چرا شرکت ها دست از سر گوشی های بلاکچین برنمی دارند؟

به گزارش مجله جاودان، بسیاری از کاربران بر این باور هستند که نوآوری در بازار موبایل بسیار کم شده است. به غیر از گوشی های تاشو، در بین گوشی های مرسوم دیگر نوآوری چندانی دیده نمی شود. بنابراین وقتی یک استارت آپ تازه نفس با تیمی باسابقه اعلام می کند در حال ساخت گوشی جذابی برای به چالش کشیدن شرایط موجود است، طبیعتا هیجان زده می شویم. سال گذشته اولین اخبار در مورد گوشی OSOM OV1 منتشر شد که این برند از طریق تعدادی از کارکنان سابق شرکت اسنشال تاسیس شده است. حالا بعد از مدت ها انتظار، چند روز قبل اعلام شد که این گوشی با همکاری شرکت بلاکچین سولانا اوایل 2023 با قیمت 1000 دلار عرضه خواهد شد.

چرا شرکت ها دست از سر گوشی های بلاکچین برنمی دارند؟

این گوشی سولانا Saga نام دارد و قرار است عملکرد ها و ویژگی های منحصر به فردی را با شبکه بلاکچین سولانا ادغام کند. این در حالی است که شرکت OSOM در ابتدا قصد داشت یک گوشی اندرویدی با موضوع حریم خصوصی و امنیت ارائه کند. اما آیا این رویکرد نو منطقی است؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

سولانا Saga در پی چه اهدافی است؟

هنوز تعیین نیست که این گوشی چه تفاوت هایی با دیگر گوشی های بلاکچین دارد. در صفحه مربوط به این پروژه هم عبارت های مبهمی مانند تحول Web3 برای موبایل به چشم می خورد اما واقعیت این است که شرکت هایی مانند HTC و Sirin Labs هم چنین ادعاهایی را مطرح کرده بودند که البته به واقعیت تبدیل نشد.

این شرکت همچنین یک کیت توسعه نرم افزاری به نام Solana Mobile Stack را آماده کرده که به توسعه دهندگان ابزارهای لازم برای کیف پول های کریپتو و اپلیکیشین های Web3 را ارائه می دهد. می توان این ابزارها را به نوعی سرویس های موبایل گوگل ولی برای کاربردهای بسیار خاص تر در نظر گرفت.

اما آیا یک کاربر معمولی که تعدادی ارز دیجیتال هم خریداری کرده، برای بهره گیری از کیف پول های کریپتو باید از گوشی های بلاکچین استفاده کند؟ جواب این سوال خیر است. در حال حاضر در گوشی های اندرویدی مختلف می توانید از اپلیکیشن های غیرمتمرکز بهره ببرید و NFTها را در کیف پول خود نگه دارید. اگرچه چنین روشی از نظر امنیت کاملا بی نقص نیست، اما از طرف دیگر واقعیت این است که هیچ کاربر عاقلی کل پس انداز خود را در کیف پول موجود در گوشی خود نگه نمی دارد.

اما شرکت سولانا مدعی شده که با این گوشی قصد دارد اکوسیستمی از اپلیکیشن های کریپتو ایجاد کند. اما اینکه آیا پیروز به عملی کردن چنین ایده ای می شود، خود بحث دیگری است.

چرا گوشی های بلاکچین کاربردی نیستند؟

در سال 2018 شرکت HTC از گوشی بلاکچین Exodus رونمایی کرد که قرار بود انقلابی در این زمینه ایجاد کند. اما طی این چند سال گذشته نه تنها تقاضا برای خرید این نوع گوشی ها افزایش پیدا نکرده، بلکه به نوعی می توان گفت که خرید چنین گوشی هایی نسبت به گذشته کمتر منطقی است. فناوری های Web3 و NFT طی ماه های گذشته سروصدای زیادی راه انداخته اند اما در همین زمینه شاهد چندین پروژه نصفه و نیمه و کامل نشده هستیم که برخی از آن ها صرفا برای کلاهبرداری پدید آمده اند. شبکه بلاکچین سولانا هم از این نقدها در امان نمانده و طی ماه های اخیر حواشی زیادی ایجاد کرده است.

به عنوان مثال چندین مرتبه در ماه های گذشته شبکه سولانا برای چندین ساعت متوالی قطع شده که در نتیجه کاربران آن امکان تراکنش در این شبکه را از دست داده اند. برای بسیاری از کاربران، جذابیت فناوری بلاکچین متکی به شفافیت، اطمینان و عدم تمرکز است. سولانا در این زمینه ها نتوانسته چندان پیروز عمل کند و به همین علت انتقاد های زیادی را برانگیخته است.

با توجه به تمام این شرایط، گوشی 1000 دلاری سولانا Saga مانند دیگر گوشی های بلاکچین پیروز نخواهد شد. گوشی های سری گلکسی S22 نه تنها در همین محدوده قیمتی هستند، بلکه از فناوری اختصاصی سامسونگ برای افزایش امنیت کیف پول بهره می برد. بنابراین بدون نیاز به خرید یک گوشی اختصاصی از بلاکچین هم می توانید از چنین امکاناتی بهره ببرید.

در سال 2018 بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که گوشی بلاکچین 1000 دلاری Sirin Finney اصلا منطقی نیست. به نظر می رسد این نوع شرکت ها هنوز ناامید نشده اند و همچنان امیدوار به پیروزیت چنین گوشی هایی هستند. اما آیا سولانا می تواند به تنها شرکت پیروز در این حوزه تبدیل شود؟ به زودی پاسخ این سوال تعیین خواهد شد.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 مرداد 1401 بروزرسانی: 1 مرداد 1401 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2116

به "چرا شرکت ها دست از سر گوشی های بلاکچین برنمی دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا شرکت ها دست از سر گوشی های بلاکچین برنمی دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید