کمبود تراشه سامسونگ را به دردسر انداخت

به گزارش مجله جاودان، سامسونگ الکترونیکس گفت با پیامدهای کمبود نیمه رساناها در سراسر دنیا دست و پنجه نرم می نماید و جدیدترین غول فناوری شد که نسبت به کمبود شدید تراشه ابراز نگرانی کرد.

کمبود تراشه سامسونگ را به دردسر انداخت

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

کوح دانگ جین، یکی از مدیران عامل سامسونگ در نشست سالانه سهامداران در سئول گفت: سامسونگ که یکی از بزرگترین فراوریکنندگان تراشه و محصولات الکترونیکی مصرفی دنیا است، انتظار دارد کمبود تراشه مسئله ای جدید برای کسب و کار این شرکت در سه ماهه بعدی باشد. این شرکت در حال آنالیز به تاخیر انداختن مدل جدید گلکسی نوت - یکی از پرفروشترین مدلهای گوشی سامسونگ- در سال میلادی جاری است.

غولهای صنعت نظیر کانتیننتال، رنساس الکترونیکس و اینولوکس در هفته های اخیر درباره طولانی شدن بیش از حد انتظار کمبود تراشه در پی رونق کم سابقه تقاضای مصرف کنندگان در دوران کرونا هشدار دادند. یکی از مدیران سامسونگ گفت این شرکت با همکاری شرکای خارجی خود در کوشش برای حل این مسئله و جلوگیری از صدمه دیدن کسب و کارش است.

ارزش سهام سامسونگ در معاملات بازار سئول یک درصد سقوط کرد. ارزش سهام شرکتهای فراوریکننده تراشه آسیایی شامل TSMC تایوان و SK Hynix هم کاهش یافت. طبق برآورد موسسه IDC، سری نوت در حدود پنج درصد از فروش تلفن هوشمند سامسونگ در دو سال گذشته سهیم بوده است اما در درآمد این شرکت سهم بیشتری داشته زیرا یکی از گرانترین مدلهای گوشی سامسونگ است.

اوی گرین گارت، تحلیلگر و موسس شرکت مشاوره تک پوننشیال گفت: اگر سامسونگ علنا درباره محصولات آینده خود صحبت می کنید، متوجه می شوید که کمبود تراشه تا چه حد جدی است.

شرکتهایی مانند سامسونگ و TSMC در خط مقدم کوششهای دنیای برای برطرف کمبود تامین تراشه هایی هستند که در ساخت محصولات مصرفی بکار می فرایند. این کمبود، تعطیلی کارخانه های خودروسازی در سراسر دنیا را بدنبال داشته است و اکنون زنجیره تامین محصولات دیگر را تهدید می نماید.

عاملی که مشکل افزایش تقاضا را پیچیده کرد، متوقف شدن فعالیت کارخانه نیمه رسانای سامسونگ در شهر آستین تگزاس در فوریه به دلیل قطع برق در سراسر این ایالت بود و هنوز فراوریش را به طور کامل ازسرنگرفته است. این مسئله به کاهش فراوری شرکت کوالکام منجر شد. طبق برآورد شرکت تحقیقاتی ترند فورس، کمبود تراشه های فرکانس رادیویی 5G می تواند فراوری دنیای تلفن هوشمند در سه ماهه دوم را به میزان پنج درصد کاهش دهد. این کمبود احتمالا روی فراوری گوشیهای متوسط و لپ تاپهای سامسونگ بیش از مدلهای بالاتر یا سرورهای تراشه تاثیر خواهد گذاشت.

خودروسازان نخستین شرکتهایی بودند که با کمبود تراشه روبرو شدند و کمبود مذکور به دلیل برنامه ریزی ضعیف در انبارسازی قطعات بود و در نتیجه سال جاری به تنهایی 61 میلیارد دلار در فروش ضرر خواهند کرد. شرکت هوندا موتور روز چهارشنبه گفت بخشی از فراوریش را هفته آینده در کارخانه های آمریکایی و کانادایی متوقف خواهد نمود که بارزکننده عمق این بحران است.

بعضی از تحلیلگران می گویند کمبود تراشه ممکن است در ماههای آینده تشدید گردد. اما نگرانی اصلی کمبود تراشه در بخشهای خاصی است که می تواند باعث مختل شدن فراوری کل صنعت محصولات الکترونیکی و در نتیجه جهش شدید قیمتها گردد. نیمه رساناها اکنون در اولویت برنامه دولتهای دنیا از واشنگتن تا بروکسل قرار گرفته اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت فاکسکان که فراوریکننده قراردادی آیفون اپل است، روز سه شنبه هشدار داد حل مشکل کمبود تراشه به دلیل عدم توازنی که میان عرضه و تقاضا وجود دارد، اندکی زمان خواهد برد.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1562

به "کمبود تراشه سامسونگ را به دردسر انداخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود تراشه سامسونگ را به دردسر انداخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید