نوار کورونی؛طبیعتی بی نظیر در مرز روسیه و لیتوانی، عکس

به گزارش مجله جاودان، نوار کورونی (Curonian Spit)، باریکه ای است که در امتداد سواحل دریای بالتیک قرار گرفته است و بخش هایی از روسیه و لیتوانی را در برمی گیرد.

نوار کورونی؛طبیعتی بی نظیر در مرز روسیه و لیتوانی، عکس

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ دیزل بیشتر بدانید.

طول این باریکه تماشایی به 98 کیلومتر می رسد. نواره کورونی، تالابی به همین نام را از دریای بالتیک جدا می کند.

کورونی، نام قبیله ای کهن بود که پیش از استعمارگری های امپراتوری پروس، ساکنان این منطقه به شمار می آمدند.

نواره کورونی به دلیل تنوع زیستی غنی و منحصربه فرد خود، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. با ما همراه شوید تا به اتفاق هم و با تور مجازی، در این مکان رویایی به گشت وگذار بپردازیم.

پهنای نواره کورونی از 400 تا 3,800 متر متغیر است و اگر از منطقه کالینگراد محاسبه کنیم، مرز بین روسیه و لیتوانی در چهل ونهمین کیلومتر از این باریکه شنی واقع شده است. هر دو کشور لیتوانی و روسیه این منطقه را حفاظت شده قلمداد کرده اند.

حدود 72 درصد از نواره کورونی را جنگل های انبوه در برگرفته است و بیش از 600 گونه گیاهی در این جنگل ها یافت می شود.

گونه های جانوری این منطقه نیز به 296 نوع می رسد که شامل گوزن ها، گرازهای وحشی، روباه و ... می شود؛ اما نواره کورونی بیشتر به خاطر تنوع پرندگانش مشهور است . این منطقه، گذرگاهی برای مهاجرت پرندگان از مناطق شمالی در فصل سرما است و بیش یک میلیون پرنده برفراز این منطقه پرواز می کنند .

102 گونه پرنده نیز در این منطقه به صورت دائمی لانه دارند و به همین خاطر است که برای نواره کورونی، نام غیررسمی پل پرنده را نیز برگزیده اند. جالب است بدانید که قدیمی ترین ایستگاه پرنده شناسی جهان نیز سال 1901 در این منطقه تاسیس شده است.

هر دو سوی نواره کورونی را سواحل ماسه ای دل انگیز پوشش داده اند و به شما این فرصت را می دهند که در آب های شور دریای بالتیک یا آب شیرین تالاب کورونی شنا کنید.

به دلیل منطقه جغرافیایی متفاوت، فصل گردشگری در این منطقه بسیار کوتاه است؛ اما بین ماه های مه و نوامبر می توانید از طبیعت بی نظیر این منطقه لذت ببرید؛ همچنین پایگاه های گردشگری متنوعی در این منطقه به وجود آمده اند.

نواره کورونی در معرض نابودی قرار گرفته است

متاسفانه منطقه گردشگری کورونی در معرض آسیب های فراوان قرار گرفته است. تا پیش از خاتمه جنگل زدایی های قرن نوزدهم، این منطقه تا آستانه نابودی پیش رفت.

توده های شنی به وجود آمده باعث از بین رفتن مسیرهای ارتباطی و اختلال در کشتی رانی در این منطقه شد.

دولت پروس که آن موقع زمام دار این منطقه بود، برای جلوگیری از افرایش بیابان زایی، اقدام هایی چون سنگ فرش کردن معابر و ایجاد صخره های مصنوعی را در دستور کار قرار داد.

اقدامات حفاظتی از این جزیره، امروزه نیز ادامه یافته اند؛ اما به نظر می رسد که طبیعت همیشه یک گام جلوتر است. موج های خروشان دریا، تپه های شنی را در خود حل می کنند و فرو می برند و وزش بادهای شدید، پوشش گیاهی این منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد.

منبع: گردشبان
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1718

به "نوار کورونی؛طبیعتی بی نظیر در مرز روسیه و لیتوانی، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوار کورونی؛طبیعتی بی نظیر در مرز روسیه و لیتوانی، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید