نیازی که اگر رفع نشود از کشورهای درجه سه آسیا عقب می افتیم

به گزارش مجله جاودان، یک مدرس بین المللی فوتبال با اشاره به مهم ترین کمبود کنونی فوتبال ایران گفت: من یک پیغام را برای فوتبال ایران می فرستم که بدون مدیرفنی به مشکل برمی خوریم.

نیازی که اگر رفع نشود از کشورهای درجه سه آسیا عقب می افتیم

مرتضی محصص در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به فقدان مدیر فنی در تیم های ملی و باشگاهی فوتبال ایران، درباره این ضرورت مهم گفت: من یک پیغام را برای فوتبال ایران می فرستم که بدون مدیرفنی به مشکل برمی خوریم. باید یک مدیرفنی ایرانی یا خارجی داشته باشیم. این شخص باید با تمام کمیته های فدراسیون اعم از بانوان و جوانان در تماس باشد و آن ها را انتخاب کند. تکنیکال دایرکتور یا مدیر فنی مهم ترین نیاز فوتبال ایران است.

به جز ایران، همه تیم های آسیا مدیرفنی دارند

این مدرس بین المللی فوتبال با اشاره به تفاوت های کمیته فنی با مدیر فنی گفت: کمیته فنی یک کمیته مشورتی است و بیشتر تمرکز این کمیته روی تیم های امید، جوانان، نوجوانان و نونهالان است اما مدیرفنی کسی است که تصمیمات مهم را در ارتباط با تیم های هر باشگاه یا مجموعه ای می گیرد. ما باید تکنیکال دایرکتور یا مدیرفنی داشته باشیم که بتواند در تمام زمینه های فنی دخالت کند. به جرات می توانم بگویم از 47 عضو AFC، همگی به جز ایران مدیر فنی دارند. وقتی می خواهم برای تدریس مربیگری به بنگلادش بروم، با مدیر فنی این فدراسیون در تماس هستم.

او با اشاره به خصوصیات مدیر فنی گفت: مدیرفنی باید خصوصیات ویژه ای داشته باشد. باید در وهله نخست مدرس فوتبال باش و بتواند دوره پرولایسنس مربیگری و گرس روت (GRASSROOT) را تدریس کند. با کمیته جوانان در تماس باشد. مدیر فنی نباید فقط یک پیشکسوت فوتبال باشد. چنین فردی باید تمام کلاس های مربیگری را بگذراند و با فیفا و کنفدراسیون ها در تماس باشد.

بدون مدیرفنی از کشورهای درجه سه آسیا عقب می افتیم

محصص گفت: خواهش می کنم به خاطر منافع فوتبال کشورمان روی مساله مدیرفنی کار کنیم. بدون مدیر فنی از خیلی از کشورهای درجه سه فوتبال در آسیا هم کمتر خواهیم بود. مدیر فنی نیاز به دپارتمان فنی دارد. مهم این است که فوتبالمان پیشرفت کند. کمیته فنی محترم و با ارزش است اما مشورتی است. در نتیجه ما امروز به مدیر فنی یا تکنیکال دایرکتور نیاز داریم.

فوتبال در حال تغییر است

رئیس سابق کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال تاکید نمود: فوتبال در حال تغییر است، نمی توانیم به 25 سال قبل برگردیم. مدیر فنی ما شخصی باشد که توانایی راهنمایی فوتبال ما را داشته باشد و یک نقشه راه برای ما طراحی کند. قول می دهم که اگر مدیرفنی توانایی داشته باشیم، می تواند فوتبال ما را متحول کند. با وجود مدیر فنی یک انقلاب در فوتبالمان رخ می دهد اما بدون مدیر فنی به گذشته بازمی گردیم. ما نیازی به گذشته نداریم.

مدیرفنی آقا بالا سر نیست

مرتضی محصص اظهار داشت: مدیرفنی آقا بالا سر نیست، بلکه فردی است که اطلاعات را طبقه بندی می نماید و فشار را از روی سرمربی و کادرفنی تیم بر می دارد. با این حال مدیرفنی در ایران بها و ارزشی ندارد و مورد تمسخر واقع می گردد و اکثرا اعتقاد دارند که مدیرفنی وقت تلف می نماید چون تقسیم وظایف مشخص نیست، این اعتقادات در ایران به وجود آمده است.

نقش مدیرفنی در جهان حیاتی است

این مدرس بین المللی فوتبال ادامه داد: نگاهی به شرایط پاری سن ژرمن، سیتی و چلسی نشان می دهد که تکنیکال دایرکتور چه تاثیری روی فوتبال این تیم ها گذاشته است. تکنیکال دایرکتور سر جلسه تمرین هم نمی آید، بلکه او اطلاعات جامع درباره رقبا، بازیکنان و استعدادهای موجود را طبقه بندی می نماید و در فصل جابجایی هم بر اساس همین اطلاعات عمل می گردد. در حال حاضر اطلاعات مهم ترین اصل فوتبال است. سرمربی به دلیل تعدد مشغله های موجود، فرصتی برای جمع آوری اطلاعات ندارد. در نتیجه نقش مدیرفنی در فوتبال روز جهان بسیار حیاتی است.

اگر پول مدیرفنی خارجی را نداریم، از داخلی ها استفاده کنیم

وی با بیان اینکه بدون مدیر فنی هیچ راهی برای پیروزیت وجود ندارد، گفت: اگر پول نداریم و نمی توانیم تکنیکال دایرکتور خارجی بیاوریم، در ایران افراد بسیار با استعدادی وجود دارند. تکنیکال دایرکتور در فوتبال جهان بسیار مهم است. چطور می توانیم بدون داشتن این اصل مهم پیروز شویم؟ اگر پیروز هم شویم مطمئنا شانسی و از روی بخت و اقبال است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2018

به "نیازی که اگر رفع نشود از کشورهای درجه سه آسیا عقب می افتیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیازی که اگر رفع نشود از کشورهای درجه سه آسیا عقب می افتیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید