آیا لبنیات پرچرب می تواند برای قلب مفید باشد؟

به گزارش مجله جاودان، توصیه های قدیمی برای سلامت قلب و عروق این است که لبنیات کم چرب انتخاب کنید، اما تحقیقات نو نشان می دهد که بعضی گزینه ها با چربی بالاتر ممکن است خطرات قلبی را کاهش دهد. ازآنجاکه مصرف لبنیات در سراسر دنیا در حال افزایش است، نتایج چنین تحقیقاتی حائز اهمیت است. این تحقیقات نشان می دهد که چربی اشباع شده ممکن است آن قدر که قبلاً تصور می شد بد نباشد، به شرطی که نوع مناسبی را انتخاب کنید.

آیا لبنیات پرچرب می تواند برای قلب مفید باشد؟

به گزارش خبرنگاران، برای سلامت قلب، معمولاً مصرف لبنیات کم چرب یا بدون چربی توصیه می شود. حتی انجمن قلب آمریکا پیشنهاد می نماید که این امر در خصوص دسرها و بستنی نیز باید رعایت شود.

این پیشنهاد ها ریشه در این باور دیرینه دارند که چون این انتخاب ها سرشار از چربی های اشباع هستند که با افزایش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) مرتبط است، مصرف این غذاها خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. بااین حال یک مطالعه نو نشان می دهد که مسئله آن قدرها هم که به نظر می رسد قطعی نیست.

محققان در این مطالعه تعداد 4150 مرد و زن سوئدی را در اوایل دهه 60 زندگی خود موردآنالیز قراردادند، گروه سنی که در خصوص سلامت قلب و عروق در معرض خطر بالاتری قرار دارند. آن ها سوئد را انتخاب کردند زیرا مصرف لبنیات در آنجا در مقایسه با سایر نقاط دنیا بالاست. این مطالعه یک بازه زمانی 16 ساله را دربرمی گرفت که تعداد افراد مبتلا به سکته مغزی، حمله قلبی و مرگ را در آن دوره تحت نظر داشت.

برای کاهش محدودیت ها درنتیجه محققان به جای درخواست از شرکت نمایندگان برای اعلام آنچه می خوردند و برای کاهش محدودیت های ناشی از آن، به مقدار گیری سطح اسیدهای چرب موجود در خون تکیه کردند که بینش بیشتری در خصوص چربی لبنیات و اثرات آن می دهد. آن ها بعلاوه یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز بر روی 18 مطالعه انجام دادند تا داده های مربوط به جمعیت هایی با میانگین مصرف لبنیات بالاتر و پایین تر را شامل شود.

آن ها دریافتند که برخلاف توصیه های رایج، افرادی که بالاترین مقدار مصرف لبنیات چرب را داشتند با کمترین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی روبرو شدند. اگرچه آن ها به این نتیجه رسیدند که برای تأیید این یافته ها باید تحقیقات بیشتری انجام شود، اما به نظر می رسد نتایج نشان می دهد اگر می خواهید قلب سالمی داشته باشید، ممکن است نیازی نباشد خود را محدود به استفاده از لبنیات کم چرب یا بدون چربی کنید.

انتخاب های مهم!

به گفته نویسنده اصلی این تحقیق، یکی از هشدارها در خصوص یافته های نو این است که همه محصولات لبنی پرچرب نباید به یک مقدار بی ضرر در نظر گرفته شوند.

به طور فزاینده ای با شواهدی روبرو هستیم که نشان می دهد تأثیر غذاهای لبنی بر سلامتی ممکن است بیشتر به نوع آن بستگی داشته باشد تا محتوای چربی. این موضوع در مطالعه اخیر نیز منعکس شده زیرا نشان می دهد که کاهش چربی لبنیات یا اجتناب از لبنیات به طور کامل ممکن است برترین انتخاب برای سلامت قلب نباشد.

از انواع بسیار مفید این نوع لبنیات، انواع تخمیر شده مانند ماست یا کفیر ممکن است بسیار مقوی باشند زیرا می توانند به سلامت روده یاری نمایند که مطالعات قبلی نشان داده سلامت روده با عملکرد بهتر قلب و عروق مرتبط است.

برای مثال مطالعه ای در مجله آمریکایی فشارخون نشان داد مردان مبتلا به فشارخون که حداقل دو وعده ماست در هفته می خورند، 21 درصد کمتر و زنان مبتلا به فشارخون 17 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند.

متخصصان بعلاوه توصیه می نمایند از مصرف محصولاتی که به شدت با قندهای افزوده شیرین شده اند خودداری کنید، زیرا ممکن است مزایایی که محصول برای سلامت قلب دارد را از بین ببرد. برای مثال مطالعه دیگری نشان داده که مصرف بیش ازحد افزودنی های شیرین با خطر بیماری قلبی عروقی، ازجمله مرگ ومیر زودهنگام ناشی از این بیماری مرتبط است.

نقش چربی اشباع شده

مطالعه فوق بعلاوه این سؤال را مطرح می نماید که آیا همه چربی های اشباع شده یکسان هستند یا خیر، اما این اولین مطالعه موردی نیست که رویکرد کاهش چربی ها را زیر سؤال می برد.

تحقیقات قبلی نشان داده انواع مختلف چربی های اشباع شده می توانند به شکل متفاوتی بر سطوح لیپید خون، مانند کلسترول LDL و نسبت کلسترول کل به کلسترول HDL تأثیر بگذارند. این نسبت ها عامل خطرزای مهمی است که ضروری است آنالیز شود چگونه انواع مختلف چربی های اشباع شده بر آن تأثیر می گذارد.

طبق تحقیقات منتشرشده در مجله بین المللی قلب و عروق، این نوع چربی های اشباع شده ای که می خوریم می تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد. محققان داده های حدود 75000 نفر در بریتانیا و دانمارک را با تمرکز بر مصرف چربی اشباع شده و بروز انفارکتوس میوکاردیال در یک دوره 13 تا 18 ساله آنالیز کردند.

آن ها دریافتند خطر بیشتر متوجه افرادی است که در رژیم غذایی خود چربی های اشباع شده با زنجیره طولانی تر مصرف می نمایند که معمولاً این نوع چربی ها در گوشت ها یافت می شود و افرادی که چربی های اشباع شده با زنجیره کوتاه که اغلب در محصولات لبنی دیده می شود، مصرف می نمایند کمتر در معرض خطر قرار دارند.

بر اساس نتایج به دست آمده، جایگزینی مصرف فراوان ترین چربی های اشباع شده - اسیدهای پالمیتیک و استئاریک - با جایگزین های دیگر به ویژه انواع گیاهی می تواند بیشترین فایده را به همراه داشته باشد.

به طورکلی این بدان معناست که می توانید لبنیات پرچرب مصرف کنید، اما مطمئن شوید که گزینه های سالم دیگری ازجمله غلات کامل، میوه ها، سبزی ها و آجیل را نیز به ترکیب رژیم غذایی خود اضافه کنید.

منبع: verywellfit

منبع: فرارو
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2120

به "آیا لبنیات پرچرب می تواند برای قلب مفید باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا لبنیات پرچرب می تواند برای قلب مفید باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید