جاده چالوس به خاطره ها می پیوندد؟

به گزارش مجله جاودان، جاده چالوس یکی از محورهایی است که هر ایرانی از آن خاطره ای دارد، خاطره ای به عمر 88 سال و حالا در روزهایی مقارن با زمان راه اندازی این محور قدیمی و تاریخی است، کارشناسان و مسئولان بر این باورند که باید هر چه سریعتر برای حفظ و بقای آن فکری نمایند تا مانند مسیرهای کوهستانی مشابه در جهان به موزه تبدیل گردد نه اینکه به خاطره ها بپیوندند.

جاده چالوس به خاطره ها می پیوندد؟

به گزارش خبرنگاران، جاده چالوس که امروز از آن با نام محور قدیم کرج -چالوس یاد می گردد، آذر ماه سال 1312 افتتاح شد و پس از پنج سال یعنی در سال 1317 تونل کندوان در آن احداث شد، این محور که در روزهای گذشته 88 ساله شد، با مشکلاتی دست و پنجه نرم می نماید و دردسرهایی برای راهداران و مردم ایجاد نموده که به گفته مسئولان و کارشناسان باید هر چه سریعتر برای آن فکری کرد تا این محور قدیمی به جای تبدیل شدن به موزه و یک مکان جهانگردی تبدیل به خرابه و خاطره ای تمام شده برای مردم ایران نگردد.

جاده چالوس یکی از مهمترین محورهای دسترسی به شمال ایران برای مردم تهران و کرج است که از شهر کرج در استان البرز آغاز و به چالوس در مازندران وصل می گردد. بعضی این جاده را یکی از زیباترین جاده های جهان می دانند. محور چالوس - کرج از بی نظیرترین منظره ها و چشم اندازهای بکر و طبیعی و از پرطرفدارترین جهتهای منتهی به شمال کشور بوده که همین امر گاهی سبب ترافیک های سنگین در تعطیلات می گردد و این جاده را به جاده های پر رفت و آمدترین محورهای مواصلاتی تبدیل نموده است.

با این وجود اما جاده چالوس هر سال که از عمرش می گذرد فرسوده تر شده و تعداد مسدودی های موقت کوتاه مدت و میان مدت آن در سال به ویژه در روزهای زمستان بیشتر و بیشتر می گردد؟ اما در این میان راه چاره چیست؟ آیا باید برای نوسازی یا بازسازی آن هزینه و اعتبار بیشتری خرج کرد؟ تعریض آن راه چاره اصلی است یا آنکه باید آن را برای آیندگان و به عنوان نمادی تاریخی نگه داری کرد؟

فرهاد مهریاری - مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات و راهدارخانه های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای- در این باره به خبرنگاران گفت: محور چالوس در نوع خودش و در زمانی که ساخته شده بی نظیر است و آن را باید با راه های مشابه ای که در جهان ساخته شده مقایسه کنیم. شبیه به این جهت در چند نقطه اروپا از جمله آلمان و یونان و در آسیا و آمریکا وجود دارد اما در حال حاضر بیشتر این راه ها به جز تعداد معدودی از آن ها از زیر بار ترافیکی خارج شده اند و به عنوان نماد و قدمت راهسازی در کشور از آن ها نگه داری می گردد.

آزادراه تهران-شمال جایگزینی ضروری برای جاده چالوس

وی اضافه نمود: در کشورهای دیگر از این جهتهای کوهستانی زیبا و با قدمت بالا به عنوان نمونه و جهتهای تفرجگاهی و تفریحی استفاده شده و در قالبی مانند موزه از آن ها بهره برداری می نمایند. البته در ایران نیز آزادراه تهران-شمال محور جایگزینی است که در حال ساخت و بهره برداری بوده و می توان پس از تکمیل آن همین برنامه ریزی را برای جاده چالوس داشت. البته در آینده باید مانند کشورهای دیگر برای نگه داری از این محور آن را تبدیل به موزه راه، پارک یا محدوده جهانگردی بزرگی کرد تا با دریافت ورودی از مردم و جهانگرد ها هزینه های نگه داری از آن تامین گردد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات و راهدارخانه های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای ادامه داد: یکی از راه چارهها برای حفاظت از محور چالوس این است که بتوانیم محدودیت های عبور و مرور بیشتری در آن اعمال کنیم که البته طی سالیان گذشته این اتفاق تا حدودی اتفاق افتاده است و به عنوان مثال عبور و مرور برای تریلی ها و اتوبوس ها با ممنوعیت و محدودیت های بسیاری روبرو شده است. البته باید سعی کنیم تا در زمان هایی که بارش های سنگین، طوفان یا بهمن در این محور رخ می دهد، عبور و مرور در آن را قطع کنیم تا برف روبی، نمک پاشی و دیگر اقداماتی که در نهایت به این محور آسیب می رساند در آن اتفاق نیافتد. چرا که هر گونه تغییر و دست بردن در این جاده می تواند آسیب زا باشد.

مهریاری با بیان اینکه نباید دست به طبیعت جاده چالوس دست زد، گفت: بر خلاف اعتقاد بعضی افراد، نمی توان به جاده چالوس دست زد. یعنی نمی توان آن را تعریض یا اصلاح کرد چرا که کل بافت و ساختار هندسی اش بهم می خورد و دیگر نمی توانید پیچ های تند و پشت سر هم آن را داشته باشید. به عنوان مثال هزار چم به خاطر شکل هندسی اش به هزار چم معروف شده است چنین جاده ای را هیچ وقت و در هیچ جای جهان تعریض نمی نمایند.

وی تاکید نمود: مهمترین و برترین راه چاره برای حفاظت از جاده چالوس ساخت هر چه سریعتر محور جایگزین و استفاده از محور قدیم به عنوان جهتی تابستانه است. چرا که با توجه به سنی که دارد در بقیه مواقع نباید به این راه زیاد دست زد. سنگ های بالادست این محور با هوازدگی روبرو شده و در بارش های آینده شاهد ریزش های بیشتر در این محور خواهیم بود.

اعتبار 70 میلیاردی برای روسازی جاده چالوس

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات و راهدارخانه های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اظهار کرد: البته روسازی و به سازی محور چالوس برای استفاده تا بهره برداری کامل از آزادراه تهران-شمال می تواند یکی از راه چارههای کوتاه مدت باشد اما در شرایط کنونی این کار به ازای هر کیلومتر به حدود یک میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد و در حال حاضر حدود 70 کیلومتر از این محور احتیاج به اجرای این عملیات دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1948

به "جاده چالوس به خاطره ها می پیوندد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاده چالوس به خاطره ها می پیوندد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید