ترمز دلار کشیده شد!

به گزارش مجله جاودان، خبرنگاران: پس از چهار صعود متوالی، ارزش دلار در مقابل بسیاری از ارزها کاهش یافت.

ترمز دلار کشیده شد!

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا ، رویترز نوشت:برخلاف کوشش های بانک مرکزی آمریکا برای افزایش تورم آمریکا، متوسط نرخ تورم عظیم ترین اقتصاد دنیا در 12 ماه منتهی به نوامبر بدون تغییر نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح 1.2 درصد رسید که این نرخ تورم 0.1 درصد کمتر از نرخ مورد انتظار قبلی و کمترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در سه ماهه اخیر محسوب می گردد. بانک مرکزی آمریکا رسیدن به تورم بالای دو درصد را هدف گذاری نموده است.

از طرف دیگر شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا به 853 هزار نفر رسیده که بالاترین رقم ثبت شده سه ماه اخیر بوده است. با بالا باقی ماندن آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در آمریکا، بسیاری از کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای کوچک با حداقل ظرفیت کار می نمایند و استخدام نیروی جدید را متوقف نموده اند.

توزیع نخستین محموله های واکسن کرونا در شماری از کشورها شروع شده است اما در انگلیس که نخستین کشور شروعنماینده واکسیناسیون عمومی بود، بعضی از افراد از واکنش آلرژیک بدن خود به واکسن خبر داده اند که همین مساله نیز باعث شد تا وزارت بهداشت انگلیس از افراد حساس بخواهد تا معین شدن راستی آزمایی این ادعا از واکسن زدن پرهیز نمایند.

بن بست در مذاکرات برگزیت کماکان ادامه دارد و نشریه سان از احتمال سرانجام دادن به مذاکرات توسط دولت بوریس جانسون خبر داده است. در صورتی که طرفین به توافق معینی بر سر چارچوب روابط خود در اینده نرسند باید به قوانین سازمان تجارت دنیای مراجعه نمایند. با وجود این مساله، رشد اقتصادی در اروپا به میزان قابل توجهی تقویت شده است و نظرسنجی انجام شده توسط اتاق بازرگانی آلمان نشان می دهد خوش بینی فعالان اقتصادی این کشور در ماه دسامبر تحت تاثیر اخبار مثبت واکسن کرونا به اوج خود در طول هفت ماه اخیر رسیده است.

مرکز آمار اتحادیه اروپا گزارش نهایی خود از رشد اقتصادی کشورهای اروپایی در سومین فصل سال 2020 را منتشر کرد که بر این اساس متوسط رشد اقتصادی 19 کشور عضو منطقه یورو و 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب مثبت 12.5 درصد و مثبت 11.5 درصد بوده است که این رشد در مقایسه با متوسط رشد سه ماهه قبل در منطقه یورو 34.3 درصد و در سطح اتحادیه اروپا 22.8 درصد افزایش پیدا نموده است. این بهترین عملکرد اقتصادی کشورهای اروپایی از زمان تاسیس اتحادیه اروپا محسوب می گردد.

آمارهای منتشرشده توسط وزارت بازرگانی چین نشان می دهد که صادرات این کشور در ماه نوامبر به بالاترین سطح خود از فوریه 2018 رسیده است که این مساله می تواند رشد اقتصادی این کشور را بیش از پیش تشدید کند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که تراز حسب تجاری این کشور با آمریکا نیز در این ماه مجددا به نفع چین افزایش یافته است. با توجه به این رشد محسوس انتظار می رود اقتصاد چین در سه ماهه سرانجامی سال رشدی فراتر از سایر رقبای خود از جمله آمریکا داشته باشد. یوان یکی از بهترین عملنمودها را در بین ارزهای خارجی در برابر دلار طی ماه های اخیر داشته و ارزش آن از ماه می تا به امروز حدود 10 درصد تقویت شده است.

ذخایر ارزی چین نیز به لطف افزایش صادرات ماه نوامبر به بالاترین سطح خود در چهار سال اخیر رسیده و آن طور که دفتر مدیریت ذخایر ارزی چین اعلام نموده، میزان ذخایر ارزی این کشور با 50 میلیارد دلار افزایش نسبت به ماه قبل به سه تریلیون و 178 میلیارد دلار رسیده است. با این حال تا سرانجام ماه نوامبر چین دارای 110.41 میلیارد دلار ذخایر طلا نیز بوده است که در مقایسه با ماه قبل 48 میلیارد دلار کمتر شده است.

امیدواری ها برای بهبود روابط بین آمریکا و اروپا پس از روی کار آمدن دولت بایدن در ابتدای سال آینده میلادی بیش از پیش تقویت شده است و مقامات اروپایی از بایدن خواسته اند در اجرای پروژه های مورد اختلاف نظیر نورد استریم-2 انعطاف بیشتری از خود نشان دهد. با این حال تحرکات جدید جمهوری خواستار به ویژه در مجلس سنا برای اعمال فشار بیشتر بر روی اروپایی ها و به تعلیق درآمدن این پروژه می تواند روابط آمریکا با اروپا به ویژه اقتصاد اول این قاره یعنی آلمان را بار دیگر با تنش روبرو سازد.

با وجود رویکرد دولت ترامپ در کاستن از شدت کسری تراز حساب تجاری آمریکا که با اعمال تعرفه های وارداتی گسترده و جنگ تجاری با چین نیز همراه بود، این کسری در ماه اکتبر بار دیگر افزایش یافت و به 62.1 میلیارد دلار رسید که دومین کسری تراز حساب تجاری بالا در طول دو سال اخیر محسوب می گردد.

قانون گذاران آمریکایی هنوز نتوانسته اند بسته حمایتی دوم از اقتصاد این کشور در برابر کرونا را عملیاتی نمایند. هر چند که از نظر اقتصادی شرایط برای مقابله با کرونا خیلی رضایت بخش نیست اما در حوزه دارویی پیشرفت های جدیدی به دست آمده است و انگلیس نیز مجوز لازم برای استفاده از واکسن ساخت شرکت فایزر در این کشور را صادر نموده است. انتظار می رود تا سرانجام فصل بهار کار واکسیناسیون مقدماتی در آمریکا و اروپا به سرانجام برسد که در مرحله نخست سالمندان و گروه های حساس آسیب پذیر در برابر بیماری را در بر خواهد گرفت.

تا به امروز بیش از 70 میلیون و 475 هزار و 592 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و 584 هزار و 359 نفر جان خود را از دست داده اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 298 هزار و 228 نفر، برزیل با 179 هزار و 63 نفر، هند با 142 هزار و 212 نفر، مکزیک با 111 هزار و 655 نفر و انگلیس با 63 هزار و 82 نفر بوده است.

شدت دریافت سرعت شیوع کرونا باعث شده است تا شاهد رقم خوردن رکوردهای جدید از مرگ و میر روزانه ویروس کرونا باشیم تا جایی که روز دوم دسامبر با ثبت از 12 هزار و 431 فوتی در یک شبانه روز رکورد قبلی را که مربوط به روز یادهم نوامبر با 11 هزار و 10 قربانی بود، شکست.

کیت جوکیس- استراتژیست ارزی بانک سوسیت ژنرال گفت: به زبان ساده از نظر معامله گران ارزش فعلی دلار بیش از حدی است که باید باشد و برای همین فکر می کنم روزهای بد دلار ادامه دارد. بازارها به آن چه در حوزه سیاست گذاری پولی رخ می دهد واکنش نشان می دهند و با شرایط فعلی فشار زیادی روی دلار است. در مقایسه با ماه های ابتدایی سال جذابیت دلار برای بسیاری از معامله گران کاهش پیدا نموده است.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای دنیای را اندازه می گیرد، در معاملات امروز با 0.25 درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح 90.852 واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل 1.122 دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت سرانجامی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

ارزهای اروپایی

در تازه ترین دور از معاملات، پوند با 0.67 درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای 1.328 دلار مبادله شد. یورو 0.48 درصد بالا رفت و با ورود به کانال 1.21 به 1.212 دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با 0.04 درصد افزایش به 104.263 ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای 1.327 دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل 6.545 یوان چین اعلام شد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1399

به "ترمز دلار کشیده شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترمز دلار کشیده شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید