درنای سیبری پنجمین همسرش را هم نخواست ، ماجرای کوچ شبانه و ناگهانی امید از پارک ملی شیروان

به گزارش مجله جاودان، الن ووسالو محقق فنلاندی و درنا شناس قدیمی ساکن رویان مازندران می گوید: رویا اولین جفتی نیست که برای امید انتخاب شده است اما همه پروژه های پیوند به شکست رسید. او معتقد است امید در شب مهتابی سفر نموده که در آذربایجان دیده نشده است.

درنای سیبری پنجمین همسرش را هم نخواست ، ماجرای کوچ شبانه و ناگهانی امید از پارک ملی شیروان

به گزارش خبرنگاران، دُرنای سیبری پرنده ای به شدت در معرض خطر انقراض از خانواده کلنگان است. این پرنده ظاهر خاصی دارد که آن را از دیگر پرندگان متمایز می نماید. درنای سیبری پرنده ای بزرگ با قدی نزدیک به یک ونیم متر و فاصلهٔ دو بال بیش از 2 متر و بدنی یکدست سفید است که پاهای بلند سرخ رنگ دارد و منقار بلند سیاهی روی صورت قرمزرنگ آن نشسته است.

درنای سیبری به طور تاریخی به سه جمعیت اصلی شرقی، غربی و مرکزی تقسیم می شده که جمعیت مرکزی منقرض شده و جمعیت غربی قطعاً منقرض خواهد شد (چون فقط یک پرنده به نام امید به جای مانده و اضافه کردن پرنده های جمعیت شرقی به آن نتیجه نداده است).

و اما امروز خبر آمد که درنای بلژیکی به نام رویا که همراه امید شده بود در تنکابن مانده است و همراه تک درنای سیبری که امید نام دارد به ادامه سفر نپرداخته است و این نشان می دهد که امید باز سفر را تنها طی نموده است و نقطه انقراض درنای سیبری جمعیت غربی احتمال قوی تری یافته است.

البته این نقطه انقراض هنوز نرسیده است. بعد از خبر ماندن رویا در تنکابن و تنها رفتن امید خبری دیگر مطرح شد و آن اینکه امید در ایستگاه بعدی سفر به سیبری که پارک ملی شیروان آذربایجان است مشاهده نشده است و این خبر کمی بر نگرانی ها اضافه کرد که مبادا برای تک درنای سیبری اتفاقی اتفاق افتاده باشد زیرا به طور غریزی وقتی هر ساله امید این مسیر رفت و برگشت را از سیبری به فریدون کنار و برعکس طی می نماید باید بعد از دو روز به پارک ملی شیروان آذربایجان می رسید ولی عکاسانی که منتظر ورود امید بودند او را مشاهده نکردند.

اما الن وسالوو که او را مادر درنای امید می شناسند والبته محقق سرشناس و درناشناس قدیمی فنلاندی که ساکن رویان مازندران است معتقد است امید سلامت است.

الن ووسالو که دارای لیسانس جانورشناسی است که بیش از 40 سال سابقه تحقیق برروی زندگی درناها را دارد. سالهاست از فنلاند به ایران آمده و در منطقه رویان مازندران ساکن است و در این سالها سفرها و زندگی امید را نیز تحت رصد علمی دارد برای مشاهده نشدن امید در پارک شیروان آذربایجان خبر نگران کننده ای ندارد و معتقد است: احتمالا امید در یک شب مهتابی سفر را آغاز نموده و به همین علت در مسیر کسی او را مشاهده ننموده و این دیده نشدن در پارک شیروان هم اتفاق افتاده است.

الن ووسالو در خصوص پیوند امید و رویا نیز می گوید: این اولین مرتبه نیست که بعد از مرگ آرزو که جفت قبلی امید بود برای تنها نماندن این تک درنای سیبری و جلوگیری از انقراض درنای سیبری جمعیت غربی جفت آورده می گردد. تا به امروز پنج مرتبه این تصمیم و اقدام تکرار شده است و همواره پروژه پیوند به شکست رسیده است.

الن ووسالو تاکید دارد : از همان ابتدا که رویا را آوردند، تعیین بود که این پروژه پیوند ناشدنی است و پیوندی بین امید و رویا برای همسفر شدن تا سیبری شکل نخواهد گرفت. نگرانی برای زندگی رویا وجود داشت که خوشبختانه رویا اکنون سلامت در تنکابن به سر می برد.

منبع: رکنا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 اسفند 1401 بروزرسانی: 22 اسفند 1401 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2239

به "درنای سیبری پنجمین همسرش را هم نخواست ، ماجرای کوچ شبانه و ناگهانی امید از پارک ملی شیروان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درنای سیبری پنجمین همسرش را هم نخواست ، ماجرای کوچ شبانه و ناگهانی امید از پارک ملی شیروان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید