تذکر سازمان غذا و دارو به تبلیغات گمراه کننده در حوزه محصولات تراریخته

به گزارش مجله جاودان، مدیرکل امور فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه تبلیغات در حوزه محصولات تراریخته گمراه کننده است، گفت: در تبلیغات، روغن آفتابگردان به عنوان روغن غیرتراریخته معرفی می گردد در حالیکه اصلا در جهان دانه آفتابگردان تراریخته وجود ندارد.

تذکر سازمان غذا و دارو به تبلیغات گمراه کننده در حوزه محصولات تراریخته

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ در تهران از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، دکتر محمدحسین عزیزی با اشاره به اینکه محصولات تراریخته در جهان موافق و مخالفانی دارد، اظهار کرد: فراوری محصولات تراریخته مشمول قوانین بین المللی بوده و تنها منحصر به روغن نیست، اگرچه در کشور ما بیشتر در خصوص روغن صحبت می گردد.

وی اضافه نمود: در خصوص محصولات تراریخته سه موضوع کشت، مصرف و نحوه برچسب گذاری مطرح است، فراورینمایندگان عمده محصولات تراریخته کشورهای امریکا، هند و چین هستند و تا به امروز محصولات تراریخته در ایران کشت نشده است.

مدیرکل امور فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه مصرف محصولات تراریخته در هیچ یک از کشورهای جهان ممنوع نیست، مطرح کرد: کشورهای مختلف قوانین متفاوتی در این حوزه به لحاظ اطلاع رسانی دارند؛ ایران نیز در این زمینه قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا را در خصوص برچسب گذاری اجرا می نماید.

وی با اشاره به اینکه نقش وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تنها در زمینه برچسب گذاری و اطلاع رسانی محصولات تراریخته است، گفت: در بعضی کشورها مانند امریکا و کانادا برچسب گذاری اختیاری است.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، عزیزی توضیح داد: در بعضی کشورها محصولات براساس وجود ژن و DNA در محصول نهایی برچسب گذاری و اطلاع رسانی می گردد، در بعضی کشورهای دیگر نیز براساس مواد اولیه اصلی که محصول نهایی مانند سویا، کلزا و ذرت از آنها فراوری شده، برچسب گذاری می گردد؛ یعنی هر محصولی از دانه های تراریخته فراوری گردد، باید برچسب گذاری گردد که ایران جزو این کشورهاست.

مدیرکل امور فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه برچسب گذاری محصولات تراریخته طبق قانون ششم توسعه الزام شده است، مطرح کرد: در حوزه تبلیغات محصولات غذایی گاهی اوقات ادعاهای نادرست و خلاف واقع مطرح می گردد که بعضی از آنها اصولا موضوعیت ندارد؛ مثلا در خصوص تبلیغات روغن خوراکی، روغن آفتابگردان به عنوان روغن غیر تراریخته معرفی می گردد؛ در حالیکه اصلا در جهان دانه آفتابگردان تراریخته وجود ندارد و به تبع آن بدیهی است که تمام روغن های آفتابگردان فراوریی غیر تراریخته هستند.

وی ادامه داد: همچنین درج عنوان بدون کلسترول روی روغن های نباتی نیز از این دسته تبلیغات محسوب می گردد؛ چراکه روغن های نباتی در اصل فاقد کلسترول بوده و تنها در روغن های حیوانی وجود دارد. درج عنوان بدون اضافه نمودنی روی شیرهای استریل نیز از این دست تبلیغات است، چراکه شیرهای استریل نیازی به اضافه نمودنی ندارند چون داخل آن میکروبی وجود ندارد و دلیلی برای استفاده از اضافه نمودنی و یا نگهدارنده نیست.

به گفته عزیزی، سازمان غذا و دارو به کارخانجاتی که از این شگردها برای گمراهی مصرف نماینده استفاده می نمایند، تذکر داده و سعی دارد که با تعامل مشکل را حل نماید اما در صورت تکرار تخلف با آن ها برخورد می نماید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1204

به "تذکر سازمان غذا و دارو به تبلیغات گمراه کننده در حوزه محصولات تراریخته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تذکر سازمان غذا و دارو به تبلیغات گمراه کننده در حوزه محصولات تراریخته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید