محله قلهک، از محله های قدیمی و باصفای شمالی تهران

به گزارش مجله جاودان، قلهک از محله های قدیمی و باصفای شمالی تهران است که در منطقه 3 شهرداری واقع شده است. محله قلهک از جمله محله های با بافت ترکیبی مدرن و قدیمی است که از اصالت بالایی برخوردار است. بیشتر خیابان های این محله مشجر هستند و کمبود وجود فضای سبز مانند پارک و بوستان را جبران می نماید. در گذشته این محله دارای خانه باغ های بزرگی بوده که امروزه به ندرت می توان نمونه هایی از آن را مشاهده کرد. قلهک به دارا بودن قنات های بسیاری در سطح زمین و سفره های زیرزمینی خود از گذشته معروف است. این محله از دسترسی مناسبی به دیگر مناطق شهری و امکانات آن برخوردار است. اغلب ساکنان این محله عموما از خانواده های اصیل و مرفه جامعه هستند. قلهک از جمله محله های گران قیمت برای سکونت و خرید خانه در سطح شهر است.

محله قلهک، از محله های قدیمی و باصفای شمالی تهران

سرفصل های زیر به آنالیز محله قلهک و امکانات آن اختصاص یافته است.

  • آشنایی با محله قلهک
  • دسترسی ها و سیستم حمل ونقل عمومی
  • امکانات رفاهی محله
  • شرایط مسکن در محله قلهک

آشنایی با محله قلهک

محله قلهک یکی از قدیمی ترین مناطق مسکونی در شمال تهران بوده است. این محله که نام آن به معنی قلعه کوچک است در گذشته روستایی کوچک با باغ های فراوان و قنات های بسیار بود. ساکنان این محله بیشتر به باغداری و کشاورزی مشغول بوده اند. این محله با توجه به موقعیتی که در جهت شمال شهر و شمیران دارا بوده در میان تهرانی های قدیم از محبوبیت خاصی برخوردار است. در دوره قاجار زمین های قلهک به انگلیسی ها واگذار شد و آن ها نیز از این محله برای ساخت خانه های کارکنان و احداث سفارتخانه استفاده کردند. اما در دوره محمدرضا شاه این اراضی به جز قسمتی که متعلق به سفارت انگلستان بود به تهران بازگردانده شد.

امروزه محدوده قلهک در منطقه 3 شهرداری تهران واقع شده است و از شرق با دروس و احتشامیه، از شمال به درب دوم، از غرب به حسن آباد و از جنوب به محله قبا منتهی می گردد. آب وهوای مطبوع و خیابان ها و کوچه های مشجر این محله یکی از بهترین مناطق مسکونی شهر را پدید آورده است. محله قلهک دارای بافت کاملا ترکیبی از خانه ها و کوچه های قدیمی و سازه های مدرن است. بسیاری از مناطق این محله به روز شده و در آن ساختمان های مدرن بسیاری وجود دارد. اما در جای جای این محله می توان کوچه های باریک و خانه های قدیمی را نیز مشاهده کرد. مرز شمالی محله قلهک را خیابان کلاه دوز یا همان خیابان دولت تعیین می نماید. در این محله هر چه به سمت شرق در این محله پیش روی کنید به مدرن تر و لوکس شدن خانه ها و بافت آن افزوده می گردد و در میدان راهنمایی به بالاترین میزان خود می رسد.

قلهک یکی از محله های برتر از نظر آرامش محلی و دسترسی به امکانات مختلف شهری است. علاوه بر آن با توجه به بعضی ساختمان های سوپر لوکس و خیابان های مشجر یکی از زیباترین محله های شهر نیز هست.

دسترسی ها و سیستم حمل ونقل عمومی

محله قلهک یکی از برترین مناطق شمالی شهر از نظر دسترسی به سیستم حمل ونقل است. ایستگاه مترو قلهک در حاشیه غربی این محله امکان تردد ساکنان با مترو را فراهم می نماید. همچنین اتوبوس هایی که از خیابان شریعتی و کلاه دوز عبور می نمایند به نقاط مختلف این محله دسترسی مستقیم برای ساکنان دارند. همچنین شهروندان و ساکنان می توانند با استفاده از تاکسی های شهری به این محله رفت وآمد نمایند.

از جمله خیابان های مهم این محله می توان به خیابان های وارسته، راهنمایی و یخچال اشاره نمود. همچنین ساکنان می توانند به وسیله خیابان دولت، خیابان شریعتی، بلوار کاوه و عظیمراه صدر به دیگر نقاط شهر تردد نمایند. متأسفانه به دلیل کوچه های باریک و قدیمی این محله در بعضی نقاط شاهد ترافیک و مسائل پارک خودرو هستیم.

امکانات رفاهی محله

استاندارد امکانات رفاهی و شهری در محله قلهک از حد مطلوبی برخوردار است و ساکنان در تأمین نیازهای خود مسئله ای نخواهند داشت. برای آشنایی بیشتر با این امکانات ادامه مطلب را مطالعه کنید.

مدارس و دانشگاه ها محله قلهک

در این محله مراکز آموزشی متعددی برای خانواده هایی که فرزندان محصل دارند، وجود دارد. از جمله این مراکز می توان به موارد زیر اشاره نمود.

دبستان مفید

دبیرستان دانش وحید

دبیرستان پسرانه دوره اول شهید دانش قلهک

دبیرستان پسرانه دانش

مدرسه ایران

دبیرستان پیغام علم

دبستان غیردولتی پسرانه ولی عصر (عج)

مدرسه نیکان

دبیرستان صالحین

دبستان نونا

مدرسه غیرانتفاعی دخترانه نوآور

دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد

دانشگاه علوم پایه

مراکز آموزشی

مراکز آموزشی متنوعی در این محله وجود دارد که بعضی از مهم ترین آن عبارت اند از: مرکز آموزش زبان آلمانی گوته، آکادمی زبان سفیر پلاس، انجمن کتیا ایران، موسسه زبان دیپلمات، موسسه زبان پرتو دانش، موسسه موسیقی امین تاج بخش و…

مراکز درمانی محله

بیمارستان ایران مهر در جنوب این محله و بیمارستان راهنمایی در ضلع شرقی آن آماده خدمت رسانی به ساکنان این محله هستند. ساختمان پزشکان عظیممهر نیز از دیگر مراکز مهم درمانی در این محله هستند.

مراکز تفریحی و جاذبه های قلهک

باغ قلهک، کلیسای پروتستان آلمان و گورستان متفقین از جمله مراکز دیدنی این محله هستند. سینما پردیس قلهک نیز محلی مناسب برای تفریح و تماشای فیلم ها و برنامه های فرهنگی در قلهک است. بوستان های محصل و خلیج فارس به همراه پارک دوراهی قلهک از جمله فضای سبز عظیم و شناخته شده در این محله هستند. زمین فوتبال چهلزار نیز از مراکز ورزشی در این محله است. اغلب رستوران ها و کافه های این محله در حاشیه خیابان شریعتی و دولت واقع شده اند.

مراکز خرید

مرکز خرید A.S.P، فروشگاه شهروند قلهک، مرکز خرید نگین ظفر و مرکز خرید سپهر از جمله مراکز خرید اصلی در این محله هستند. علاوه بر آن فروشگاه ها و مغازه های شخصی بسیاری در این محله به منظور تأمین مایحتاج خانواده ها احداث شده است. در بیشتر کوچه ها و خیابان های اصلی حتی فرعی می توانید فروشگاه های مختلف و مراکز خدمت رسانی متنوعی را در قلهک مشاهده کنید.

مراکز فرهنگی قلهک

شهر کتاب الماس در محله قلهک از جمله مراکز فرهنگی برجسته محله است. کتاب فروشی نشر جمهوری را نیز می توان در رده مراکز فرهنگی این محله قرار داد.

مساجد و مراکز مذهبی قلهک

فهرست مساجد و مراکز مذهبی این محله به توضیح زیر است:

مسجد جامع قلهک

مسجد تهرانی

مسجد اعظم قلهک

شرایط مسکن در محله قلهک

با توجه به بافت قدیمی و مدرن این محله برای سکونت انتخاب های فراوانی خواهید داشت. گفتنی است محله قلهک از جمله محله های گران قیمت مسکونی در شهر تهران است. در ادامه به آنالیز املاک و قیمت های آن ها در این محله خواهیم پرداخت.

خرید فروش املاک مسکونی در محله قلهک

بافت این محله در تعیین قیمت های املاک مسکونی آن تأثیر بسزایی دارد. در این محله کوچه های باریک و مناطقی که بافت قدیمی دارند، وجود دارد که قیمت های پایین تری برای خرید ملک دارند. علاوه بر آن در قلهک هر چه به سمت شرق و خیابان راهنمایی و محله دروس پیش بروید بر میزان قیمت های خرید اضافه می گردد. دلیل آن هم خیابان ها و کوچه های مدرن تر و ساختمان های لوکس تر در این محله است. همچنین تعیین قیمت های خرید املاک مسکونی قلهک بر اساس زمان ساخت بنا، امکانات ساختمان و دیگر امکانات ویژه صورت می گیرد. خانه های ویلایی یا چند طبقه قدیمی مسلما از قیمت بالاتری برای فروش برخوردارند. متوسط قیمت خانه های ویلایی کلنگی در این محله در حدود متری 35 میلیون تومان در کمترین میزان خود است. خانه های ویلایی به دلیل دارا بودن زمین اختصاصی قیمت بالاتری نسبت به آپارتمان که دارای قدر السهمی از زمین ساختمان است، دارند. بنابراین خانه های ویلایی جدیدتر، قابل سکونت و بازسازی شده با قیمت بالاتری به فروش می رسند. گفتنی است که بعضی خانه های این منطقه دارای سندهای اوقافی هستند و با وجود قیمت های بالا بدین ترتیب به فروش می رسند.

آپارتمان های نوساز این منطقه دارای امکانات و شرایط لوکس و شیکی هستند که آن ها را از سایر املاک منطقه متمایز می نماید. از جمله این امکانات ویژه می توان به روف گاردن، فضای سبز اختصاصی، استخر روباز و سرپوشیده، سونا، جکوزی، لابی مجلل، سالن اجتماعات، سالن ورزش و …. اشاره نمود. آپارتمان های نوساز این محله با قیمتی در حدود 25 میلیون تومان در پایین ترین میزان خود به فروش می رسند و این مبلغ تا 30 میلیون تومان و حتی بیشتر نیز در بعضی موارد خاص می رسد. برای خرید آپارتمان های ارزان تر قلهک باید سری به ساختمان های قدیمی تر بزنید اما باید بدانید که امکان یافتن واحدی کمتر از متری 22 میلیون تومان در این محله بسیار سخت است. بعضی خانه های دو یا سه طبقه قدیمی را نیز می توان با قیمت های مناسب تر برای سکونت انتخاب کرد. از دیگر نکاتی که برای خرید خانه در این محله باید مدنظر داشته باشید الزام وجود پارکینگ برای واحد مورد نظر است. کوچه های باریک این منطقه امکان پارک خودرو در بیرون از ساختمان را در بسیاری از نقاط ندارد. بنابراین بهتر است خانه ای خریداری کنید که دارای پارکینگ مجزا باشد.

رهن و اجاره خانه در قلهک

مبالغ رهن و اجاره خانه در قلهک نیز مانند قیمت های فروش آن ها گران قیمت و بالا است. بیشتر موارد اجاره در محله قلهک مربوط به واحدهای آپارتمانی است که عموما از 60 تا 150 مترمربع مساحت دارند. کمترین میزان ودیعه های رایج برای اجاره خانه در قلهک در حدود 50 میلیون تومان است که در بالاترین میزان خود به 300 میلیون تومان می رسد. اجاره ماهیانه در این محله با توجه به میزان ودیعه تعیین می گردد. مبلغ اجاره ماهیانه نیز از 1.5 میلیون تومان شروع و تا 7 میلیون تومان نیز افزایش دارد.

برای رهن کامل آپارتمان در محله قلهک نیز باید بودجه درخور توجهی را فراهم کنید. آپارتمان های این محله را با بودجه 300 تا 550 میلیون تومان می توانید رهن کامل کنید. متأسفانه تعداد موارد رهن کامل با توجه به تمایل مالکین به دریافت اجاره ماهیانه بسیار کم است. اما چنانچه بودجه مورد نظر را در اختیار داشته باشید به راحتی می توانید آپارتمان مورد نظر خود را پیدا کنید. علاوه بر آن می توانید از امکانات سایت های آنلاین اجاره و خریدوفروش خانه که معتبر هستند نیز برای یافتن خانه مورد نظر خود بهره ببرید.

محله قلهک یکی از قدیمی ترین محلات شمالی تهران است که دارای اصالت و فرهنگ غنی است. این محله سال ها در اختیار و تملک انگلستان بوده است. بافت این محله همچنان نمونه هایی قدیمی از خانه باغ های بسیار آن را در خود حفظ کره است. در این محله زیبا می توانید نمونه هایی لوکس و خوش منظره از آپارتمان های مدرن را نیز مشاهده کنید. قلهک یکی از محله های خوش آب وهوا نیز هست که هنوز ردی از قنات های بسیار خود را به نمایش می گذارد. امکانات آموزشی و رفاهی در این منطقه از استاندارد بالایی برخوردار است. گفتنی است قیمت های اجاره و خرید ملک در این منطقه آن را در شمار محله های گران قیمت شهر قرار می دهد.

این مقاله موردپسند شما قرار گرفته است؟

منبع: هومینگ
انتشار: 21 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1144

به "محله قلهک، از محله های قدیمی و باصفای شمالی تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محله قلهک، از محله های قدیمی و باصفای شمالی تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید