آیا سفر به کیش در دوران کرونا ممنوع است؟

به گزارش مجله جاودان، شیوع کرونا تاثیر بسزایی بر شرایط سفر به کیش گذاشته، به طوری که در بعضی مواقع حتی به ممنوعیت سفر منتهی شده یا محدودیت هایی را در پی داشته است.

آیا سفر به کیش در دوران کرونا ممنوع است؟

جزیره کیش از مقاصد توریستی پرطرفدار بین ایرانی ها است که مسافران زیادی در روزهای مختلف سال، سفر به این جزیره دوست داشتنی را در برنامه خود می گنجانند. جاذبه های توریستی مختلف، تفریحات آبی، سواحل زیبا، مراکز خرید و... دست به دست هم داده اند تا این منطقه بین توریستان تور کیش بسیار محبوب باشد. این مقصد دیدنی نیز همچون سایر نقاط کشور تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا نهاده شد و در بازه های زمانی مختلف ورود توریست به آن ممنوع شد.

اولین جرقه های تاثیر منفی کرونا بر سفرهای کیش در اسفند سال 1398 رقم خورد؛ زمانی که ستاد اقدامات پیشگیرانه ویروس کرونا سازمان منطقه آزاد کیش، تصمیم هایی مبنی بر محدودسازی کیش اتخاذ کرد که شامل محدودیت تعداد پروازهای ورودی به جزیره و ممنوعیت فروش تور به مقصد جزیره کیش می شد. در واقع، مسئولان کیش بر ورود توریست و رونق مالی تاکید داشتند؛ در عین حال که برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا باید نظارت دقیق بر رعایت موازین بهداشتی را در دستور کار خود قرار می دادند.

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا (عکاس: نسرین فائق)

این جزیره در اواخر سال 1398 و ماه های ابتدایی سال 1399 جزو مناطق سفید محسوب می شد که با برطرف محدودیت های پروازی و شروع سفرها به کیش، با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا روبرو شد. هتل ها از اول خرداد 1399 پس از تعطیلی طولانی، میزبان توریستان بودند؛ به طوری که 70 درصد هتل ها رزرو شدند. نصب دستگاه های ضدعفونی در هتل ها، ضدعفونی سطوح و اتاق های پذیرایی، نصب دستگاه ضدعفونی در آسانسور و ورودی رستوران، از جمله اقداماتی بود که در پیش گیری از بیماری کرونا انجام شد.

جذب توریست تاثیر خود را بر شرایط کرونای جزیره گذاشت؛ به طوری که با شیوع موج دوم ویروس کرونا در اوایل تیرماه سال 1399، مراکز تفریحی و توریستی کیش موظف به کاهش پذیرش بازدیدنماینده و رعایت پروتکل های بهداشتی شدند. رستوران ها و کافی شاپ ها نیز علاوه بر رعایت پروتکل های بهداشتی می توانستند تا ساعت 23:30 فعالیت نمایند. جنگ های شبانه با ظرفیت پذیرش 50 درصدی برگزار می شدند. اعمال محدودیت ها در سفر های دریایی به مقصد کیش نیز بخش دیگری از اقدامات شورای سلامت کیش بود. ضمن اینکه برگزاری هرگونه همایش، نمایشگاه، گردهمایی، مراسم عروسی، عزاداری و کنسرت ممنوع شد.

شرایط مساعد آب وهوایی کیش در فصل پاییز و زمستان هر سال باعث می گردد که توریستان زیادی راهی این منطقه شوند. در ایام همه گیری کرونا نیز خیل عظیمی از مسافران بدون توجه به این موضوع، برای سفر به جزیره و بازدید از جاهای دیدنی کیش برنامه ریزی کردند و موجب افزایش سرعت انتشار کرونا شدند. با شروع فصل پاییز و حضور مسافران در جزیره و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، شیوع ویروس کرونا فرایند صعودی پیدا کرد. در آبان سال 1399، شورای سلامت کیش از لغو کنسرت ها و برنامه ها اطلاع داد که شامل جنگ های شبانه، رستوران های دارای موسیقی و... می شد.

در اواخر پاییز محدودیت های دو هفته ای از اول آذر تا چهاردهم آذر در کیش اعلام شد و قرار بود بازار ها ساعت 21:30 تعطیل شوند؛ اما بازار های جزیره تا ساعت 23 فعال بودند. طبق مصوبه دیگر شورای سلامت کیش، تردد پس از ساعت 24 در ساحل ممنوع بود؛ موضوعی در نبود ماموران نظارتی زیر پا گذاشته شد و بسیاری از مردم بعد از این ساعت همچنان در کنار ساحل یا پارک های ساحلی حضور داشتند. تعطیلی جنگ های شبانه و تفریحاتی نظیر جایروکوپتر، کاهش ساعت فعالیت رستوران ها و پذیرش مشتری با 50 درصد ظرفیت و عدم ورود خودرو های با پلاک ملی به کیش نیز از جمله مواردی بودند که به راحتی نقض شدند.

پیش از شروع سال جدید (1400)، ستاد نوروزی کیش بیان کرد که ورود هرگونه خودرو به این منطقه و همین طور نصب چادر و برپایی کمپ های موقت از تاریخ 25 اسفند 1399 تا 15 فروردین 1400 ممنوع است. این تصمیم با هدف ایمنی توریستان و ساکنان جزیره گرفته شد و حتی مسافران بدون خودرو نیز اجازه ورود از راستا دریایی را نداشتند. با این وجود، سفر به کیش به صورت هوایی و با تورهای توریستی بلامانع بود؛ تورهایی که اقامت در هتل های مجاز و تحت نظارت سازمان توریستی را برای توریستان مهیا نموده بودند. آن دسته از کسانی که تمایلی به استفاده از تور نداشتند، باید رسید رزرو هتل مجاز را نشان می دادند تا بتوانند وارد جزیره شوند. طرح ساماندهی و ثبت مکان های اقامتی نیز در دستور کار مسئولان نهاده شد که در جهت پیش گیری از تهدید سلامت عمومی واحد های مسکونی بدون مجوز در کیش انجام شد.

جالب است بدانید که شرایط سفر به کیش در تعطیلات نوروز 1400 نسبت به زمان مشابه در نوروز سال 1398 (قبل از شیوع کرونا)، با حدود 50 درصد کاهش همراه بود.

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا (عکاس: نسرین فائق)

پس از تعطیلات نوروز 1400 و با شروع پیک چهارم کرونا در کشور، کیش نیز شاهد افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا بود. تعداد بیماران بستری، شدت شیوع ویروس کرونای انگلیسی در منطقه را نشان می داد که در اثر ازدحام جمعیت توریست و کاهش رعایت دستورات بهداشتی در مکان های عمومی (بازارها و رستوران ها) رخ داد و زنگ خطری برای جزیره محسوب می شد. به این ترتیب، شورای سلامت کیش به منظور پیش گیری از تغییر شاخص رنگ بندی جزیره کیش از نارنجی به قرمز، محدودیت های کرونایی دو هفته ای را اعمال کرد. در نتیجه، فعالیت جنگ ها، کنسرت ها، کشتی های تفریحی، پلاژ بانوان و آقایان، کلوپ های تفریحات دریایی و... به مدت دو هفته تعطیل شد و ظرفیت پذیرش رستوران ها و کافی شاپ ها کاهش یافت.

در اردیبهشت سال 1400 خبرهایی مبنی بر فروش واکسن کرونا در جزیره کیش منتشر شد که صحت نداشت و دبیر شورای سلامت جزیره کیش بیان کرد که ورود واکسن به این منطقه با هدف تسریع فرایند واکسیناسیون ملی بوده است. در همین ماه، کیش بر اساس تازه ترین رنگ بندی کرونایی، در شرایط نارنجی نهاده شد.

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش در اوایل خرداد 1400 گفته بود که حدود هزار نفر از کل جمعیت جزیره واکسینه شده اند. او در ادامه افزوده بود که نقاطی مانند پلاژ بانوان و رستوران ها و کافی شاپ ها به عنوان خطرناک ترین جاهای کیش برای انتقال بیماری هستند؛ زیرا افراد مدتی طولانی در محیط بسته حضور دارند و موضوع فاصله گذاری اجتماعی به درستی رعایت نمی گردد.

این جزیره در خرداد 1400 نیز میزبان توریستان خواهد بود؛ هرچند انتظار می رود که این رقم نسبت به سال های پیش از شیوع کرونا بسیار کمتر باشد. اگر از علاقه مندان سفر به کیش هستید، رعایت پروتکل های بهداشتی نظیر شست وشوی مرتب دست ها، استفاده از ماسک و اجتناب از حضور در فضاهای شلوغ (کنسرت ها و جنگ های شبانه) را مدنظر قرار دهید. همچنین تا حد امکان از تفریح های فضای باز همچون موتورسواری، دوچرخه سواری و تفریح های آبی بهره مند شوید.

آخرین خبر های توریستی را به همراه معرفی بهترین مقاصد و تورهای مسافرتی را از وب سایت رسمی کجارو دنبال کنید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1702

به "آیا سفر به کیش در دوران کرونا ممنوع است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا سفر به کیش در دوران کرونا ممنوع است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید