آنالیز نتایج حضور ایران در اجلاس اتحادیه شهرهای در مسیر جاده ابریشم

به گزارش مجله جاودان، ایلنا/ براساس آخرین گزارشات منتشر شده، آنالیز نتایج حضور ایران در اجلاس اتحادیه شهرهای در مسیر جاده ابریشم صورت پذیرفت.

آنالیز نتایج حضور ایران در اجلاس اتحادیه شهرهای در مسیر جاده ابریشم

نشست آنالیز نتایج حضور ایران در اجلاس اتحادیه بین المللی شهرهای در مسیر جاده ابریشم در معاونت توریستی برگزار گردید.

علی اصغر شالبافیان (معاون توریستی) با اشاره به ثبت 54 کاروانسرا در 24 استان گفت: این ثبت می تواند نسبت به سایر ثبت ها برای حوزه توریستی از پتانسیل بالاتری برخوردار باشد، چرا که پهنه گسترده ای را در بر می گیرد و توسعه محصول و برندینگ در استانها را موجب می گردد.

او ادامه داد: از منظرهای مختلف میتوان به ثبت جهانی کاروانسراها نگریست. هر استان می تواند جداگانه به این مهم بپردازد.

شالبافیان در ادامه به نتایج اجلاس اعتلاف شهرهای جاده ابریشم که چندی پیش در چین برگزار گردید، اشاره نمود و گفت: سمنان به نمایندگی از ایران در این اجلاس حضور داشت و توانست معرفی خوبی از ایران ارائه دهد.

امیر کرم زاده (مدیر کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان سمنان) نیز گفت: سمنان با وجود جاذبه های متعدد خوب معرفی نشد. 30 کاروانسرا داریم که از میان آنها 6 کاروانسرا ثبت جهانی شده و با جنگل ابر و راه آهن سراسری تعداد آثار ثبتی ما به عدد 8 می رسد که می تواند عاملی برای جذب توریستان خارجی باشد.

او ادامه داد: چندی پیش سفیر چین از جاده سنگفرش که بخشی از راه ابریشم است، تماشا کرد. کاروانسراها نیز بخشی از این مهم هستند و بازسازی آنهارا در دست داریم. بعلاوه بقایایی از نئاندرتال ها داریم و تپه حصار نیز قابلیت ثبت جهانی دارد. سمنان مهد عرفان است و مجموعه شیخ خرقان و شیخ بسطام در حال طی کردن مسیر ثبت جهانی هستند.

کرم زاده بعلاوه به اجلاس اتحادیه بین المللی شهرهای در مسیر جاده ابریشم اشاره نمود و گفت: تمام این عوامل سبب شد تا سمنان به عنوان نماینده ایران در این اجلاس حاضر گردد. در این میان خواهر خواندگی سمنان با جیانگ شی چین را پیشنهاد دادیم. در شن ژن هم حضور یافتیم و ملاقاتهای b2b داشتیم. به شانگهای هم رفتیم و با 70 آژانس چینی و مقامات آنها ملاقات داشتیم.

بنابراین گزارش، فراوری محتوا و برگزاری رویدادهای مرتبط و حضور در رویدادهای بین المللی از دیگر مواردی بود که برای پیشرفت و معرفی سمنان به عنوان مقصد توریستی به توریستان خارجی معرفی گردید.

حسین موسوی (شهردار سمنان) نیز با اشاره به میراث کهن سمنان گفت: سکونتگاه 63 هزار ساله در سمنان داریم و امیدواریم با توجه به ظرفیتهای موجود بتوانیم سمنان را که به عنوان نماینده ایران در اجلاس اتحادیه بین المللی شهرهای در مسیر جاده ابریشم معرفی گردیده بود، به عنوان مقصد توریستی تبدیل کنیم، چرا که برترین ساختارشکن در حوزه اقتصاد، توریستی است و می تواند منطقه را متحول کند.

شالبافیان در ادامه جلسه به محدود شدن توریستی داخلی و خارجی به بعضی مسیرهای همیشگی و کلاسیک اشاره نمود و گفت: بخشی از بودجه بازاریابی را به معرفی مقاصد تازه اختصاص خواهیم داد. حتی اردبیل به عنوان مرکز کشورهای عضو اکو این فرصت را بوجود آورد که شاهد برگزاری تورهای آشناسازی باشیم و حتی تفاهم نامه اعزام تعداد مشخصی توریست چینی نوشته شد. البته معتقد هستیم باید به بازارهای ورودی به صورت متوازن نگاه کرد و حتی حضور در نمایشگاه های توریستی کشورهای اروپایی را در برنامه داریم. در نمایشگاه ایتالیا جدی تر حضور خواهیم یافت.

او ادامه داد: سمنان، همدان، زنجان، قزوین و بوشهر را در برنامه داریم و اکنون سمنان را مورد آنالیز قرار می دهیم. اقدامات لازم برای سمنان برای جذب توریست چه خواهد بود را آنالیز خواهیم کرد. دبیرخانه اعتلاف شهرهای جاده ابریشم در سمنان شکل گرفته و رسما ابلاغ می گردد. مصوبات شهری خواهیم داشت. در این مسیر معرفی ظرفیتهای سمنان در قالبهای مختلف و به زبانهای مختلف را باید مد نظر قرار داد. فراوری محتوا و برگزاری نشستهای مرتبط را نیز در نظر داریم و اردیبهشت سال آینده نشستی با اعضای اعتلاف خواهیم داشت.

او بعلاوه به زیرساختهای توریستی سمنان و تورهای توریستی اشاره نمود و گفت: باتوجه به فاصله کم سمنان به مبداهایی مانند تهران، میتوان این مقصد را در فهرست تورهای توریستی قرار داد.

تجری (مدیر کل زیرساختهای توریستی) گفت: توسعه زیرساختهای توریستی زمانبر است و باید از الان به فکر آن بود. حتی میتوان تم پارکهایی با رویکرد جاده ابریشم تدارک دید. بعلاوه با سرمایه گذاری میان مدت شهرداری برای چند سال ساخت و سازهای توریستی را از عوارض صدور پروانه معاف نمایند. بعلاوه سمنان یک استان صنعتی است و میتوان از بخش مسئولیتهای اجتماعی آن برای توسعه توریستی استفاده کرد.

جهانشاهی (معاون اداره کل توریستی داخلی) با اشاره به آنکه باید مدلی را تدارک دید که توریستی سمنان توسعه یابد، در ادامه گفت: جامعه سمنان عشایری است و حتی طولانی ترین مسیر کوچ جهان دارد. در این مسیر میتوان جشنواره بین المللی عشایر جاده ابریشم را طراحی کرد.

مهدی بهاروند (رئیس گروه توسعه جاذبه ها و محصولات توریستی) نیز گفت: برای جهانی شدن باید زیرساختها فراهم گردد. نیازسنجی باید انجام گردد و اینکه جاده ابریشم تا چه میزان توانسته احیا گردد و برای مثال در سمنان چه میزان از این جاده قابل تماشا است را آنالیز کنیم. بعلاوه میتوان گذر توریستی ابریشم راه اندازی و کاربری های گذشته را احیا کرد.

سلمانیان (مشاور مدیر کل میراث فرهنگی و توریستی استان سمنان) با اشاره به آنکه باید جامعه را توریست پذیر کرد، گفت: همیشه در بحث ارائه آگاهی به دستگاه های ذیربط کوتاهی نموده ایم. باید مزیت های توریستی را به عموم جامعه معرفی کنیم. بحث امنیت نیز اهمیت زیادی دارد و باید مد نظر قرار گیرد.

منبع: همگردی
انتشار: 27 شهریور 1402 بروزرسانی: 27 شهریور 1402 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2311

به "آنالیز نتایج حضور ایران در اجلاس اتحادیه شهرهای در مسیر جاده ابریشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز نتایج حضور ایران در اجلاس اتحادیه شهرهای در مسیر جاده ابریشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید