اندازه گیری غلظت دارو با حسگر زیستی

به گزارش مجله جاودان، محققان دانشگاه یوهانس گوتنبرگ ماینتس آلمان یک حسگر زیستی قابل کاشت فراوری نموده اند که می تواند غلظت نشانگرهای زیستی و داروهای مختلف را در بدن اندازه گیری کند.

اندازه گیری غلظت دارو با حسگر زیستی

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

برخلاف بسیاری از دستگاه های قابل کاشت، حسگر مذکور می تواند ماه ها بدون اینکه توسط بدن رد گردد یا عملکرد خود را از دست بدهد، در زیر پوست قرار بگیرد.

این سیستم از گیرنده نانوذرات طلای استفاده می نماید. لازم به ذکر است این ذرات هنگامی که یک آنالیت به آنها تغییر رنگ می دهند، محققان می توانند این تغییر رنگ را به صورت غیرتهاجمی از خارج بدن تشخیص دهند.

حسگرهای زیستی قابل کاشت که قادرند به مدت طولانی در محل قرار بگیرند کاربردهای بالینی بسیاری دارند. برای مثال می توانند بر غلظت داروها یا نشانگرهای زیستی در بدن نظارت داشته باشند.

با این حال دستگاه های کاشته شده معمولاً پاسخ جسم خارجی را تحریک می نمایند و در نتیجه سبب حمله ایمنی و کپسوله سازی بافت لیفی می گردد که این امر عملکرد حسگر را مختل می نماید.

محققان این مطالعه با در نظر دریافت مسائل این حسگر را که شامل نانو ذرات طلا است و در یک هیدروژل پلیمری واقع شده است، توسعه دادند. هیدروژل به کاهش احتمال دفع سیستم ایمنی یاری می نماید و به عنوان یک بافت مصنوعی در بدن عمل می نماید. نکته جالب توجه این است که رشد بافت به جای آنکه سبب خراب شدن یا تضعیف حسگر جدید گردد باعث عملکرد بهتر آن می گردد چرا که حسگر مذکور برای انجام کارش به آن احتیاج دارد.

ساختار هیدروژل بسیار ریز است. حسگر مذکور مانند یک خالکوبی نامرئی است و محققان آنها را در زیر پوست موش صحرایی بدون مو آزمایش نموده اند. این حسگرها برای شناسایی آنتی بیوتیکی به نام کانامایسین(kanamycin) آماده شدند و به بهترین نحو قادر به انجام این کار برای مدت چند ماه نیز بوده اند.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 14 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1611

به "اندازه گیری غلظت دارو با حسگر زیستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندازه گیری غلظت دارو با حسگر زیستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید