جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 19 بهمن ماه 99

به گزارش مجله جاودان، شاخص کل امروز کار خود را با جهش 22 هزار واحدی آغاز کرد. در ابتدای معاملات و در کمتر از چند دقیقه هجوم خریداران برای نماد های مختلف به حدی بالا بود که در مدت کوتاهی اغلب نماد های شاخص ساز شاهد تشکیل صف خرید هستند. بعد 30 دقیقه از آغاز بازار شاخص کل 1.92 درصد رشد نموده و شاخص هم وزن 45 صدم درصد. موضوعی که نشان می دهد شرکت های عظیم امروز شرایط خیلی بهتری دارند. از جمله آن ها می توان به فولاد، فملی، شستا، فارس، شپنا، وبملت و خودرو اشاره نمود که بیشترین تاثیر را روی رشد شاخص کل گذاشته اند. رشدی که نشان می دهد سهامداران بورس از تصمیمات پرحاشیه روز گذشته شورای عالی بورس یعنی اعمال دامنه نوسان غیرمتقارن منفی 2 تا مثبت شش درصدی از روز شنبه استقبال می نمایند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 19 بهمن ماه 99

استقبال بورس از دامنه نوسان غیرمتقارن

به گزارش خبرنگاران، در ساعات ابتدایی معاملات امروز انگار که سهامداران از تصمیمات شورای عالی بورس و دامنه نوسان نامتقارن استقبال نموده باشند، شاهد بازاری سبزرنگ هستیم. در این بازار از مجموع 314 نماد بورسی معامله شده، 251 نماد فرایند صعودی دارند و تنها 63 نماد در مدار نزولی حرکت می نمایند. همچنین در بازار فرابورس از مجموع 216 نماد معامله شده در ساعات ابتدایی، 133 نماد سبزنگ هستند و شاهد کاهش قیمت سهام در 83 نماد هستیم.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز یکشنبه 19 بهمن ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

با خبر اعمال دامنه نوسان غیرمتقارن از روز شنبه هفته آینده، انگار که کل سهام موجود در بورس به طور ناگهانی ارزنده شده باشند، شاهد تشکیل صف های خرید سنگین در نماد های مختلف هستیم. درست یک روز بعد از بازار سراسر قرمزرنگی که در آن حقوقی ها حدود دو هزار میلیارد تومان سهام را از صف های فروش خریدند. در بازار امرزو صندوق های سرمایه گذاری که عموما بدون دامنه نوسان و بعضا با دامنه 10 درصدی معامله می شوند، بهترین شرایط را در بین گروه های مختلف دارند. پالایش و دارایکم بعد از چند روز ریزش مداوم، دوباره به صف خرید برگشته و 10 درصد افزایش قیمت پیدا کردند. تقریبا تمام صندوق های سرمایه گذاری سهامی امروز بیش از پنج درصد و بعضا مثل آوا بیش از 10 درصد افزایش قیمت را تجربه می نمایند. گروه خودرو و ساخت قطعات امروز سراسر سبزرنگ است. خساپا، خودرو، خگستر و خپارس صف خرید دارند و تنها چند نماد از جمله خنصیر، خفنر، خکرمان و خکار با فرایند صعودی بازار همراهی نمی نمایند. در بین فلزات اساسی شاهد تشکیل صف خرید برای فملی و فولاد و نماد های کوچک و متوسط فلزی هستیم. زنگان، کویر و فمراد از معدود نماد های قرمزرنگ فلزی به حساب می آیند. محصولات شیمیایی به جز شتوکا تماما در مدار صعودی افتاده و برای اغلب نماد های گروه صف خرید تشکیل شده است. فرآورده های نفتی، بانک ها و موسسات اعتباری، سرمایه گذاری ها، سیمانی ها، هولدینگ ها، استخراج کانه های فلزی، بیمه ها، فعالیت های کمکی به نهاد های اقتصادی، کاشی و سرامیک و عرضه برق و گاز از جمله گروه های سراسر سبزرنگ بازار امروز هستند. در هر گروهی نماد های عظیم شرایط بهتری نسبت به نماد های کوچک دارند.

40 درصد بازار قفل در صف خرید

صف های خرید رفته رفته با ادامه فرایند معاملات بیشتر و عظیمتر شدند تا نهایتا در ساعات سرانجامی معاملات امروز شاهد تشکیل صف خرید برای 265 نماد یعنی 41 درصد بازار سرمایه هستیم. ارزش کل صف های خرید در این ساعات به حدود سه هزار و 308 میلیارد تومان می رسد. در بازار صعودی امروز، 98 نماد یعنی 15 درصد بازار صف فروش دارند و ارزش مجموع صف فروش آن ها رقمی حدود هزار و 414 میلیارد تومان است.

پالایش؛ سنگین ترین صف خرید بازار

صندوق ETF پالایشی یکم امروز در صدر فهرست سنگین ترین صف های خرید قرار گرفته. با توجه به دامنه نوسان دوبرابری این صندوق، شاهد افزایش 10 درصدی قیمت هر واحد آن به حدود هشت هزار تومان هستیم. ارزش صف خرید تشکیل شده برای صندوق پالایش در ساعاتی سرانجامی معاملات به حدود 250 میلیارد تومان می رسد. دارا یکم با شرایط مشابه در رتبه دوم سنگین ترین صف های خرید قرار گرفته و ارزش صف این صندوق دولتی تقریبا 190 میلیارد تومان است. شپنا و خساپا هم با صف خرید 125 میلیارد تومانی در کنار یکدیگر در رتبه سوم قرار دارند. وتجارت، شستا، فولاد، کزغال، سپیدار، رافزا و غگیلا دیگر نماد های دارای صف خرید سنگین در بازار امروز هستند.

کدما؛ سنگین ترین صف فروش بازار

بازار سبزرنگ امروز، علاوه بر صف های خرید، صف های فروش سنگین هم دارد. از نمونه آن ها کدما است که حالا بیش از یک هفته است که در فهرست سنگین ترین صف های فروش خودنمایی می نماید و امروز هم با صف 65 میلیارد تومانی در صدر این فهرست قرار گرفته است. کساوه با صف فروش 43 میلیاردی و قثابت با صف فروش 30 میلیاردی در رتبه های دوم و سوم ایستاده اند. گدنا، چخزر، زنگان، بپاس، شتوکا، حتوکا، داسوه، وسخراج و کسرام دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین در بازار امروز هستند.

جهش 35 هزار واحدی، اولین واکنش بورس به دامنه نوسان غیرمتقارن

شاخص کل بورس تهران در سرانجام معاملات امروز یکشنبه 19 بهمن ماه با جهش 35 هزار و 150 واحدی به رقم یک میلیون و 170 هزار و 497 واحد رسید. این اولین واکنش سهامداران به مصوبه روز گذشته شورای عالی بورس درباره تغییر دامنه نوسان قیمت سهام به منفی دو تا مثبت شش درصد به حساب می آید که قرار است از شنبه 25 بهمن ماه اجرایی گردد. امروز شاخص کل به لطف صف های خرید سنگین در نماد های شاخص ساز مثل فارس، فولاد، فملی، شستا، کگل، کچاد و تاپیکو، 3.1 درصد افزایش داشت، اما شاخص هم وزن به رشد 1.2 درصدی بسنده کرد.

نقشه بازار در سرانجام معاملات روز یکشنبه 19 بهمن ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار در سرانجام معاملات نشان می دهد صندوق های ETF تا ساعات سرانجامی صدرنشینی خود را به عنوان برترین گروه صنعت از نظر ارزش معاملات حفظ کردند. پالایش و دارا یکم با صف خرید به کار خود سرانجام دادند و دیگر صندوق های سهامی بعضا با رشد بیش از 10 درصدی روبرو شدند. در گروه فلزات اساسی نماد های عظیم مثل فولاد، فملی و ذوب با معاملات نه چندان چشمگیر در کنار دیگر نماد های گروه رشد پنج درصدی را پشت سر گذاشتندو کویر، زنگان، فنوال، فنورد و فمراد از معدود نماد های قرمز گروه فلزی بودند. امروز شرایط برای شرکت های انبوه سازی پیچیده بود. برخی مثل کرمان، ثشاهد، ثاخت، ثاباد و ثامید رشد قابل توجهی داشتند و برخی دیگر مثل وآذر، ثنوسا، ثنور، ثاصف ها و وتوس نزولی بودند. در گروه خودرو و ساخت قطعات، نماد های خودرو، خساپا، خگستر، خپارس و خزامیا به عنوان عظیمان گروه صف خرید داشتند. البته در بینشان خرینگ، خکرمان و خنصیر نزولی بودند. در بازار امروز محصولات شیمیایی، غذایی ها، سیمانی ها، سرمایه گذاری ها، حمل و نقل، بانکی ها، بیمه ها، فرآورده های نفتی، هولدینگ ها و عرضه برق و گاز و ... عموما سبزرنگ بودند. در طرف مقابل هتل و رستوران، ماشین آلات و محصولات کاغذی از معدود گروه های قرمزرنگ بازار به حساب می آمدند.

افزایش نسبی ارزش معاملات به 12 هزار میلیارد تومان

معامله گران بورس امروز حدود شش میلیارد و 200 میلیون سهام و اوراق اقتصادی را در قالب 808 هزار معامله به ارزش شش هزار و 904 میلیارد تومان دادوستد کردند. با در نظر دریافت معاملات پنج هزار و 765 میلیارد تومانی فرابورس، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به حدود 12 هزار و 669 میلیارد تومان می رسد. این رقم نسبت به روز گذشته کمی افزایش داشته، اما با توجه به قفل شدن نصف بازار در صف خرید، رقم پایینی به حساب می آید. نمادهای غزر، ولپارس، شستا، آسیا، امین، ثبهساز و ثامید امروز پرتراکنش ترین نمادهای بورسی بودند و این فهرست در فرابورس در اختیار سپیدار، زملارد، وسپهر، شاروم، کزغال، سمگا و بپیوند بود.

ورود پول به بورس بعد از 10 روز

آنالیز تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی در بازار نشان می دهد امروز سهامداران حقیقی بعد از 10 روز خروج مداوم پول، دست به خرید سهام زدند و شاهد ورود 331 میلیارد تومان پول جدید به بورس بودیم. بیشترین ورود پول حقیقی امروز برای نماد های شفن، سخاش، وپارس، توریل، شپدیس، مبین، شستا، بترانس، شتران و غبهار بود و در طرف مقابل در نماد های خساپا، فایرا، واحیا، سمگا، وشهر، میدکو، تکشا، دفارا، خاور و وزمین شاهد خروج پول بودیم

منبع: فرارو
انتشار: 17 اسفند 1399 بروزرسانی: 17 اسفند 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1499

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 19 بهمن ماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 19 بهمن ماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید