همه آنچه درباره بازار بزرگ استانبول نمی دانید

به گزارش مجله جاودان، شهر استانبول سالانه پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر جهانست که تنها با خرید یک بلیط هواپیما استانبول خود را به آنجا می رسانند. بازار بزرگ این شهر که یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان است، از مهم ترین جاذبه های گردشگری ترکیه و حتی جهان است. برای آشنایی بیشتر با این بنای تاریخی با ما همراه باشید.

همه آنچه درباره بازار بزرگ استانبول نمی دانید

از سفر با تور مسافرتی استانبول ارزان قیمت لذت ببرید. شهر زیبای استانبول یادگاری از حکمرانان قدرتمند عثمانی که در دوران شکوهشان شهری عظیم پایه ریزی کرده بودند.

بازار بزرگ استانبول یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین بازارهای سرپوشیده در دنیا و جمعا شامل 61 گذر و 3000 حجره است. با وجود افزایش بی رویه مراکز خرید مدرن در ترکیه، بازار بزرگ هنوز هم از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری این کشور است. در سال 2014 این بازار با بیش از 91 میلیون بازدیدنماینده در سال، به عنوان پربازدیدترین جاذبه گردشگری در دنیا شناخته شد. سلطان محمد دوم در زمستان سال 56ـ1455 مدتی بعد از تسخیر استانبول در سال 1435، این بازار را ساخت. اوایل در این بازار فقط پارچه داد و ستد می شد که به آن Cevahir Bedestan یا بازار پارچه فروشان جواهر می گفتند. بازار بزرگ از آجر و چوب با طاق های بزرگ قوس دار ساخته شده و روی دیوارهای آجری یا سنگی آن را گچ کاری نموده اند.

چند سال بعد، سلطان محمد دوم بازار دیگری را ساخت و نام آن را بازار صندل گذاشت. این اسم از نوعی نخ بافته شده در بورسا که به رنگ چوب صندل است، گرفته شده است. بازار صندل در ضلع شمالی بازار جواهر قرار گرفته است و امروزه دومین بنای قدیمی در بازار بزرگ است.

پس از راه اندازی بازار صندل، بازار جواهر مرکز خرید و فروش کالاهای لوکس شد و تجارت پارچه به این بازار انتقال یافت. ابتدا این دو بازار مجزا از هم بودند اما بعدها تعداد زیادی از فروشندگان مابین این دو بازار و اطراف آن مغازه باز کردند، در نتیجه یک بازار واحد به وجود آمد و منحصرا به تجارت اختصاص یافت. اوایل قرن 17 در نهایت بازار بزرگ به شکل نهایی خود رسید. با گسترش چشم گیر امپراطوری عثمانی در 3 قاره و در دست دریافت کنترل راه های ارتباطی میان آسیا و اروپا، بازار بزرگ و کاروان سراهای اطراف آن تبدیل به قطب تجارت مدیترانه شد. طبق گفته های چندین مسافر اروپایی در آن موقع و اوایل قرن 19، هیچ بازاری در اروپا توانایی رقابت با این بازار را از نظر فراوانی، تنوع و کیفیت محصولات فروخته شده نداشت.

بازار بزرگ هنوز هم یک مرکز خریدعظیم است که در آن 26000 نفر مشغول به کار هستند و روزانه بین 25000 تا 400000 بازدیدنماینده دارد. سقف خیابان ها نقاشی شده و در هر دو طرف حجره هایی وجود دارد که همه چیز از قبیل پارچه، جواهرات، لوازم خانگی، فرش، سرامیک، کتاب، ادویه جات و خیلی چیزهای دیگر می فروشند.مغازه هایی که اجناس مشابه می فروشند، اغلب در یک قسمت بازار قرار دارند.قیمت ها به ندرت ثابت هستند، پس چانه زدن، بخشی از فرایند خرید در این بازار است.

در خاتمه روز اگرچه نگهبانان دروازه و ماموران گشت زنی تامین امنیت بازار را به عهده دارند، همه مغازه داران با پارچه ای جلوی مغازه خود را می پوشانند. علی رغم این که در بازار دارایی زیادی وجود دارد، ولی به ندرت سرقت اتفاق می افتد. یکی از مهم ترین حوادثی که در این بازار اتفاق افتاده، به صدها سال قبل در سال 1591 برمی شود؛ زمانی که 30000 سکه طلا از بازار قدیمی پارچه فروشان دزدیده شد. این دزدی، مردم شهر استانبول را در شوک فرو برد. بازار به مدت دو هفته بسته ماند و مردم تحت شکنجه قرار دریافتد. تا این که سکه ها را از یک جوان مشک فروش پیدا نموده و مجرم را به دار آویختند.

گذشته از چند بلای طبیعی مانند زمین لرزه و آتش سوزی، بازار بزرگ اساسا آسیب زیادی ندیده و شکل قدیمی خود را حفظ نموده بود تا این که سال گذشته مسوولان شهر آغاز به نوسازی این بنا کردند.آن ها می خواستند به منظور گسترش صنعت گردشگری در این منطقه، بخش عظیمی از این بازار را به هتل تبدیل نمایند. وقتی تعدادی از مغازه داران را از بازار بیرون کردند، از زیبایی بازار کاسته شد و این امر منجر به تظاهرات در خیابان ها شد.

منبع: الی گشت
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 675

به "همه آنچه درباره بازار بزرگ استانبول نمی دانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه درباره بازار بزرگ استانبول نمی دانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید