سهراب پرواز از بی قراری هایش برای چاپ کتاب باد عقربه ها را جابه جا می نماید می گوید

به گزارش مجله جاودان، تهران (پانا) - سهراب پرواز نویسنده و عکاس می گوید نویسندگان این روزهاخون دل می خورند تا کتابی را به چاپ برسانند اما کتابخوانی امروز مانند خرید خوراک و وشاک نیست و باید همانطور که مردم به سوپرمارکت می فرایند و نیازهای اولیه شان را تهیه می نمایند باید احساس کمبود فرهنگی نمایند و در راستای برطرف آن قدمی بردارند.

سهراب پرواز از بی قراری هایش برای چاپ کتاب باد عقربه ها را جابه جا می نماید می گوید

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی جلد کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

سهراب پرواز شاعر، نویسنده و عکاس در گفت وگو با پانا گفت: رشته تحصیلی ام عکاسی بوده اما معمولا من را به خاطر شعر می شناختند، پیش از این کتاب های سخن بگو ببینمت و در آیینه زمان که هر دو به چاپ سوم رسیده اند را منتشر کردم و بعد از آن تصمیم گرفتم مجموعه عکسی که چندین سال روی آن کار نموده بودم را به نمایش دربیاورم.

او ادامه داد: این مجموعه عکس به لطف خانوم لیلی گلستان در گالری گلستان سال 97 به روی دیوار رفت و آذر همان سال به مدت یک ماه در گالری گذار روی دیوار بود که بعد از آن تصمیم گرفتم این عکس ها را به صورت کتاب دربیاورم زیرا کتاب دامنه وسیع تری از مخاطبان را در برمی گیرد. در نهایت این کتاب مجوز گرفت و منتشر شد و باد عقربه ها را جابه جا می نماید نام گرفت.

پرواز می گوید این کتاب دو زبانه است و روایت هایی که در قالب متن در آن نوشته شده به زحمت آرمین بی نظیر به انگلیسی ترجمه شده است.

باد عقربه ها را جابه جا می نماید حکایتی کوچک است از آنچه بر من گذشته

این شاعر با اشاره به طراحی کتاب باد عقربه ها را جابه جا می نماید بیان کرد: این کتاب طراحی بی نظیری دارد که در آن به عکاسی، گرافیک و ادبیات پرداخته شده است، همچنین این کتاب هویت دیداری جذابی دارد که طراح آن علیرضا عسگری فر بوده است. سعی کردم آنچه بر من گذشته را با عکس ها و نوشته ها بیان کنم. متاسفانه چون نمایشگاه کتاب سال جاری برگزار نشد همچنین وجود شرایط کرونایی هنوز نتوانسته ایم مراسم رونمایی برای کتاب برگزار کنیم و اکنون تنها راه تهیه کتاب به وسیله فضای مجازی است.

بر اساس مکان سوژه هایم را انتخاب کردم

او اضافه نمود: کتاب باد عقربه ها را جابه جا می نماید در 90 صفحه با شمارگان هزار نسخه و قیمت 60 هزار تومان به وسیله فضای مجازی به فروش می رسد. برای برخی از عکس ها پنج روز در یک مکان قرار گرفته ام و برای برخی دیگر پنج دقیقه، هدف من فضایی بود که انتخاب کردم، فکر می کردم در موقعیت خوبی که چیزی برای گفتن دارد قرار بگیرم و از سوژه هایی که به وجود می آیند عکاسی کنم.

تمام تصاویر کتاب باد عقربه ها را جابه جا می نماید روایت دارند

پرواز درباره نحوه چاپ کتاب باد عقربه ها را جابه جا می نماید خاطر نشان کرد: اصلا در ذهنم نبود که این مجموعه را چاپ کنم، هنگام عکاسی فقط به فراوری این مجموعه فکر می کردم و می خواستم به نحوی بی قراری ام آرام گردد. زمانی که عکس ها فراوری شدند همچنان احساس می کردم که چیزی کم دارند بنابراین دست به قلم شدم و برای هر تصویر روایتی نوشتم. روایت ها به این صورت هستند که در یک صفحه روایت را نوشته ایم و در صفحه بعد عکس ها را، به این صورت استقلال متن و عکس ها حفظ شدند اگرچه با هم مرتبط هستند.

این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش در گلایه از شرایط کتاب خوانی در ایران گفت: مسئله این است که آدم خون دل می خورد تا کتابی را به چاپ برساند، من ادعایی در حوزه ادبیات یا عکاسی ندارم و هنوز نسبت به بزرگان این دو حوزه درس پس می دهم و آزمون و خطا می کنم زیرا هنر عرصه آزمون و خطا است. همه ما عادت نموده ایم به کوتاه خواندن در فضای مجازی و از مطالعه دور شده ایم. طراح، ناشر، ویراستر و... برای چاپ یک کتاب زحمت می کشند و اینگونه درست نیست که هر کسی که در خیابان من را دید کتابم را بخواهد بلکه درستش این است که مردم کتاب را بخواهند و آن را بخرند.

پرواز در سرانجام گفت: همانطور که مردم به سوپرمارکت می فرایند و نیازهای اولیه شان را تهیه می نمایند باید احساس کمبود فرهنگی نمایند و در راستای برطرف آن قدمی بردارند.

در بخشی از باد عقربه ها را جابه جا می نماید می خوانیم: ساعت دیواری می گوید درمان برخی از دردها همان علت درد است و فاخته ای روی پشت بام روبه رو به تایید حرف ساعت چند مرتبه سرش را تکان می دهد.

اما به دور از چشم همه پرده ای که رویِ لبه پنجره آشپزخانه لم داده است یک لحظه سرش را بالا می اندازد و چشمک می زند که به این حرف ها گوش نکن و باد آغاز به نوشتن می نماید. این آغازی از یک نامه بلند است برای دوستی که نمی شناسمش برای دوستی که اوست برای دوستی که تو هستی برای دوستی که اگر نشانی از او داشتم هرگز این نامه ها را عمومی نمی کردم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 آذر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1291

به "سهراب پرواز از بی قراری هایش برای چاپ کتاب باد عقربه ها را جابه جا می نماید می گوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهراب پرواز از بی قراری هایش برای چاپ کتاب باد عقربه ها را جابه جا می نماید می گوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید