Q5 E-tron

قیمت آئودی Q5 E-Tron در چین و به صورت FOB (قیمت تا لحظه تحویل روی کشتی) معادل 43 هزار دلار است. اگر مطابق معمول برای واردات این خودرو هم با دلار توافقی (آغاز از 44 هزار تومان) اقدام گردد، با خودرویی به قیمت حدودی یک میلیارد و 890 میلیون تومان (بدون محاسبه تخفیف خرید عمده از چین) طرف هستیم. تعرفه گمرکی خودروهای برقی نیز تنها چهار درصد است.

اما قیمت اولیه این خودرو در سامانه فروش خودروهای برقی و مبادی ورودی و بدون محاسبه هزینه هایی مانند مالیات بر ارزش اضافه نموده، هزینه های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و… که بر عهده مشتری است، سه میلیارد و 150 میلیون تومان اعلام شده است.

خاطر نشان می گردد که می توان پیش بینی کرد با توجه به کرایه حمل 1500 دلاری برای هر خودرو (از مبدا چین)، هزینه اسقاط 35 میلیون تومانی هر خودرو، هزینه شماره گذاری و هزینه مالیات بر ارزش اضافه نموده 9 درصدی، قیمت نهایی این خودرو برای مشتریان حدود سه و نیم میلیارد تومان تمام خواهد شد. اینجا هم مشاهده می گردد که حتی با وجود تعرفه گمرکی چهار درصدی، خودروهای برقی قرار است حدود 100 درصد گران تر از قیمت جهانی آن ها فروخته شوند.

هوندا eNS1

هوندا eENS1 یکی دیگر از گزینه های خرید خودروهای برقی است. این خودرو که در چین فراوری می گردد محصول مشترک شرکت دانگ فنک و هوندا است.

این خودرو تمام برقی محور جلو با استفاده از یک پیشرانه برقی و یک پک باتری 62 کیلووات ساعتی قادر به فراوری 201 اسب بخار قدرت و 310 نیوتون متر گشتاور است. هوندا eENS1 از لحاظ امکانات ایمنی و رفاهی یکی از ضعیف ترین ها در بین خودروهای برقی است. سیستم کنترل پایداری، دو ایربگ، دوربین عقب و سنسورهای پارک جلو و عقب تنها امکانات ایمنی این خودرو هستند.

وزن خالص این خودرو معادل 1700 کیلوگرم است که با اضافه شدن سرنشینان به بیش از دو تن خواهد رسید.

این خودرو در بخش امکانات رفاهی نیز تنها کروز کنترل، صندلی های جلو برقی و مانیتور مرکزی 15.4 اینچی را دارا است.

قیمت اولیه این خودرو در مبادی ورودی و بدون محاسبه هزینه هایی مانند مالیات بر ارزش اضافه نموده، هزینه های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و… که بر عهده مشتری است، یک میلیارد و 850 میلیون تومان اعلام شده است. هوندا eENS1 نیز به وسیله شرکت تعیین موتور وارد می گردد.

فولکس واگن ID4 Crozz

یک گزینه پیش روی دیگر برای خرید خودروهای برقی، فولکس واگن ID4 است که شرکت ماموت خودرو عهده دار واردات آن است. این خودرو با استفاده از پیشرانه برقی که نیروی آن به وسیله پک باتری 55.7 کیلووات ساعتی تامین می گردد، قادر به فراوری 168 اسب بخار قدرت و 310 نیوتون متر گشتاور است. این توان به چرخ های عقب خودرو می رسد.

مطابق تعیینات اعلام شده به وسیله ماموت خودرو، ID4 قادر به پیمایش 442 کیلومتر در شرایط استاندارد و با یک بار شارژ کامل باتری است.

فولکس واگن ID4 مجهز به امکانات ایمنی مانند رادار حرکت بین خطوط، ترمز اضطراری، سیستم پیشگیری از تصادف، کنترل پایداری و… است. امکانات رفاهی این خودرو نیز شامل مواردی مانند مونروف، کی لس، صندلی برقی راننده، تهویه اتوماتیک دو گانه و… هستند.

وزن خالص این خودرو حدود دو تن است که با اضافه شدن سرنشینان به 2.4 تن هم خواهد رسید.

قیمت فولکس واگن ID4

فولکس واگن ID4 در چین و به صورت FOB (قیمت تا لحظه تحویل روی کشتی) معادل 19 هزار دلار قیمت دارد. اگر مطابق معمول برای واردات این خودرو هم با دلار توافقی (آغاز از 44 هزار تومان) اقدام گردد، با خودرویی به قیمت خام حدودی 836 میلیون تومان (بدون محاسبه تخفیف خرید عمده از چین) طرف هستیم. تعرفه گمرکی خودروهای برقی نیز تنها چهار درصد است.

این در حالی است که قیمت اولیه فولکس واگن ID4 در سامانه فروش خودروهای برقی در مبادی ورودی و بدون هزینه های شماره گذاری، حمل، اسقاط خودرو فرسوده و… که بر عهده مشتری است، یک میلیارد و 450 میلیون تومان اعلام شده است. می توان پیش بینی کرد که قیمت تمام شده ی این خودرو برای مشتریان، با اضافه شدن هزینه های مربوطه حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان خواهد بود که باز هم حدود دو برابر قیمت جهانی آن است.

هونگچی EQM5

یکی دیگر از گزینه های خرید خودروهای برقی، هونگچی EQM5 است. این خودرو چینی که قرار است به وسیله گروه بهمن وارد کشور گردد، از یک پیشرانه برقی استفاده می نماید که با استفاده از یک پک باتری 54 کیلووات ساعتی قدرتی معادل 188 اسب بخار و گشتاوری به مقدار 320 نیوتون متر فراوری می نماید.

این توان به چرخ های جلو منتقل می گردد و با توجه به وزن خالص 1700 کیلوگرمی که با اضافه شدن سرنشینان به بیش از دو تن هم می رسد، نباید انتظار شتاب زیادی از این خودرو داشته باشید.

سنسور نور، سنسور باران، پد شارژ وایرلس، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک دوکاناله، سیستم استارت و ورود بدون کلید، رادار پارک جلو و عقب، دوربین 360 درجه و ترمز هوشمند اتوماتیک از جمله امکانات این خودرو هستند.

قیمت اولیه هونگچی در مبادی ورودی و بدون محاسبه هزینه های اضافی که بر عهده مشتری است، مبلغ یک میلیارد و 805 میلیون تومان اعلام شده است.

سایر گزینه های قابل خرید خودروهای برقی

تا اینجا سه مدل خودرو برقی که در جهان شناخته شده هستند معرفی شدند. اما سایر خودروهای غیر معروف قرار گرفته در سامانه فروش خودروهای برقی به توضیح زیر هستند.

KMC eJ7 با 191 اسب بخار قدرت به قیمت یک میلیارد و 98 میلیون تومان که به وسیله کرمان موتور عرضه می گردد.

سینو گلد تانگو 5 از سایپا با قدرتی معادل 135 اسب بخار که قیمت اعلامی آن یک میلیارد و 50 میلیون تومان است.

لونا GRE با قدرت 149 اسب بخار از ایران خودرو هم قرار است با قیمت 945 میلیون تومان فروخته گردد.

نبود شفافیت در طرح فروش خودروهای برقی

در سایت تازه فروش خودروهای برقی، قیمت اعلام شده خودروها در مبادی ورودی و بدون هزینه های اضافی درج شده است. هزینه های اضافی که قرار است به قیمت نهایی اضافه نموده شوند و خریداران باید آن ها را پرداخت کنند، شامل بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش اضافه نموده، هزینه های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و… هستند.

اما مهم ترین پارامتر ناتعیین این هزینه ها، کرایه حمل است. کرایه حمل خودرو از کشور چین تا ایران بسیار زیاد است و ممکن است به 10 هزار دلار هم برسد. سامانه فروش خودورهای برقی باید تعیین کند که منظور از کرایه حمل چیست و حدود آن چقدر است؟

هزینه های اعلام نشده ، مبلغ قابل توجهی را به قیمت خودرو خواهند اضافه نمود که مشتریان باید پیش از خرید حداقل از حدود آن مطلع شوند.

منبع: بیت ران
انتشار: 2 خرداد 1403 بروزرسانی: 2 خرداد 1403 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2328

به "خرید خودروهای برقی نو با قیمت های فضایی ، مقایسه با قیمت جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید خودروهای برقی نو با قیمت های فضایی ، مقایسه با قیمت جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید