وقتی کلسترول مفید می شود

به گزارش مجله جاودان، این روزها کمتر کسی را می بینید که لغت کلسترول به گوشش نخورده باشد و درباره راه و روش پایین نگه داشتن آن و غذاهایی که به داشتن کلسترول بالا و کلسترول پایین کمک می کنند، چیزی نشنیده باشد. درباره کلسترول هم مانند هر مفهوم دیگری باورهای درست و نادرستی وجود دارد که گاه ما را گمراه کرده و باعث می شود که نتوانیم به هیچ یک از یافته های علمی اعتماد کنیم. در اینجا چند باور نادرست از این دست می خوانید:

وقتی کلسترول مفید می شود

وقتی کلسترول مفید می شود

این روزها کمتر کسی را می بینید که لغت کلسترول به گوشش نخورده باشد و درباره راه و روش پایین نگه داشتن آن و غذاهایی که به داشتن کلسترول بالا و کلسترول پایین کمک می کنند، چیزی نشنیده باشد. درباره کلسترول هم مانند هر مفهوم دیگری باورهای درست و نادرستی وجود دارد که گاه ما را گمراه کرده و باعث می شود که نتوانیم به هیچ یک از یافته های علمی اعتماد کنیم. در اینجا چند باور نادرست از این دست می خوانید:

1-امریکایی ها بیشترین اندازه کلسترول خون را دارند

تصویر کلیشه ای وجود دارد که یک آمریکایی چاق را نشان می دهد که یک ساندویچ بزرگ در یک دست و یک بطری نوشابه در دست دیگرش دارد و چشمانش به زبان بی زبانی می گوید که فرداست که سکته قلبی کند! این درست است که درصد چاقی بین آمریکایی ها بالاست و فست فودها هم در بین آنها خیلی طرفدار دارد؛ ولی، از لحاظ بالابودن کلسترول رتبه اول را ندارند. بنابر آمار منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی در سال 2005، آمریکایی ها از لحاظ بالابودن کلسترول خون رتبه هشتاد و سوم را در جهان دارند و زنان امریکایی از این حیث در مکان هشتاد و یکم هستند. در هر دو گروه میانه اندازه کلسترول (197)بوده که از بالاترین حد مجازی که بیش از آن خطرناک شمرده می شود، کمتر است. در کلمبیا این اندازه در بین مردان (244)است و زنان کشورهای لیبی، نروژ و اوروگوئه به طور میانه کلسترول (232)دارند.

2-تخم مرغ مقصر است!

هر کس مجاز است روزانه تا (300)میلی گرم کلسترول دریافت کند و تخم مرغ تا (200)میلی گرم کلسترول در خود دارد و این تقریبا دو سوم اندازه کلسترول توصیه شده از سوی انجمن قلب امریکاست. تنها بعضی از کلسترول های موجود در غذا به کلسترول خون تبدیل می شوند و اگر شما قدری بیش از اندازه توصیه شده هم کلسترول دریافت کنید، بدن با کاهش اندازه کلسترول تولیدی خود، آن را تعدیل می کند. نباید در خوردن تخم مرغ زیاده روی کرد؛ ولی، خوردن یک یا دو تخم مرغ در هفته اشکالی ندارد و خطرناک نیست.

در واقع، تخم مرغ حاوی مقادیر فراوانی پروتئین اس و چربی های غیراشباعی در خود دارد که برای بدن مفید است.

3-کلسترول بالا مشکل دوران میان سالی است

بیشتر مردم فکر می کنند که کلسترول بالا در دوران میان سالی مشکل ساز می شود و این در حالی است که پژوهش ها نشان می دهند آترواسکلروز-تنگ شدن دیواره رگ ها که به سکته قلبی می انجامد-از هشت سالگی شروع می شود . در جولای (2008)، آکادمی طب بچه ها آمریکا راهنمای درباره بچه ها و کلسترول منتشر کرد که در آن تاکید می کند بچه های که اضافه وزن یا پرفشاری خون دارند و یا دارای پیشینه فامیلی سکته و بیماری های قلبی هستند، باید از سن دو سالگی کلسترول خون شان چک شود. مطابق این راهنما بچه های که کلسترول خون بالا دارند، باید رژیم غذایی خاصی داشته باشند که دریافت چربی های اشباع آنها را به (7)درصد کل کالری روزانه محدود کند و روزانه بیش از (200)میلی گرم کلسترول دریافت نکنند. مکمل های فیبر و ورزش هم به شدت توصیه می شود. ممکن است والدین نگران شوند که پزشک برای پایین آوردن اندازه کلسترول خون فرزند آنها دارو تجویز کند؛ ولی، پژوهشی تازه نشان داده که کمتر از یک درصد نوجوانان (12 تا 17)ساله کاندید مصرف داروی کاهنده کلسترول خون هستند.

4-کلسترول همیشه بد است

برای بسکمک از ما کلسترول یعنی خطر؛ ولی، واقعیت چیزی فراتر از این باور است. کلسترول بالا خطرناک است؛ ولی، کلسترول به خودی خود برای انجام بسکمک از فرایندهای حیاتی بدن لازم است و (75) درصد از کلسترول مورد نیاز بدن را کبد و خود سلول ها می سازند.

کلسترول دو نوع دارد، LDL و HDL، اولی که آن را لیپو پروتئین با دانسیته پایین (LDL) می نامند، برای بدن مضر و افزایش آن برای قلب خطرناک است؛ ولی، دومی که آن را لیپو پروتئین با دانسیته بالا می نامند (HDL)، برای بدن لازم و ضروری بوده و باید با ورزش، دارو یا رژیم غذایی اندازه آن را در خون بالا برد. LDL است که تصلب شرایین و بروز سکته های قلبی را سبب می شود.

منبع:جهانی سلامت تعداد 48

منبع: راسخون
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1833

به "وقتی کلسترول مفید می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی کلسترول مفید می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید