گلکسی زد فولد 5؛ هرآنچه درباره گوشی تاشوی بعدی سامسونگ می دانیم

به گزارش مجله جاودان، سامسونگ میخواهد تابستان سال جاری که اتفاقا تا آغاز آن کمتر از یک ماه دیگر هم زمان به جای مانده از گوشی های تاشوی تازه خود رونمایی کند؛ طبق معمول این دو گوشی شامل محصولی از سری زد فولد با نام گلکسی زد فولد 5 و دیگری هم از سری زد فلیپ با نام گلکسی زد فلیپ 5 خواهد بود. تا به امروز در رابطه با این گوشی ها خبرهای زیادی منتشر شده اما در این مطلب قصد داریم به اطلاعاتی بپردازیم که پیرامون گلکسی زد فولد 5 وجود دارد.

گلکسی زد فولد 5؛ هرآنچه درباره گوشی تاشوی بعدی سامسونگ می دانیم

گوشی های تاشوی سامسونگ در چهار سال گذشته

گوشی های تاشوی سامسونگ از سال 2019 تا به امروز در بازار بوده اند و در طول این چهار سال سامسونگ به پختگی بسیار زیادی در این زمینه دست پیدا نموده است؛ اگرچه هنوز ضعف های زیادی وجود دارد که باید به مرور زمان رفع شود اما به صورت کلی سامسونگ توانسته از تمامی لحاظ ها، خود را از سایر شرکت های فعال در زمینه فراوری گوشی های هوشمند جدا کند و به برترین شرکت در این زمینه تبدیل شود.

سامسونگ هر سال دو گوشی تاشو را با فرم ظاهری متفاوت راهی بازار می نماید؛ یکی گلکسی زد فلیپ که گوشی تاشوی مالی تر این شرکت محسوب می شود و دیگری هم زد فولد که در واقع پرچم دار این شرکت کره ای در بازار است. گلکسی زد فولد 5 هم مثل هر گوشی دیگری از سری زد فولد، پرچم دار اصلی سامسونگ در بازار گوشی های تاشو خواهد بود. محصولی که گفته می شود قرار است با امکانات و قابلیت های نسبتا بیشتری در مقایسه با مدل کنونی یعنی زد فولد 4 راهی بازار شود. در نتیجه انتظارات از آن بسیار بالاست که در ادامه می بینیم تا چه حدی قرار است به این انتظارات پاسخ داده شود.

آیا گلکسی زد فولد 5 واقعاً در دست ساخت نهاده شده است؟

سامسونگ از سال 2019 و با عرضه گلکسی فولد، عزم خود را جزم نموده که در دنیای تازه قدم بگذارد و ساخت گوشی های تاشو را در دستور کار خود قرار دهد. از آن موقع تا به امروز هم که حدودا 3 سال می گذرد، بی نظمی خاصی را نه در فراوری و عرضه گلکسی زد فولد و نه زد فلیپ شاهد نبوده ایم و علتی هم ندارد که فکر کنیم سال جاری این اتفاق خواهد افتاد. هرچند خود سامسونگ در این رابطه هنوز چیزی را با قاطعیت اعلام ننموده که البته طبیعی هم هست؛ معمولا این شرکت چند هفته مانده به عرضه یک گوشی اطلاعات مربوط به آن را در تیزرهای مختلف منتشر می نماید.

از طرفی با توجه به اینکه خود سامسونگ به تازگی اعلام نموده گوشی های تاشوی این شرکت احتمالا تا سال 2025 از لحاظ فروش حتی سری گلکسی S را هم پشت سر خواهند گذاشت، می توان به این نتیجه رسید که این شرکت کره ای می خواهد گوشی های انعطاف پذیرش به یک استاندارد تازه در تاریخ گوشی های هوشمند تبدیل شده و به آرامی جایگزین گوشی هایی با طراحی معمولی شوند. از سوی دیگر شایعات بسیار زیادی هم تا به امروز پیرامون گلکسی زد فولد 5 منتشر شده و در نتیجه نمی توان گفت عرضه این گوشی را یک شایعه دانست؛ بلکه با قاطعیت می توان گفت سامسونگ روی ساخت گلکسی زد فولد 5 کار می نماید.

گلکسی زد فولد 5 چه زمانی معرفی و عرضه می شود؟

گلکسی زد فولد 4 سال گذشته در تاریخ 10 آگوست 2022 راهی بازار شد. گلکسی زد فولد 3 هم دقیقا در همین ماه در سال 2021 ولی در روز 24ام در دسترس نهاده شد. گلکسی زد فولد 2 در روز 5ام آگوست راهی بازار شد تا بدین ترتیب شواهد ما را به این سمت سوق دهد که گلکسی زد فولد 5 هم در ماه آگوست وارد فروشگاه های سراسر دنیا خواهد شد. حال این اتفاق دقیقا در چه روزی رخ خواهد داد هنوز تعیین نیست. البته در این بین فقط گلکسی فولد بود که در ماه مارس سال 2019 در دسترس نهاده شد که چون از آن به عنوان نخستین تجربه سامسونگ در این زمینه یاد می شود، تاریخ عرضه آن خیلی اهمیت زیادی ندارد.

اما نکته ای که وجود دارد این است که در تاریخ 3 مه سال جاری، وب سایت معتبر The Elec که یک نشریه کره ای محسوب می شود مدعی شد سامسونگ شاید یکی دو هفته زمان عرضه گوشی های تاشوی تازه خود را جلو بیندازد. این یعنی محتمل است اواخر جولای شاهد عرضه گلکسی زد فولد 5 و زد فلیپ 5 به بازار باشیم؛ این خبر به وسیله یک نشریه کره ای دیگر هم تأیید شد مبنی بر اینکه زمان عرضه زد فولد 5 به احتمال زیاد 26 جولای خواهد بود (4 مرداد). از آن جایی هم که معمولا یک یا دو هفته بعد از رونمایی رسمی گوشی وارد بازار خواهد شد، می توان انتظار داشت گلکسی زد فولد 5 اواسط ماه جولای (اواخر تیر) رسما رونمایی شود. با این حال هنوز چیزی در این رابطه قطعی نیست ولی به نظر می رسد اواسط تابستان باید شاهد رونمایی و عرضه این گوشی به بازار باشیم.

طراحی و رنگ بندی

هنوز رسما در رابطه با قابلیت ها و امکانات گلکسی زد فولد 5 اطلاعاتی منتشر نشده که بخواهیم با اطمینان در این رابطه صحبت کنیم اما در یک سری از بخش ها به نظر می رسد تغییرات قطعی خواهد بود که در ادامه به تمام آن ها اشاره خواهیم کرد.

اینطور که به نظر می رسد، طراحی شبیه به کتاب همچنان در زد فولد 5 پیاده خواهد شد تا این گوشی از این حیث هیچ تفاوتی با چهار نسل قبل نداشته باشد. اما از لحاظ طراحی کلی گوشی باید بگوییم ظاهرا یک سری اتفاقات خوب در راه است. تا این نسل، وقتی گوشی های زد فولد را ببندیم، یک فاصله بین دو طرف نمایشگر تاشونده ایجاد می شود؛ فاصله ای که به سادگی قابل رویت است و امکان دارد بین آن گرد و غبار هم برود. اما اینطور که به نظر می رسد، این شرکت کره ای می خواهد از طراحی تازهی برای ساخت لولای زد فولد 5 استفاده کند؛ طراحی مجذوب کنندهی که در اوپو فایند N2 و موتورولا ریزر 2022 نیز به کار گرفته شده و به دو طرف گوشی اجازه می دهد کاملا روی هم قرار بگیرند و فاصله ای نداشته باشند.

این تغییر در طراحی به احتمال زیاد به کاهش چشمگیر چین خوردگی وسط نمایشگر تاشونده هم منجر خواهد شد؛ عاملی که واقعاً روی زیبایی گلکسی زد فولدها هنگام باز شدن کامل تأثیر منفی گذاشته است. از آن جایی که نمایشگر این گوشی ها منعطف ساخته می شود، وقتی آن ها را خم می کنید یک چین خوردگی در مرکز آن ها به وجود می آید، گویا نمایشگر تاشونده از وسط چین خورده است (مثل تا کردن یک پوشه). اما ظاهرا طراحی تازه یاری نموده تا زد فولد 5 دوام بیشتری از این حیث داشته باشد و به سادگی خم نشود. به این طراحی، قطره اشکی می گویند که باعث می شود شدت تا شدن صفحه به گونه ای باشد که باعث ایجاد چین خوردگی نشود.

یک نشریه کره ای با نام Naver اخیرا مدعی شده که یک طرح اولیه از گلکسی زد فولد 5 را در نمایشگاه CES 2023 مشاهده نموده است. در تصویر زیر می توانید آنچه را که وب سایت یادشده ادعا نموده مشاهده و با گلکسی زد فولد 4 که در کنار آن نهاده شده مقایسه کنید. می بینید که گوشی تازه هم کوچک تر و باریک تر شده و هم طراحی لولای متفاوتی دارد.

خود سامسونگ هم به وب سایت The Verge این اطمینان خاطر را داده که در طراحی لولای زد فولد 5 قرار است تغییرات مثبتی را اعمال کند. سامسونگ پیش از این حتی اسکرین شات هایی از طراحی اولیه نمایشگرهای خود با نام Flex In & Out را هم منتشر نموده؛ نمایشگرهایی که امکان تا شدن دوطرفه را دارند؛ البته خود سامسونگ چیزی در رابطه با وجود این فناوری در زد فولد 5 نگفته اما می توان انتظار داشت در این گوشی از چنین طراحی مجذوب کنندهی استفاده شود.

اگر منتظر عرضه یک گوشی اسلایدی یا رول شونده به جای زد فولد 5 بوده اید، طراحی که خود سامسونگ هم در گذشته ای نه چندان دور بارها تبلیغ آن را منتشر نموده، متأسفانه باید بگوییم احتمالا ناامید می شوید چرا که به نظر می رسد هنوز سامسونگ برنامه ای برای عرضه محصولی با این تعیینات ندارد. البته قطعا به عرضه چنین محصولی فکر می نماید خصوصا اینکه در زمینه گوشی های تاشو رقبای زیادی پیدا نموده و باید اندکی خود را از سایرین متمایز کند ولی بعید است حداقل تا قبل از رونمایی از گوشی های تاشوی تازه این شرکت خبری از گوشی های منعطف با طراحی متفاوت شود.

یکی از معروف ترین افشاگران حوزه فناوری یعنی راس یانگ مدعی شده گلکسی زد فولد 5 قرار است در رنگ های بژ، مشکی و آبی آسمانی راهی بازار شود. سامسونگ احتمالا نام خاص خود را برای این رنگ بندی ها در نظر خواهد گرفت اما به نظر می رسد سوای این سه رنگ، گلکسی زد فولد 5 در رنگ های بیشتری هم در دسترس قرار خواهد گرفت. به صورت کلی اگر به تماشا رندرهایی از زد فولد 5 علاقه مند هستید باید بگوییم افشاگر معروف یعنی OnLeaks به یاری وب سایت SmartPrix و با توجه به شایعات و خبرهای موجود پیرامون زد فولد 5، رندرهایی را از این گوشی منتشر نموده که در زیر می توانید آن ها را ببینید. اینطور که به نظر می رسد، گلکسی زد فولد 5 هنگام بسته بودن یک گوشی با ضخامت 13.4 میلی متر با نمایشگر بیرونی 6.2 اینچ و نمایشگر درونی 7.6 اینچی خواهد بود که گفته می شود شاید حواشی کمتری هم در اطراف نمایشگر داشته باشد.

سخت افزار گلکسی زد فولد 5

از آن جایی که زد فولدها همواره پرچم دار اصلی سامسونگ در زمینه گوشی های تاشو بوده اند، هیچوقت از لحاظ سخت افزاری ضعیف نبوده اند و با قاطعیت می توان گفت زد فولد 5 هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود. سامسونگ سال گذشته از اسنپدراگون 8 نسل 1 در گوشی های سری گلکسی S خود استفاده کرد که حاصل آن به علت پایداری به شدت ضعیف این پردازنده خیلی جالب نبود. در نتیجه تصمیم گرفت در زد فولد 4 از نسخه پلاس آن استفاده کند که TSMC آن را فراوری می نماید؛ پردازنده ای به مراتب کم مصرف تر و البته قدرتمندتر که باعث فروش بالای زد فولد 4 هم شده است.

سال جاری اما از اسنپدراگون 8 نسل 2 در سری گلکسی S استفاده شده که پردازنده بسیار قدرتمندی به شمار میرود و به لطف همکاری بین سامسونگ و کوالکام، به طور ویژه ای برای گوشی های این شرکت کره ای طراحی شده است. این یعنی پردازنده به کار رفته در گوشی های سامسونگ در حالت عادی از نمونه های مشابه به کار رفته در گوشی های پرچم دار دیگر اندکی توان پردازشی بیشتری دارد که انتظار می رود در زد فولد 5 هم دقیقا از همین پردازنده استفاده شود چون فعلا که خبری از اسنپدراگون 8 پلاس نسل 2 نیست و از طرفی زد فولد 5 کمتر از یک ماه دیگر باید رسما رونمایی شود و این یعنی به فراوری انبوه هم رسیده است. این خبر به وسیله یکی از افشاگران معروف حوزه فناوری یعنی یوگش برار هم تأیید شده که اسنپدراگون 8 نسل 2 عهده دار وظایف پردازشی در گلکسی زد فولد 5 خواهد بود.

ابعاد و وزن

موثق ترین افشاگر حوزه فناوری یعنی Ice Universe هم که سابقه انتشار اطلاعات اشتباه هم به ندرت در کارنامه او دیده می شود مدعی شده زد فولد 5 همچنان همان نمایشگر داخلی 7.6 اینچی تاشو و خارجی 6.2 اینچی را خواهد داشت و 254 گرم خواهد بود. این افشاگر بعلاوه مدعی شده گوشی مورد نظر از استاندارد ضد آب و گرد و غبار IP68 هم بهره خواهد برد؛ یعنی هم ضد آب و هم ضد گرد و غبار خواهد بود. Ice Universe در رابطه با مقدار زد فولد 5 هم گفته که شاهد محصولی با ابعاد 154.9 × 67.1 × 13.4 میلی متر هنگام بسته بودن و 154.9 × 129.9 × 6.3 میلی متر هنگام باز شدن خواهیم بود.

دوربین

مهم ترین شایعه در رابطه با زد فولد 5 هم به دوربین آن بر می شود؛ خبرها حاکی از آن است که این گوشی یک دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی، دوربین تله فوتوی 64 مگاپیکسلی با زوم 2 برابر اپتیکال و یک دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض خواهد داشت. این خبری است که نشریه The Pixel منتشر نموده اما یوگش برار که افشاگر باسابقه تری است مدعی شده زد فولد 5 از همان ترکیب دوربین زد فولد 4 بهره خواهد برد که یعنی دوربین اصلی 50، فوق عریض 12 و تله فوتوی 10 مگاپیکسلی. البته او گفته که سنسور دوربین تغییر خواهد نمود ولی دقیقا تعیین ننموده چه تغییری و اینکه این تغییر سنسور فقط شامل دوربین اصلی خواهد شد یا خیر. روی هر دو نمایشگر گوشی هم سنسوری به عنوان دوربین سلفی ایفای نقش خواهد نمود که از تعیینات آن ها بی خبریم ولی انتظار می رود دوربین سلفی نمایشگر تاشو همچنان از نوع زیر نمایشگر باشد.

درگاه قلم S-Pen

خبرهای زیادی شنیده ایم مبنی بر اینکه سامسونگ میخواهد گلکسی زد فولد 5 را به درگاهی برای قرار دادن قلم S-Pen مجهز کند. همانطور که می دانید این گوشی های تاشوی سامسونگ از قلم پشتیبانی می نمایند ولی خبری از درگاه مخصوص قلم نیست تا کاربران مجبور شوند برای نگهداری از قلم یک کاور مخصوص خریداری نمایند. اینطور که به نظر می رسد، سامسونگ هنوز به آن علم نرسیده که هم گوشی را باریک طراحی کند و هم درگاهی برای قرارگیری قلم برای آن در نظر بگیرد. در نتیجه آن را حذف نموده تا گوشی بیش از حد ضخیم از آب در نیاید. این خبر را ET News منتشر نموده که یعنی تقریبا باید از صحت آن مطمئن باشیم.

قیمت گلکسی زد فولد 5

در نهایت می رسیم به مهم ترین بخش داستان یعنی قیمت گلکسی زد فولد 5 که بعید است کاهش قابل توجهی را در آن در مقایسه با نسل قبل ببینیم. گلکسی زد فولد 3 و 4 با قیمت 1800 دلار به عنوان قیمت پایه راهی بازار شدند و انتظار نمی رود گلکسی زد فولد 5 هم قیمت پایین تری از آن ها داشته باشد. خصوصا اینکه از لحاظ امکانات و قابلیت ها قرار است بهتر هم باشد. در برترین حالت می توان انتظار داشت قیمتی که برای این گوشی در نظر گرفته می شود مشابه دو نسل قبل باشد چون با توجه به شرایط مالی مردم در سراسر دنیا، منطقی نیست که سامسونگ با یک افزایش قیمت نابجا، مردم را از گوشی مجذوب کننده خود دورتر کند. متأسفانه در رابطه با قیمت گلکسی زد فولد 5 خبر زیادی در دسترس نیست و باید منتظر ماند و دید چه اطلاعاتی در این رابطه منتشر می شود.

منبع: Android Authority ,GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 خرداد 1402 بروزرسانی: 10 خرداد 1402 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2270

به "گلکسی زد فولد 5؛ هرآنچه درباره گوشی تاشوی بعدی سامسونگ می دانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی زد فولد 5؛ هرآنچه درباره گوشی تاشوی بعدی سامسونگ می دانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید