دانشمندان یک تست ساده 4 دقیقه ای مقدار گیری خلاقیت ابداع نموده اند که بد نیست شما هم آن را امتحان کنید

به گزارش مجله جاودان، چه چیزی یک فرد را خلاق تر از دیگری می نماید؟ تعریف خلاقیت سخت است و شاید حتی میزان گیری آن سختتر باشد، اما در سال 2021، دانشمندان تصور می نمایند که روش بسیار ساده ای برای ارزیابی حداقل یک جنبه از آن پیدا نموده اند.

دانشمندان یک تست ساده 4 دقیقه ای مقدار گیری خلاقیت ابداع نموده اند که بد نیست شما هم آن را امتحان کنید

این آزمایشی است که می توانید در عرض چند دقیقه انجام دهید و زمانی برترین نتیجه را دارد که از نحوه عملکرد آن اطلاعی نداشته باشید!

در این تست از افراد خواسته می گردد 10 نام را نام ببرند که تا حد امکان از نظر معنی از هم فاصله داشته باشند. برای مثال، گربه و کتاب بیشتر از گربه و سگ متفاوت هستند.

سپس یک الگوریتم رایانه ای این فاصله معنایی را مقدار گیری می نماید. بر اساس تجزیه و تحلیل پاسخ های 8914 داوطلب، DAT حداقل به همان خوبی رو ش های فعلی برای پیش بینی خلاقیت در یک فرد است.

محققان در مقاله 2021 خود نوشتند: تئوری های متعدد نشان می دهد که افراد خلاق می توانند ایده های متفاوت تری ایجاد نمایند. پس ذکر نام کلمات نامرتبط و سپس مقدار گیری فاصله معنایی بین آنها می تواند به عنوان معیاری عینی برای تفکر واگرا عمل کند.

روش های جایگزین را هم شاید بدایند. مثلا ذکر استفاده های متنوع و دور از انتظاری که می توان از یک جیز کرد یا پر کردن شکاف ارتباطی دو کلمه با گذاشتن یک کلمه سوم .

معلوم شده که اینها در ارزیابی خلاقیت به مقدار ابزارهای پیچیده تر مفید هستند. علاوه بر این، این داده ها نشان می دهند که به نظر می رسد اثربخشی آن در جمعیت های مختلف می تواند اعمال می گردد و آن را برای نظرسنجی های مقیاس بزرگ مناسب می نماید.

مزایای کلیدی تست تازه DAT این است که تکمیل آن ساده و سریع است و به هیچ نوع ارزیابی انسانی احتیاج ندارد، که ممکن است باعث سوگیری گردد. با این حال، محققان به این نکته اشاره نموده اند که همه جنبه های خلاقیت را مقدار گیری نمی نماید.

جی اولسون روانشناس از دانشگاه هاروارد در بیانیه ای در سال 2021 گفت: روش ما تنها برشی از یک نوع خلاقیت را مقدار می گیرد.

اما این یافته ها ارزیابی خلاقیت را در نمونه های بزرگ تر و متنوع تر با سوگیری کمتر امکان پذیر می سازد، که در نهایت به ما یاری می نماید تا این توانایی اساسی انسان را بهتر درک کنیم.

آزمون DAT تفکر واگرا و خلاقیت کلامی را آنالیز می نماید. به عنوان مثال نمی توانید با آن خلاقیت آشپزی را معین کنید. اما برای پیشبینی مهارت حل مسئله خوب است.

روانشناسان فکر می نمایند که افراد خلاق تر می توانند عناصر راه دور را به راحتی در فکر خود به هم پیوند دهند،

یک معیار جامع تر باید دستاوردها در زمینه های خلاقانه ای مانند آهنگسازی و موسیقی را نیز در نظر بگیرد. اما رویکرد DAT ممکن است انجام مطالعات آینده در زمینه خلاقیت را کمی ساده تر کند.

خلاقیت برای زندگی انسان لازم است. هرچه پیچیدگی آن را بیشتر درک کنیم، بهتر می توانیم خلاقیت را در همه اشکال آن پرورش دهیم.

این تحقیق در PNAS منتشر شده.

برای تست، صفحه آزمایش را ببینید. (البته اگر با اینترانت ایران بالا بیاید!)

منبع: یک پزشک
انتشار: 10 آبان 1401 بروزرسانی: 10 آبان 1401 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2180

به "دانشمندان یک تست ساده 4 دقیقه ای مقدار گیری خلاقیت ابداع نموده اند که بد نیست شما هم آن را امتحان کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان یک تست ساده 4 دقیقه ای مقدار گیری خلاقیت ابداع نموده اند که بد نیست شما هم آن را امتحان کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید