خانه امن برای شناگران

به گزارش مجله جاودان، پس از اتفاق هایی که درباره دریافت استخر قهرمانی آزادی از فدراسیون شنا و واگذاری آن به بخش خصوصی یا فدراسیون نجات غریق افتاد، جلسه ای بین وزارت ورزش، فدراسیون شنا و شرکت توسعه و تجهیز برگزار گردید که در آن محمدرضا داورزنی معاونت ورزش قهرمانی و سایر مسئولان وزارت تاکید کردند این استخر برای ورزش قهرمانی است و باید در اختیار شناگران تیم ملی و فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو باشد.

خانه امن برای شناگران

گویا در این نشست وزارت ورزش و جوانان بر حفظ استخر آزادی به عنوان خانه شناگران و کمپ تیم های ملی شنا و شیرجه، تاکید نموده. البته قرار بر این است که جلسه ای با حضور رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو و مسئولان وزارت جهت هماهنگی بیشتر درباره این موضوع و معین تکلیف نهایی، هفته آینده برگزار گردد.

***

آغاز هفته و سال، طوفانی برای شنا بود و حالا که به آخر هفته نزدیک شده ایم، کمی شرایط بهتر شده است. در اولین روز بعد از تعطیلات نوروزی بود که مصاحبه تند سمیع زاده، زنگ خطر را به صدا درآورد و معین شد که اتفاقی عجیب افتاده و استخر قهرمانی آزادی به بخش خصوصی واگذار شده است. بعد از مصاحبه مسوولان استادیوم آزادی، دریچه ای دیگر در این ماجرا باز شد با این محور که استخر به فدراسیون نجات غریق واگذار شده و قرار است از یکم اردیبهشت در اختیار این فدراسیون قرار گیرد. این اظهارنظر ماجرا را عجیب تر کرد، چرا که معین نبود فدراسیون نجات غریق برای چه کاری استخری به عمق 7 متر را احتیاج دارد؟ مسوولان استادیوم آزادی از عدم تمایل مسوولان شنا برای در اختیار داشتن این استخر گفتند و در ادامه زمانی مسئله عجیب تر شد که فدراسیون نجات غریق هم بیان کرد که اصلا درخواستی برای در اختیار داشتن این استخر مطرح نموده اند. این اظهار نظر زمانی جالب تر شد که دبیر فدراسیون نجات غریق گفت: استخری به عمق 7 متر به چه کار ما می آید؟

این اتفاق ها در شرایطی پشت سر هم افتاد که مجموع اش نشان داد اتفاقی بر خلاف آنچه مسوولان استادیوم آزادی می گویند، در جریان است و همین جا بود که اهالی شنا از وزارت ورزش درخواست کردند که به موضوع ورود نمایند.

البته بعید است مسوولان مجموعه آزادی تصمیمی گرفته باشند که مسوولان شرکت تجهیز و نگهداری اماکن ورزشی از آن بی اطلاع باشند، اما به هر حال نشستی مشترک بین رییس فدراسیون شنا و معاون قهرمانی وزارت ورزش برگزار شده که گویا نتایج مثبتی در پی داشته است.

بعد از برگزاری این نشست حرف از بازگردان خانه شناگران به آنها است اما با توجه به تجربه ای که از اتفاق های قبلی باقی مانده، تا این موضوع صد در صد نشده، نمی توان با اطمینان درباره اش حرف زد، اگرچه محسن رضوانی خوش بین است و امیدوار.

رضوانی بعد از این نشست، می گوید: جسله مشترکی با دکتر داورزنی، معاون ورزش قهرمانی داشتم و با صحبت هایی که مطرح شد، به نظرم این مشکل 99 درصد حل شده است. ما همیشه به تعهدات مان در قبال این مجموعه عمل نموده ایم و الان هم متعهد می شویم که خلاف توافق، کاری انجام ندهیم.

موضوع درآمدزایی فدراسیون شنا از این استخر که به نظر می رسد یکی از مواردی بوده که مسوولان مجموعه آزادی را بر آن داشته تا برای دریافت استخر، وسوسه شوند، محل سوال است که رضوانی درباره اش می گوید: در استخر آزادی تعدادی کارمند و مربی حضور دارند که باید به آنها حقوق داد. بنابراین فقط مبلغ کمی از بچه ها بابت تمرین شان گرفته می گردد. مثلا برای 24 جلسه، 20 هزار تومان. که البته این مبلغ هم به بهانه های مختلف در بیشتر موراد گرفته نمی گردد. مثلا اگر کسی قهرمان لیگ شده باشد، پرداخت نمی نماید یا مثلا شرایط دیگری داشته باشد، با 50 درصد تخفیف پرداخت می نماید. پس پولی که بچه ها می دهند، عملا چیزی نیست و هزینه های استخر به گونه ای دیگر تامین می شوند. ضمن اینکه ما رقمی ثابت را به صورت سالیانه به عنوان مبلغ اجاره استخر پرداخت می کنیم که رقم قابل توجهی است. اصلا از این استخر نمی توان درامدزایی زیادی داشت؛ چون فقط محل تمرین شناگران حرفه ای است. استخر درآمدزایی، استخر زیر پله بوده که هفت هشت سالی می گردد که تعمیرش طول کشیده و هنوز اماده نیست. اگر قرار به درامدزایی است، از آنجا می توان درآمدزایی کرد، نه استخری که اصلا برای آموزش کارآیی ندارد و فقط باید برای تمرین از آن استفاده گردد.

او درباره شرایطی که فدراسیون استخر 9 دی را دارد، نیز توضیحاتی می دهد: طبق اسنادی که موجود است، 25 سال بهره برداری از این استخر به فدراسیون شنا واگذار شده و بعد از این مدت هم باید با دریافت مبلغی به عنوان اجاره، این استخر در اختیار فدراسیون باشد. در خصوص نحوه ساخت این استخر هم اطلاع دارید. این استخر ابتدا درباره دکتر بانکی، ساخته شد و 15 درصد باقیمانده هم در سال 88 توسط فدراسیون شنا تکمیل شد. پس تقریبا تمام هزینه های مربوط به ساخت این مجموعه توسط فدراسیون شنا پرداخت شده است اما چون زمین اش برای وزارت ورزش بوده، با این شرایط دراختیار ما قرار گرفته است. فدراسیونی با این جامعه مخاطب زیاد، دو استخر در شرق و غرب دارد و با این کمبود توانسته موفقیت هایی داشته باشد. آیا این دو استخر زیاد است؟

رییس فدراسیون شنا در بخشی دیگر از صحبت هایش با جمع بندی انچه در این چند روز رخ داده، می گوید: به هر حال ما شرایط خود را بیان کردیم و گفتیم که استخر آزادی لباس فدراسیون است و هرکسی که رئیس باشد، این استخر باید بنا به دلایلی در اختیار فدراسیون باشد. مسئولان شرکت توسعه و تجهیز هم موضوعاتی را مطرح کردند و در نهایت قرار شد جزئیات قرارداد طی روزهای آینده نوشته و به امضای طرفین برسد تا استخر در اختیار فدراسیون شنا باشد.

ماده 88 و ادامه دردسرهای فدراسیون ها

رضوانی در حالی امیدواراست دیگر مسئله ای پیش نیاید که نمی توان از کنار موضوعی که چند سالی است در ورزش باب شده، به راحتی گذشت. قانون 88 و موضوع واگذاری به بخش خصوصی، اصلی است که باید مورد توجه باشد، اما صحبت با روسای فدراسیون های رشته های مختلف حکایت از وجود مسائل زیادی در بدنه ورزش دارد. فدراسیونی که کار قهرمانی وظیفه اش است و باید در حوزه همگانی نیز فعالیت کند، حداقل به یک مجموعه مستقل احتیاج دارد تا بتواند برنامه هایش را از پیش ببرد؛ اما امروز بیشتر فدراسیون ها با اجرای ماده 88 دچار مشکل هستند، در حالیکه باید هزینه های زیادی را بابت اجاره مکانی که باید در اختیار تیم های ملی باشد، پرداخت نمایند. این موضوع در امسال برای فدراسیون ها دردسر بیشتری ایجاد می نماید؛ چراکه هزینه هایش چند برابر شده و اعتبارشان برای امسال تغییر چندانی ننموده است. این در شرایطی است که فشارهای اینچنینی نیز به فدراسیون ها وارد می گردد و با این اوصاف باید پرسید که چطور این انتظار وجود دارد که فدراسیونی بتواند گام به گام با برنامه ها پیش برود و در راستا توسعه باشد؟

درخواست روسای هیات های شنا برای برگزاری مجمع فوری

اجرای خواسته هیات ها بعد از ماه رمضان

تعدادی از روسای هیات های استانی شنا درباره موضوع واگذاری اماکن ورزشی بویژه استخرها به بخش خصوصی و یا سایر ارگان ها خواهان تشکیل مجمع فوری شدند.

پس از اتفاقاتی که درخصوص واگذاری استخر آزادی به فدراسیون نجات غریق رخ داد و سر و صدایی که در این رایطه راه افتاد، تعدادی از روسای هیات های استانی شنا درباره موضوع واگذاری اماکن ورزشی بویژه استخرها به بخش خصوصی و یا سایر ارگان ها خواهان تشکیل مجمع فوری شدند.

محسن رضوانی در واکنش به این درخواست گفت: بسیار خوشحالم که می بینم روسای استانی هم دغدغه دارند و پیگیر این موضوعات هستند. بعضی از آنها درخواست داشتند تا مجمع فوری با موضوع آنالیز سخت افزارهای موجود برگزار گردد. کوشش می کنیم تا بعد از ماه مبارک رمضان درخواست آنها را اجرایی کنیم و بتوانیم با برنامه جلو برویم.

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 14 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 187

به "خانه امن برای شناگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه امن برای شناگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید