معاونت میراث فرهنگی تهران به خانه رضاخانی می رود

به گزارش مجله جاودان، به دنبال تصمیمات جدید مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران، معاونت میراث فرهنگی این اداره کل نیز به خانه تاریخی رضاخانی در میدان حسن آباد منتقل می گردد.

معاونت میراث فرهنگی تهران به خانه رضاخانی می رود

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران حدود 10 سال است که وظایف خود در این سه حوزه کاری را در ساختمانی پنج طبقه در خیابان نجات اللهی ویلا تهران انجام می دهد، این اداره کل در طول سال های گذشته و پیش از این که در این ساختمان مستقر گردد، با همه معاونت های خود در مکان های مختلف دیگر مانند خیابان یخچال در شمال تهران و قبل از آن در یکی از ساختمان های موزه ملی ایران نبش خیابان سی تیر مستقر بوده است، جابجایی جدید این اداره کل با جابجائی های گذشته خود یک تفاوت دارد و آن پراکنده شدن معاونت های مختلف این اداره کل در سطح شهر تهران است.

رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران با تائید انتقال معاونت میراث فرهنگی به خانه تاریخی رضاخانی در میدان حسن آباد به خبرنگاران شرح می دهد: به دو دلیل این کار را انجام می دهیم، خانه رضاخانی خواه ناخواه یک فضای نزدیک به بافت تاریخی تهران است و این معاونت هرچه نزدیک تر به منطقه تاریخی تهران باشد، نظارت بر آن راحت تر است.

او در ادامه این بنا را تاریخی و باقی مانده از اواخر دوره قاجار معرفی می نماید و ادامه می دهد: کارکردی که قرار است به این بنا داده گردد، متناسب با معاونت میراث فرهنگی است، که این انتقال می تواند در حفظ، نگهداری و سالم ماندن آن به ما یاری می نماید.

وی با تاکید براین که طبیعتا ما در این فضا توقع داریم، معاونت میراث فرهنگی بهتر عمل کند، بیان می نماید: وجود معاونت میراث فرهنگی درآن جا می تواند تضمین کننده حفاظتِ بهتر و سالم ماندن این بنا باشد.

جابجایی معاونت صنایع دستی برای حمایت از موزه زنده صنایع دستی است

از سوی دیگر دو روز قبل اعلام شد معاونت صنایع دستی استان تهران از خیابان نجات اللهی (ویلا) که به واسطه وجود فروشگاه های صنایع دستی، می تواند قرابت نزدیکی با این حوزه داشته باشد، به ولنجک منتقل می گردد، اتفاقی که موجب نارضایتی گروهی از هنرمندان صنایع دستی شده به اندازه ای که دبیر شورای عالی تشکل های صنایع دستی کشور - حسین بختیاری - در اعتراض به این اقدام، به زهرا احمدی پور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نامه ای نوشته و از این جابه جایی با عنوان اقدام غیرکارشناسانه یاد نموده و خواسته تا احمدی پور دستور توقف این جابه جایی را صادر گردد.

این در حالی است که خسروآبادی این اقدام را، قدمی برای حمایت از موزه زنده سفال در ساختمان ولنجک می داند.

او در این زمینه نیز به خبرنگاران می گوید: در ساختمان ولنجک که متعلق به این اداره کل است و در حال حاضر اداره میراث فرهنگی شمیرانات و مرکز علمی کاربردی است، در حال ایجاد موزه زنده سفال هستیم که برای راه اندازی این موزه 300 میلیون تومان هزینه نموده ایم، از سوی دیگر با توجه به این که هر موزه احتیاج به یک حمایت کننده دارد، بهترین گزینه انتقال معاونت صنایع دستی به این مکان بود، بنابراین جابجائی ها با این نگاه انجام می شوند.

معاونت گردشگری تهران طبقه دوم ساختمان خیابان ویلا می ماند

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که امکان دارد در آینده ای نزدیک معاونت گردشگری این اداره کل به یک ساختمان دیگر منتقل گردد، می گوید: ساختمان کنونی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، در حال حاضر فضای محدودی برای اقدامات مورد احتیاج خود دارد، اما با انتقال این دو معاونت -صنایع دستی و میراث فرهنگی-، معاونت گردشگری استان تهران به طبقه دوم ساختمان این اداره کل -در خیابان ویلا نبش راشد-منتقل می گردد.

خسروآبادی ادامه می دهد: در طول 6 ماه گذشته، معاونت گردشگری در حوزه رسیدگی به شکایات بیش از یک هزار و 100 پرونده را آنالیز نموده است، ارباب رجوع ها نیز در این معاونت زیاد هستند وسروکار حدود 1900 آژانس که سروکارشان با این معاونت است، بنابراین نمی توانیم آن ها را به طور دائم در طبقات بالا پایین کنیم، پس طبقه دوم را به طور کامل به معاونت گردشگری، رسیدگی به شکایات و دبیرخانه اختصاص می دهیم ، تا برای مردم نیز راحت تر باشد و درطبقات زیاد تردد نداشته باشند.

به گزارش خبرنگاران، خانه رضاخانی در خیابان امام خمینی (ره) (سپه سابق)، نرسیده به میدان حسن آباد ، خیابان سادات شریف (نعمتی) قرار گرفته است. این خانه تاریخی باقی مانده از اواخر دوره قاجار است که 25 مهر 1383 با شماره 11201 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 754

به "معاونت میراث فرهنگی تهران به خانه رضاخانی می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاونت میراث فرهنگی تهران به خانه رضاخانی می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید