خبرنگاران مقابله با بیابانزایی در بیش از 6هزار هکتار از اراضی قزوین انجام می گردد

به گزارش مجله جاودان، قزوین-خبرنگاران- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین گفت: عملیات مقابله با بیابان زایی امسال در سطح 6 هزار و 400 هکتار از اراضی ملی در معرض تهدید استان انجام خواهد شد.

خبرنگاران مقابله با بیابانزایی در بیش از 6هزار هکتار از اراضی قزوین انجام می گردد

محسن قاسم زاده روز آدینه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با اعلام این خبر اضافه نمود: قرق اراضی رو به بیابانی با هدف تقویت پوشش گیاهی در این مناطق مهم ترین برنامه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین در راستای مقابله با بیابانی شدن اراضی ملی در امسال به شمار می رود.

این مسوول گفت: قرق اراضی رو به بیابانی و ممنوعیت ورود دام به آنها در سطح 6 هزار هکتار انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه مدیریت روان آب ها و ذخیره آنها و همچنین نزولات آسمانی به وسیله ایجاد حفره های هلالی در کنار بذرپاشی از دیگر برنامه های مهم ما در راستای مقابله با بیانی شدن اراضی ملی است که امسال در این رابطه 400 هکتار عملیات درنظر گرفته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین همچنین گفت: سال گذشته بخشی از جنگل های طاقزار در شهرستان بویین زهرا که سالیان گذشته با هدف مقابله با بیابانی شدن اراضی ایجاد شده بودند دچار آسیب شدند و امسال برای پیشگیری از این گونه حوادث طرح ایجاد آتش بر را پیاده می کنیم.

وی ادامه داد: در این طرح اراضی جنگلی یاد شده به بلوک های مختلف تقسیم خواهند شد و در میان آنها آتش بر ایجاد می گردد که وسعت آن حدود 100 کیلومتر خواهد بود و با این کار در صورت وقوع حریق از گسترش آن به بخش های دیگر جنگل جلوگیری می گردد.

این مسوول با اشاره به کاهش بارندگی ها در امسال و ضرورت حساسیت بیشتر در بهره برداری از منابع آب و خاک در چنین شرایطی، گفت: با این وجود کار سختی در رابطه با حفظ پوشش گیاهی مراتع و مقابله با بیابانی شدن اراضی داریم و در این زمینه بیش از هر زمان دیگری نیازمند مشارکت و همراهی دامداران و کشاورزان و جوامع محلی هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه طی سالیان اخیر فعالیت های بی نظیری در زمینه مقابله با بیابانی شدن اراضی ملی در سطح کشور و استان قزوین اجرا شده است، اضافه نمود: تا به امروز در 12 هزار هکتار از اراضی بیابانی استان قزوین گیاهان و نهال های مقاوم به خشکی کاشته شده که از این میزان بیش از پنج هزار هکتار طی هشت سال گذشته اجرا شده است.

استان قزوین دارای 853 هزار و 485 هکتار مرتع، 29 هزار و 150 هکتار بیابان و 28 هزار و 157 هکتار جنگل است که مجموع آنها اراضی ملی استان را تشکیل می دهند.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 خرداد 1400 بروزرسانی: 9 خرداد 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1656

به "خبرنگاران مقابله با بیابانزایی در بیش از 6هزار هکتار از اراضی قزوین انجام می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مقابله با بیابانزایی در بیش از 6هزار هکتار از اراضی قزوین انجام می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید